Auteur Topic: Afremmen voor het station met TC Brons  (gelezen 15036 keer)

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Afremmen voor het station met TC Brons
« Gepost op: 2014-01-20, 10:44:18 »
Ik zou nog een stukje schrijven over mijn baan maar helaas door ziekenhuisopname ben ik enige tijd uitgeschakeld geweest, maar dat komt dus nog.

Ben nu weer aan het denken geslagen over een probleem wat ik al had.

Mijn probleem is dat alle treinen pas beginnen af te remmen zodra ze gemeld worden door de blokmelder van het stationsspoor. Ze rijden dus altijd met volle snelheid het station binnen. Wat ik graag zou willen is dat een trein al een blok eerder wordt afgeremd tot 45 km/h en dus met gepaste snelheid door de wisselstraat rijdt. Is zoiets mogelijk met TC Brons. En zo niet is dit een mogelijkheid die Zilver of Goud wel biedt.

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-20, 11:34:37 »
Je kunt in het betreffende blok een maximum snelheid aangeven
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-20, 11:38:00 »
Bedankt voor je reactie. Brons heeft geen mogelijkheid om een maximumsnelheid op te geven. Blijkbaar zal ik dan moeten overstappen naar Gold.

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-21, 07:45:58 »
Silver heeft ook een maximale snelheid instelling in een blok
Allen deze geld dan ook voor als een trein doorrijd.


GerardWassink

  • Gast
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-21, 08:07:09 »
Henny,

Bronze ken ik niet goed, maar ik zou even op Piet's antwoord wachten.
Hij heeft vaak nog wel een trucje achter de hand.
Ik weet niet of het in dit geval kan, maar wie weet!

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-21, 10:57:16 »
Henry, Gerard,

Dit keer geen trucje achter de hand.
Bij bronz kun je geen mindere snelheid in stellen vanaf het het voorgaande blok tot het blok dat de eindbestemming is, andere blokken ook niet.
Bij bronz kun je de remweg instellen die vanaf het binnen rijden van het blok en waarbij dan de remmelder wordt geactiveerd en baarbij kun je wel een minimum snelheid ingegevend bij de eigenschappen van de lok, bij het bereiken van de remweglengte tot het activeren van de stopmelder zal de lok dan op de minimale snelheid doorrijden en bij de stopmelder stoppen.
Het blijft dan wel zo dat de lok/trein op volle (ingestelde) snelheid (kun je ook instellen bij lok eigenschappen) het eind blok binnen komt rijden.

Bronz is een zeer eenvoudige uitvoering van Traincontroller en eigendlijk niet veel meer als Rocomotion die gratis is, zou ik dan ook nooit kopen maar dan gewoon rocomotion blijven gebruiken en doorsparen voor Zilver of Gold.

Heb nog even de laatste versie gedowload van Bronz maar ik zie geen veranderingen.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-01-21, 13:32:13 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-21, 11:13:09 »
Ok bedankt allemaal het is me duidelijk. Op zich red ik me prima met Brons maar aangezien het binnenrijden in stations me net iets te hard gaat ga ik in de toekomst toch maar zilver of goud aanschaffen. Eerst maar eens een tijdje stoeien met de demoversie van zilver. Overigens ben ik wel gecharmeerd van het gemak waarmee in TC alles gerealiseerd kan worden.

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

GerardWassink

  • Gast
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-21, 13:17:52 »
Wat maakt dat je treinen te hard aan komen rijden?
Je kunt ze redelijk goed afregelen als je dat wilt.

Wat ik altijd doe bij nieuwe locs is gelijk de maximum snelheid in de decoder zowel voor- als achteruit instellen op maximaal 64 km/uur (dat is 40mph). En voor rangeerlocs op maximaal 48 km/uur (30 mph). Op Europese banen zie ik treinen zo snel rondjes rijden dat het (naar mijn nederige mening) niet natuurgetrouw meer is.

My $0.02...

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-21, 13:30:45 »
Helemaal  mee eens gerard, ik laat mijn treinen die in het zicht rijden ook niet harder dan 60 km/h rijden ( in schaal 1:87)
In een schaduw gedeelte mogen ze van mij wat harder rijden, max 100 km/h
Als treinen harder rijden lijkt het inderdaad allemaal onnatuurlijk
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-21, 14:54:49 »
Van een machinist van CSX (in de USA aan de eastcoast) kreeg ik wat informatie over snelheden die daar worden aangehouden. Daarvan afgeleid heb ik onderstaand staatje gemaakt dat ik gebruik voor de snelheden op verschillende soorten tracks:

Soort trackspeedsnelheidopmerkingen
Mainline30 mph48 km/uurhoofdspoor zonder aftakkingen
Yard10 mph16 km/uurrangeerterreinen
RIP tracks5 mph8 km/uurRepair In Place(1)

(1) Een Repair In Place (RIP) track is in de US een spoor in een yard waar klein onderhoud plaatsvindt, zoal het vervangen van luchtslangen of (delen van) knuckle couplers

Verder kunnen uiteraard nog plaatselijke door borden aangegeven 'limits' gelden. Deze opzet geeft een rustige treinenloop.

Nu zijn er natuurlijk in het prototype wel delen van de mainline waar tot 50 mph wordt gereden, maar dat is alleen in de vlakten (die wij nooit kunnen modelleren). De stukken die wij doorgaans modelleren geven hoogstens een klein stukje mainline tussen industrieterreinen of stations weer.

HTH,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-01-21, 15:55:25 door GerardWassink »

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-21, 16:08:07 »
Ik laat mijn treinen nu op schaalsnelheid rijden. Dus een Virm bijvoorbeeld rond 140 kmh. Dat betekent dus dat hij ook met deze snelheid door de wisselstraat gaat en dat is geen gezicht. Ik ga eens met jullie tips aan de gang en zal de snelheid eens verlagen. Dit is in TC inderdaad goed in te stellen per loc en anders per decoder.

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

GerardWassink

  • Gast
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-21, 16:41:57 »
Ja, 140 km/uur is echt veeeel te snel IMHO.

Op het laatste blok voor een station kun je best een restrictie van 30 km/uur leggen, en binnen je station bijvoorbeeld 20 km/uur. En op je hoofdsporen zou ik echt MAXIMAAL 60 km/uur instellen.

In het begin is het misschien even wennen, maar je zult zien dat het veel natuurlijker aandoet.

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #12 Gepost op: 2014-01-21, 16:47:24 »
Gerard,

citaat,
Op het laatste blok voor een station kun je best een restrictie van 30 km/uur leggen


Dit lukt niet in Bronz

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #13 Gepost op: 2014-01-21, 17:02:51 »
Die restrictie in het laatste blok voor een station is dat in silver en gold beide mogelijk of alleen in gold???

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

GerardWassink

  • Gast
Re: Afremmen voor het station met TC Brons
« Reactie #14 Gepost op: 2014-01-21, 17:05:54 »
Oeps, sorry, dat wist ik niet. Je kunt in Bronze dus geen snelheid per blok instellen... hmmm.

Dan doe ik even geen uitspraak over Silver.

In Gold kan het wel.

Gerard