Auteur Topic: een loep  (gelezen 12775 keer)

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
een loep
« Gepost op: 2014-01-11, 01:01:15 »
Ikhad een vraag over een loep.

de meesten , denk ik dan, hebben wel een loep op een standaard zo'n scharnierende, maar zijn er ook mensen die een voorzet loep gebruiken, zo 1 die op een bril achtig iets lijkt, om priegelwerk te solderen ofzo.

en zo ja wat voor soort bril heb je er een link naartoe, er zijn nogal wat verschillende op de markt

en bevalt die of niet?

Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: een loep
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-11, 01:15:24 »
Protools daglichtlamp met loep, bevalt prima!

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: een loep
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-11, 09:53:45 »
Ik gebruik thuis (meestal) deze loeplamp, daarnaast heb ik nog een hoofdloep voor de mobiliteit en wat makkelijker mee te zeulen is. Die van mij al een paar jaar oud en heeft nog een fietslampje i.p.v. ledlicht.

Rob
« Laatst bewerkt op: 2014-01-11, 10:14:41 door Rob Manenschijn »

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: een loep
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-11, 16:43:26 »
Voor het priegelwerk gebruik ik de led lupenbrille van RoNa
voor het wat mindere gebruik ik een staande lamp met vergrootglas en verlichting
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: een loep
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-11, 16:51:56 »
Nico als ik zo de recensies lees bij die hoofd bandbril gaat dat hem zeker niet worden :(

Offline RocoMarcel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: een loep
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-13, 09:43:01 »
Hallo Hans,

Ik heb van alles geprobeerd....

a) juweliersloep in een oog (krijg je een permanent scheef gezicht van door het dichtknijpen van een oog  :o ); en kramp..
b) een loep op een voet met verlichting (kan je niet mee solderen en dat ding zit altijd in de weg..)
c) een loep met hoofdband ... (zie idd de recenties maar... is het ook niet...)
d) 3e handje met loep .... werkt ook niet fijn...

Ik zag recentelijk een chirurg op tv, die had een loep die bevestigd wordt (is) op een bril. Nu is brildragen de oplossing voor lenzen (doen we tenslotte al eeuwen  8)  ), dus dat lijkt me wel wat. Tot ik de prijs zag ... (prijs rond de 900 euro  :'(    en ze worden speciaal aangemeten! (Tenslotte is een chirurg eigenlijk ook een knutselaar op vierkante mm; net als wij!)

Dus ik denk dat ik de Conrad loepbril ga proberen ... Je zal dan (denk ik ) toch de afstand van hoofd tot onderwerp constant moeten houden....  Overigens las ik (heb er toevallig dit weekend de nodige tijd aan besteed), dat een vergrotingsfactor van 2,5 voor veel mensen het fijnst is... (Zal je net zien dat ik dan wee niet tot "veel mensen" behoor....)

Wordt vervolgd indien er belangstelling voor is!

Gr,

Marcel
Roco MultiMausPro - DigitalzentralePro 10830 - OSX Mavericks - VMWare Fusion - Windows 7 Ultimate - Rocomotion 5.9 -  We kunnen het gemakkelijker maken, maar dan is het niet leuker :-p

GerardWassink

  • Gast
Re: een loep
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-13, 17:13:56 »
Wordt vervolgd indien er belangstelling voor is!

Marcel

Zeker!

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: een loep
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-13, 17:31:58 »
Ik heb net 2 loepsgevallen besteld, 1 met zon band en 1 met allemaal toeters en bellen

deze dus, of het wat is moet nog blijken uiteraard.




Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: een loep
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-14, 12:35:49 »
Hans,

Ik ben benieuwd hoe deze loep gaat bevallen. Ik zit nl ook steeds te dubben welke ik zal aanschaffen. Heb met interresse de discussie gevolgd.

 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline RocoMarcel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: een loep
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-14, 14:49:16 »
Heb inmiddels ook al onderzoek gedaan naar een zgn. "duivenloep" ... (ja, is om de duiven diep in de ogen te kunnen kijken i.v.m. ziektes). Vergrotingsmaatstaf 28x. (afstand tot "object" 1 a 2 cm...). Dus ongeschikt om mee te solderen...

@Hans, is die bril met hoofdband bedoeld om de andere bril in te kunnen stellen? :-) (Grapje).

Een andere oplossing die me te binnen schoot is om een digitale camera met HDMI output op een monitor of Flatscreen aan te sluiten..... ALs je een gematigde telelens (105 - 200 mm) hebt, dan zou de "afstand tot het object" rond de 30 a 40 cm zijn... Alleen het instellen is natuurlijk weer een crime.... en of het werkbaar is .....

Wordt vervolgd!

Gr,

Marcel
« Laatst bewerkt op: 2014-01-14, 14:51:00 door RocoMarcel »
Roco MultiMausPro - DigitalzentralePro 10830 - OSX Mavericks - VMWare Fusion - Windows 7 Ultimate - Rocomotion 5.9 -  We kunnen het gemakkelijker maken, maar dan is het niet leuker :-p

Offline RocoMarcel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: een loep
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-17, 12:24:39 »
Vervolg op de loep...

a) Camera met hdmi uitgang op monitor... Niet werkbaar. Bovendien zit je met een rokende soldeerbout toch akelig dicht bij een (te) dure macrolens... moet je er een voeding op aansluiten etc etc

b)

http://www.loepenshop.com/Loepbril/Carson-OL-57-Voorzetloep-voor-Brillen
5 tot 7 x opklapbaar, goedkoop dicht op het object (5 cm)

Aan de video is te zien dat je een groot risico loopt om je neus te branden; gezien de "werkafstand"..

c)
http://www.loepenshop.com/Loep-+-Verlichting/Carson-HM-30-Multifunctionele-Hobby-Loep-Set

wel rechtop gebruiken, groot oppervlak 40 euri…

Maar of dit voldoet? Hmm... lijkt eigenlijk op een loeplamp ... afstand tot onderwerp?


d) via een artikel amazon USB-microscoop gevonden
http://www.amazon.co.uk/s/ref=sr_pg_3?rh=n%3A560798%2Ck%3AUSB+microscope%2Cn%3A560834%2Cn%3A1083920%2Cn%3A1083938&page=3&bbn=1083920&keywords=USB+microscope&ie=UTF8&qid=1389716538

Gelukkig - dichter bij huis - heeft Conrad een type dat zou moeten kunnen (afstand etc... 10mm tot 30 cm)

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191393/USB-microscoop-20-tot-300x-5-M-pix-dnt-DigiMicro-Profi?ref=searchDetail
lijkt goed!
Specs:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/191393-an-01-ml-MIKROSKOPKAM_DIGIMICRO_PROFI_de_en_fr_nl.pdf

PAS OP!!! Dit is een van de weinige usb microscopen die ook (gedeeltelijk) op een MAC zou moeten werken (Ik heb een Mac....)

e)

http://www.examvision.nl/loepbrillen-lichtsystemen/loepbrillen
duuuurrrrr

http://www.vergrootglas-shop.nl/Loepbril---Chirurgische-loepen/chirurgische-loepen-576.html

Dit werkt gegarandeerd ... alleen voor het bedrag koop je een dozijn fraaie locs.....  :o


Op dit moment is mijn voorlopige conclusie:

a) USB microscoop (Computer hebben we eigenlijk allemaal wel....) ongeveer 130 euro.....

b) nog beter... die prijzige chirurgen bril ..... (Misschien is de investering terug te verdienen door bij te beunen als chirurg...) Tenslotte is goed gereedschap het halve werk  :-X


c) de loepbril die op diverse sites is te bestellen in diverse sterktes....

Nu heeft Hans die bril besteld, dus ik ben benieuwd naar het resultaat en wacht even af!    8) ;D ;)

Gr,

Marcel

« Laatst bewerkt op: 2014-01-17, 12:28:15 door RocoMarcel »
Roco MultiMausPro - DigitalzentralePro 10830 - OSX Mavericks - VMWare Fusion - Windows 7 Ultimate - Rocomotion 5.9 -  We kunnen het gemakkelijker maken, maar dan is het niet leuker :-p

Offline RocoMarcel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 11
  • Waardering: 0
Re: een loep
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-25, 17:38:49 »
Vervolg loep...

Op de een of andere manier is mijn bestellijst bij Conrad "verdwenen"..... tsja... als je het automatiseert duurt het even..
Maar alle gekheid op een stokje... het loep onderzoek kent wat vertragingen vanwege "omstandigheden" en Hans48 (een van mijn 4 broers.. :-) ) We hebben vandaag een starter set gekocht voor ongeveer de helft van de kosten voor de losse onderdelen ... hij de trein en wagons... ik "de rest" :-) digitaal!! LOL (zie nieuwe ondertekening)

Wat de loep betreft...

In het kader van onderzoek alles .... ben ik vorige week naar de opticien gegaan.... (mijn leesbril deugt niet meer ...). Ze geeft me een kaart... ik begin te lezen en zij begint te lachten.... "meneer" Marcel, u heeft MEEEEEEER licht  nodig...

Oeps...

Nu heb ik toevallig enkele jaren gelden een "bouwlamp" in spaarlamp uitvoering gekocht ..... dus die op de soldeertafel gezet.... samen met een 3e handje van Conrad van enkele euri... (nee..ik heb helaas geen aandelen daar!) ....

Het werkt!!!!!!

Nu even voor de ouderen onder ons... als je jong bent compenseren de ogen via accommodatie de verschillen in afstand... (mocht vroeger zonder loep de naaimachinenaalden lezen van mijn moeder...) (das pas een klein lettertiepje!), maar als je ouder wordt "zie je het niet meer" ... Omdat we niet herkennen waar het euvel zit... alleen het gebrek aan "zicht" .. proberen we van alles...

Samenvattend...

Met die "bouwlamp" en een loep (Gerard W. heeft er een met ingebouwde verlichting (voor mij onvoldoende :-)) soldeer ik weer zonder zorgen....

O ja... ik droom nog van die chirurgen bril ....

USB camera moet nog maar even wachten ..... (mede ingegeven door de forse investeringen de afgelopen maand in loco's....) en de invloed op mijn "cashflow" door Hans48.....

Hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Gr,

Marcel

PS. (die usb camera komt er toch wel ....)
« Laatst bewerkt op: 2014-01-25, 17:41:16 door RocoMarcel »
Roco MultiMausPro - DigitalzentralePro 10830 - OSX Mavericks - VMWare Fusion - Windows 7 Ultimate - Rocomotion 5.9 -  We kunnen het gemakkelijker maken, maar dan is het niet leuker :-p