Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 171546 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #105 Gepost op: 2015-05-30, 21:02:13 »
Ik heb het draadje wat Bertus heeft terug gevonden gelezen. In de conclusie die hij aan het eind trek kan ik me helemaal vinden. Dat waren ook mijn bevindingen vandaag. Zodra een as de verbinding legt tussen de sensor en het baanvak hoor de module schakelen. En het werkt allemaal twee kanten op rijdend. Ter info het midden deel van de keerlus is ruim voldoende. De maximale treinlengte die ik op de baan kan hebben past er twee keer in.

Van de twee treinstellen die ik op de baan heb geplaatst heeft de ene loc de stroomvoerende assen voorop en de laatste wagon heeft sluitverlichting. werkt perfect.

De stoomloc heeft de stroomvoerende assen in de tender. Als ik de loc solo laat rijden werkt het perfect. zodra ik er wagons achter hang gaat het mis. Bij de enen sensor gaat het goed. Komt de loc bij de volgende gaat het mis. Zodra de assen van de tender de sensor raken gooit de Z21 de stroom eraf vanwege kortsluiting. Ik heb er een Artitec postwagen en 4 Piko personen rijtuigen periode lll achter hangen.

Is er iemand die dit ook wel eens heeft meegemaakt? 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #106 Gepost op: 2015-06-01, 20:55:01 »
Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb. Het is opvallend dat een loc met een drie-assig draaistel en het kleine sikje probleemloos over beide sensoren heen rijden. Naast de stoomlocomotief ook nog 3 ander loks geprobeerd en alle drie met hetzelfde kortsluiting probleem. De eerste sensor die de loks benaderen heb ik geïsoleerd door met het Roco zaagje de rails door te zagen. dat geeft een heel kleine zaagsnede. de tweede sensor heb ik dat zaagsneetje iets groter gemaakt met een klein slijpschijfje. Ik was nl bang dat bij temperatuur verschil de rail toch weer tegen elkaar schuift. Door dat slijpen zijn de einden wat verder en ongelijk uit elkaar komen te liggen. we praten over honderdste millimeters. Ik heb vanavond alle loks waarmee ik had proef gereden op de isolatie van de sensor gezet. Een felle lamp en een spiegel erbij en ja wel hoor de voorste wielen van de stoomloc zijn kleiner dan de rest waardoor de wielen ongelijk de sensor raken, het scheelt een half sigaretten vloeitje, maar geen contact is ook geen schakeling. De lok met het drie-assige draaistel staat met twee wielen gelijk op de sensor. Het Sikje staat net met beide assen op de sensor. De overige loks hebben het zelfde probleem als de stoomloc. Ik ga er een nieuw stukje rail tussen maken en opnieuw doorzagen. Als het dan nog niet lukt weet ik het echt niet meer.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #107 Gepost op: 2015-06-01, 21:35:24 »
Arie,

Dat zou best wel eens kunnen, alleen vreemd dat die ene loc zonder wagons wèl door reed en met wagons niet.
Ik had in mijn testopstelling vrij grote openingen tussen de railstaven, zodat de wielen er bij wijze van spreken bijna
"in" vielen. In de echte praktijk levert dat teveel slijtage of beschadiging van de wielen op vrees ik.

Dat belooft voor de definitieve uitvoering, want alle onderbrekingen liggen bij mij noodgedwongen in (scherpe) bochten.

Ik hoop dat je keerlusprobleem nu definitief opgelost is. Wat hebben 3-rail rijders het toch gemakkelijk, niet?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #108 Gepost op: 2015-06-01, 21:41:17 »
Bertus wat dat is geweest weet ik ook niet. Maar gisteren deed de stoomloc het zonder wagons ook niet meer.
Het zal wel eind van de week zijn voor ik het herstel kan uitvoeren. Maar ik houd je van het resultaat op de hoogte. Trouwens het was mede door het lezen van het draadje wat je weer gevonden had dat ik tot deze conclusie kon komen.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #109 Gepost op: 2015-06-06, 11:37:27 »
Eureca! Ik heb het gevonden. Het probleem zat niet in het doorslijpen van het stukje sensorrail. Ik heb dat wel aangepast maar dat gaf niet gewenste resultaat. Dus heb ik een stuk papier gepakt en ben eerst de goed werkende aansluitingen van de keerlusmodule schematische uit gaan tekenen. En daarna de andere. Al tekenende weg ontdekte ik waar mogelijk de fout kon zitten. Dat hersteld met positief resultaat. Achteraf ben ik met de bedrading van de sensoren gaan rommelen om het goed te krijgen, wat dus steeds niet lukte. Dat was ook de reden waarom de stoomloc het eerst wel deed en daarna niet meer. Het blijft voor mij wel een raadsel waarom die ene loc het wel deed en de rest niet. Het werkt nu en daar gaat het om. Op naar de volgende fase. Aansluiten van de wissels in de schaduwstations en deze op de Digitrax modules programmeren.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #110 Gepost op: 2015-06-06, 17:57:19 »
Fijn te horen dat je het hebt gevonden Arie!

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #111 Gepost op: 2015-06-06, 18:21:02 »
Blij dat het is opgelost Arie  :)
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #112 Gepost op: 2015-06-06, 20:36:06 »
Gerard, kan er een verklaring zijn voor het feit dat de ene lok het wel deed en de andere niet. De ene die het wel deed is een Fleischmann en al de andere waren Roco lokomotieven.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #113 Gepost op: 2015-06-06, 21:14:04 »
Misschien een verschil in wielbasis, waardoor de Roco's langer waren dan de contactrail, en de Fleiscmann niet? Of: neemt de fleschmann stroom af van één draaistel, en de Roco's van twee?

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #114 Gepost op: 2015-06-13, 12:00:33 »
Het geluk was van korte duur. Gisteravond even een stukje rijden. Helaas maar tot de sensor die het tot nu steeds heeft gedaan. Helaas weer kortsluiting. Vanmorgen (zaterdag) heel benieuwd hoe met de loc zou gaan die het tot nu toe steeds goed deed. Niets aan de hand. hup andere lok erbij en tot mijn stomme verbazing tuffen ze beide probleemloos rond.  Een uurtje later komt mijn vader op bezoek en wil dan wel graag even wat zien rijden. Tuurlijk doen we effe. Boem weer de zelfde lok die op de sensor stopt!?!?!

Na de koffie mijn digitale startset gepakt met de rode multimaus. Beide loks eerst geprogrammeerd op een apart stuk rail. De voeding van de baan losgekoppeld van de Z21 en aangesloten op de startset. Het resultaat is het zelfde. Pffff, het lijkt dus gelukkig niet aan de Z21 te liggen. Maar wat is het dan wel? Is er iemand die enig idee heeft wat dit voor probleem kan zijn. Ik snap het niet. Na het eureca van vorige week heb ik met 5 treinstellen proef gereden en dat ging zonder probleemloos!   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #115 Gepost op: 2015-06-13, 12:59:22 »
Arie,

Als ik je laatste berichtje goed lees dan doet het probleem zich maar voor bij één loc, en dan nog niet altijd.
Logischerwijs moet het huidige "rest"probleem dus bij die loc liggen.

De "kortsluiting" zou theoretisch ook een te groot stroomverbruik kunnen zijn, duidelijk niet rechtstreeks op de centrale (op de hoofdbaan dus) maar misschien wèl wanneer de loc gevoed wordt via de keerlusmodule. Het zou een randgeval kunnen zijn.
Maakt het verschil of je met of zonder verlichting rijdt (in de veronderstelling dat het geen LED's maar gewone lampjes zijn)?

Een andere mogelijkheid is dat het louter een contactprobleem is via wielen/stroomafnemer/draaistel/... Wat gebeurt er als je de connector van de decoder afkoppelt (geen stroomverbruik meer) en je de loc met de hand tot aan de sensorrail schuift?

Het zijn zo maar een paar losse ideeën. Op het eerste zicht misschien een beetje vreemd, maar het is dan ook een vreemd probleem.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #116 Gepost op: 2015-06-13, 18:39:33 »
Bertus, fijn dat je mee denk. en je stelt inderdaad een hele hoop vragen. Het probleem doet zich eigenlijk bij alle lokomotieven voor op één na. De lok die geen problemen geeft is een Fleischmann DB Br 103. alle andere loks hoofdzakelijk ROCO hebben dit probleem. Maar na het op het forum zetten van mijn probleem ben ik verder gegaan met de Digitrax DS64 wisseldecorders aan te sluiten. Dat is voor de eerste twee gelukt. Jammer genoeg zat er een decoder tussen met een farieksfout. Want bij het aansluiten sprong steeds de zekering eruit. Ik heb alle decoders beveiligd met een glaszekering 250mA.

Aan het eind van de middag toch nog weer eens aan het stoeien met de loks. geen verandering. de bedrading van de sensoren omgewisseld en van alles geprobeerd met als resultaat dat ook de DB Br 103 tot stilstand kwam.  Alles weer netjes terug gezet. en gelukkig hij rijdt weer ongestoord rond. Toch nog een keer met de Roco 1601 richting sensor gereden. Maar dan nu vanaf de andere kant. En jawel hoor zonder zelfs maar met de verlichting te knipperen rijdt de lok de keerlus in en weer uit. Ja toen wilde ik weten hoe in tegenover gestelde rijrichting zou. Ook dat geen zonder problemen. Snap jij het ik niet.

De loks hebben op een paar na alle traditionele lampjes. Een paar hebben er ledjes. je tip om de lok handmatig over de sensor heen te duwen heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #117 Gepost op: 2015-06-13, 18:51:14 »
Gerard,
klopt het dat van de Ds64 van Digitrax het ops ledje opflikkert als er een schakeling plaatsvind? Ik heb nu 2 decoders aangesloten en dan ga je er beter op letten maar het valt mij op dat het ops ledje knippert als ik een commando verstuur om bijvoorbeeld een wissel om te zetten. En ook als ik een lok harder of zachter laat rijden zie het ledje ook op flikkeren. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Kan ik dat ook op het forum zetten als bijlage? het is maar 15 seconde. en werkt dat het zelfde als een foto?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #118 Gepost op: 2015-06-13, 20:13:18 »
Hi Arie,

Filmpjes kun je het beste op Youtube plaatsen en dan hier linken.

De LED's reageren waarschijnlijk op alle Loconet commando's...

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #119 Gepost op: 2015-06-14, 19:02:05 »
Ik blijf zoeken naar het keerlus probleem. Vandaag heb ik uit geprobeerd wat het effect is als ik de keerlus van de andere kant benader. Tot mijn stomme verbazing werkt het dan wel. Daarna weer vanuit de andere richting de keerlus benadert en dan werkt dus wel???? Ik merk ook dat als er op de sensor een kortsluiting is geweest er een lok tussen zit die dan even niet van rijrichting wil veranderen. Ik kan doen wat ik wil. pas na een minuut reageert de decoder weer op het commando. Ik zal decoder denk maar eens terug moeten zetten in de fabriek stand. En daarna opnieuw programmeren.

Piet kan het zijn dat er in de updates iets zit waardoor dingen nu net iets anders werken? Ik heb nl ook een paar loks die voor ik met up-daten van de Z21 begon netjes reden. Nu krijg ik alleen maar een error als ik ze opnieuw wil programmeren. De Z21 zit de decoder  niet. Maar ook de multimaus ziet de decoder niet. Ook CV 8 kan ik niet uitlezen. Ik heb al van alles geprobeerd. Contacten nagekeken, schoongemaakt, etc. Zonder resultaat. Ik heb vorige week de laatste update uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.