Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 137438 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
uitwerking baanontwerp
« Gepost op: 2014-02-15, 08:36:26 »
In deze topic wil ik iets laten zien van de bouw van mijn modelbaan. Voor het ontwerp verwijs ik naar een ander topic "uitdaging baanontwerp" in de rubriek "Baan ontwerpen".


Het begon allemaal toen ik tegen een partij spoormateriaal aanliep die in de kliko dreigde te belanden. Het betrof een grote hoeveelheid aan bouwpakketten (nog in de originele nieuwe verpakking), een grote hoeveelheid Märklin rails (oud model) wagons en locomotieven. De meeste locomotieven heb ik kunnen omruilen voor twee rail locomotieven van Fleischmann bij een Märklin dealer. Een deel heb ik voor de klein kinderen gereserveerd. leuk materiaal om uit te proberen of ze met het zelfde virus zijn besmet als opa.
Met deze hoeveelheid materiaal ben ik in Winrail aan de slag gegaan. Het ontwerp vroeg zoveel ruimte dat we besloten om een stuk aan de schuur te bouwen. In foto impressie neem ik jullie mee via de bouw/uitbreiden van mijn schuur tot het moment dat eerste rails wordt gelegd.

 

Als je een deel van je schuur leeg haalt. Moet je tijdelijk wat anders. En tja de barbecue moest ook worden verplaatst.
Uiteraard is de (bouw)fotosessie veel uitgebreider. Maar het gaat op dit forum niet over het bouwen van schuren maar om de spoorweg modelbouw. Toch kriebelt het om iets te laten zien van wat een hobby met zich mee kan brengen.

 

 
Na twee jaar nadenken ontwerpen, en intussen de schuur herinrichten, is de bouw in het voorjaar 2011 van start gegaan.

 

Tweede kerstdag 2011 is de eerste rail gelegd door onze kleinzoon.
« Laatst bewerkt op: 2014-02-25, 19:34:56 door ArievH »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 2014-02-15, 09:19:24 »
Dag Arie,

Wat leuk om te zien! Inderdaad zeg, heel wat werk verzet!
Je ruimte ziet er netjes uit.

En wat mooi is dat, dat je jouw kleinzoon de eerste rails laat leggen. Symbolisch. Zo besmet je ze misschien wel met het modelspoor-virus... :D

Succes, en ik hoop dat je veel plezier zult beleven aan deze mooie hobby.

Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 2014-02-15, 12:31:22 »
Hallo Arie, leuk om je je trein kamer te zien maken, ben ook benieuwd naar het vervolg er van.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 2014-02-15, 17:05:20 »
Hoi Arie,
Mooie ruimte en zo te zien op de tekeningen aan de wand een grote doordachte baan. Grappig, ik ben nu in een kleine kamer bezig (3.25x3.25) met een zeg maar soort van oefenbaan. Ooit wil ik naar een grotere ruimte. Ik heb daarbij ook al zitten denken om ook iets met de schuur in de tuin te gaan doen.....
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #4 Gepost op: 2014-02-21, 21:38:54 »
Na het leggen van de (symbolische) eerste rail heb ik eerst de “oude” flexibele rail die van een eerdere baan had in het eerste schaduwstation voor een deel opgebruikt. Deze rail was ook van Roco.  Tja en dan na hergebruik mis je wel eens een bielsje.


 

 

 Voor het maken van een klimspiraal dacht ik handig te zijn en een paar grote platen ocumé multiplex van 1,55 x3,00cm te kopen. Daar kon ik dan precies de juiste diameter in één keer uitzagen. Niet doen! Helaas is een van de platen zo krom getrokken dat ik heel wat ik het werk heb moeten stellen om het weer vlak te krijgen. Als je alle stukjes gebruikt is er weinig afval.

 

 

Om de juiste afstellingen te krijgen heb ik van draadstangen m8 gebruik gemaakt. Voordeel is dat je gemakkelijk kan corrigeren. Deels heb ik gebruik gemaakt van een waterpas met een graden display (Aldy € 15,00)  en deels van het waterpas gecombineerd met een blokje van ca 11mm. Dat komt neer op een stijging van 22-23 mm op de 1,20. Zo ben ik keurig binnen de 2,5% gebleven.


Om goed op het hoofdspoor uit te komen wilde ik op de klimspiraal eindigen naast de muur. Daarvoor was het nodig een extra lus te maken. Tot zover weer voor vandaag.





« Laatst bewerkt op: 2014-02-25, 19:22:20 door ArievH »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 2014-02-21, 21:49:36 »
Goed bezig Arie!
Wel helemaal goed testen in die spiraal voordat je de volgende ronde er op legt hè?
Ik neem aan dat je in de spiraal ook bezetmelders gebruikt, dan wil je dat die goed functioneren voordat je verder bouwt!

Succes,

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #6 Gepost op: 2014-02-22, 22:19:59 »
Gerard, ik de spiraal opgebouwd zonder laag voor laag apart te testen. Tijdens de bouw wist ik nog steeds weke manier van bezetmelding ik zou willen toepassen. De spiraal is inmiddels door meerdere loks bereden. En dat ging prima. Ik heb geprobeerd geïsoleerde raillassen toe te passen. Maar in een bocht is dat niets. Ik heb flexrail toegepast. En iedere 90cm is aangesloten op een ringleiding. De bedrading is goed bereikbaar. Moet dus allemaal goed komen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #7 Gepost op: 2014-02-22, 22:34:09 »
Mooi zo Arie!

Heb je de spiraal wel in blokken onderverdeeld?
Anders kan er - onder computerbesturing - slechts één trein tegelijk in de spiraal rijden...

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #8 Gepost op: 2014-02-23, 13:46:32 »
Helaas Gerard, ik heb de spiraal nog niet in blokken verdeeld. Op papier is er al wel een verdeling van de baan in blokken. Maar daar ben ik nog niet tevreden over. Hoe meer ik op het Forum lees des te meer ideeën ik krijg. Inmiddels zijn er bij  Digirails onlangs terugmeldmodules, Loconet, uitgekomen. De DR4088LN 2R zou 16 baanvakken moeten kunnen detecteren. Ik heb er daar inmiddels twee van besteld. Ik wil moet even afwachten of dat werkelijk zo is. Daarna moet ik voor mezelf nagaan of ik met 16 of 32 blokken uit de voeten kan. Er is wel voldoende ruimte om scheidingen in de rails aan te brengen. Onlangs de methode van Piet uit geprobeerd. Rails doorslijpen en met twee componenten lijm weer aan elkaar verbinden. Werkt wat mij betreft prima. Nu nog een proef in een bocht door eerst de rail goed te fixeren en daarna pas doorslijpen.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #9 Gepost op: 2014-03-18, 20:46:31 »
De volgende serie foto's gegeven de stand van de bouw begin 2012 aan. Ik heb er nu voor gekozen de tekst onder de foto's in de bijlage te zetten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #10 Gepost op: 2014-03-19, 23:42:29 »
Leuk om zo te zien Arie!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #11 Gepost op: 2014-03-22, 12:47:14 »
Wat een geweldig project. Fijn ook al die foto's en uitleg, je vist er zomaar mooie ideen uit.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #12 Gepost op: 2014-03-22, 20:30:24 »
Hallo Arie,

Mooi werk hoor. Hoe verwijder je de isolatie van je ringleiding op de plaatsen waar je aftakkingen soldeert? Het ziet er heel netjes uit dus ik veronderstel dat het niet met een mesje gebeurd is. Met een gewone striptang kun je alleen een draaduiteinde strippen, niet ergens in het midden dacht ik.

Groetjes, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #13 Gepost op: 2014-03-22, 20:39:36 »
Hoi Bert,

Ik wil Arie niet voor z'n voeten lopen maar met een striptang twee keer "strippen" en je hebt een los stukje, dat knip of peuter je weg. Resultaat blank gelegd stukje. Althanks zo doe ik het, tegenwoordig :-)

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #14 Gepost op: 2014-03-22, 20:47:32 »
Inderdaad Bertus zoals Martijn al reageert. Ik knip met een striptang de isolatie op twee plaatsen in. ca 1 a 1,5 cm uit elkaar. En dan snij ik dat stukje in met een mesje. En dan kun het er zo tussenuit halen. De bedrading die ik dan aan de parallelvoeding soldeer vertin ik wel. En het blank gestripte koperdraad behandel ik met een glasvezelpen. succes verzekerd.

 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.