Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 171554 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #120 Gepost op: 2015-06-14, 19:08:28 »
Arie,

Wat mij regelmatig is gebeurd is dat na een kortsluiting bij de loc die dat veroorzaakte de decoder niet meer goed functioneerde.
Ik moest dan een reset doen en vanuit JMRI de instellingen opnieuw laden.

Dus, als het kan, een reset en opnieuw instellen lijkt me inderdaad een goed idee.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #121 Gepost op: 2015-06-14, 19:33:07 »
Arie.
Denk niet dat het iets te maken heeft met de updaten.
Heb van niemand iets gehoord in die richting
Zit nu op de telefoon maar bel je zo spoedig mogelijk, lijkt mij makkelijker en zijn de goede of foute antwoorden wat sneller gegeven.

Gr piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #122 Gepost op: 2015-06-17, 21:12:39 »
Gerard, ik dacht dat het resetten van de decoder makkelijk was. Maar dat is dus niet zo. Als de CV-8 uitlees dan wordt waarde 85 aangegeven. Die waarde zou moeten verwijzen naar een type decoder. Volgens mij moet het Esu zijn. Maar welk type weet ik niet. Ik heb de decoder in laten bouwen. Hoe kan ik de decoder nu resetten?
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #123 Gepost op: 2015-06-17, 21:25:09 »
Zo uit mijn hoofd moet je de waarde 8 on CV 8 programmeren.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #124 Gepost op: 2015-06-18, 21:21:20 »
Dank je wel Gerard, het klopt. Ik heb CV 8 waarde 8 gegeven en dan staat alles weer terug in de fabrieksinstelling. Het is fijn om bij dit soort klusjes een breed beeldscherm te hebben. De ene helft de Z21 en de ander helft Excel met alle instellingen van de CV's.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #125 Gepost op: 2015-06-18, 23:07:09 »
Ik zou als ik je was echt even naar JMRI's Decoder Pro kijken.
Dat programma kan je decoders uitlezen, en de waarden van de CV's opslaan op je PC.
Later kun je ze dan in één keer terugzetten.


Offline Eeken

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #126 Gepost op: 2015-06-19, 17:13:00 »
Mag ik hier even op inhaken en vragen of je voor het gebruik van JMRI nog andere componenten naast een centrale nodig hebt?
Marco

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #127 Gepost op: 2015-06-19, 18:38:59 »
Hi Marco,

Het enige dat je nodig hebt een centrale die met de computer is verbonden.
JMRI 'kent' al veel centrales en hun bijbehorende protocollen, hun site geeft wel aan welke.

Met JMRI kun je dan dezelfde decoders programmeren die je met je centrale ook kunt programmeren.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #128 Gepost op: 2015-06-19, 21:07:54 »
Gerard ik zal het zeker nog eens een keer bekijken. Ik heb er al eerder naar gekeken maar vond de taal een te groot obstakel. Misschien moet ik maar eens door heen prikken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #129 Gepost op: 2015-07-04, 18:52:40 »
Het probleem met de keerlusmodules lijkt opgelost te zijn. Ik heb nu een paar weken wat testritten gemaakt. Eerst uitgeprobeerd om de keerlus van de andere kant aan te rijden. Dat ging goed. Dus een paar dagen achtereen dat gedaan. En vervolgens de rijrichting zoals die gepland had uitgeprobeerd. En zie daar het wonder is geschiedt. Nu maakt het niet meer uit van welke kant, en met welke lok ik de modules benader, het werkt goed! wat het geweest is, ik weet het niet. Maar het werkt zoals het moet werken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #130 Gepost op: 2015-10-19, 12:07:51 »
Nadat het probleem met de keerlussen was opgelost heeft het werken aan de baan een hele poos stil gelegen. Ik heb wel dagelijks rondjes gereden met twee locomotieven met ieder een stam van 6 personen wagons. Jammer genoeg ontspoorde er met enige regelmaat wat wagons. Daar heb ik een oplossing voor gevonden. Ik zal die later op het forum vertellen. Helaas loop ik nu tegen een nieuw probleem aan. Ik ben bezig de tortoise wisselmotoren te monteren en aan te sluiten op de DS64 van Digitrax. De Ds64 op slow-motion zetten en de uitgangen programmeren gaat prima. Zaterdag heb ik de laatste van (voorlopig) 12 wissels aangesloten en verdraaid springt de glaszekering van de laatste DS64.  Alles losgehaald en opnieuw aangesloten zonder succes. Vandaag opnieuw aan het stoeien met een van de DS64. Een nieuw Ds64 gepakt en gemonteerd maar helaas blijft het lampje van OPS (rood)allemaal knipperen. De wissels gaan wel om maar volgens mij is het niet goed want de andere doen het niet. Bij de laatste poging bleef een van de wissel (aansluiting 2R en 2G) als maar heen en weer gaan. Wat kan daar de oorzaak van zijn?   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #131 Gepost op: 2015-10-19, 12:46:33 »
Dag Arie,

Ik vermoed niet dat dit de oorzaak zal zijn, maar wie weet: heb je de betreffende DS64 een "board ID" gegeven? Weet je zeker dat die echt uniek is?

Als dat het geval is, dan zou ik hem resetten. Set OpSw 7 op "Closed" of "rechtdoor".

Dan wel even de hele DS64 opnieuw instellen natuurlijk.

HTH,
Gerard


Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #132 Gepost op: 2015-10-19, 18:15:40 »
Gerard,
je had gelijk dat was het probleem niet. na ons gesprek heb ik besloten alle bedrading die naar die ene DS64 ging te verwijderen. De wissel werden eerst aangestuurd met een magneetrelais. Daar heb je drie draden voor nodig. De draad die overbleef had ik geïsoleerd laten zitten. Omdat de aansluitingen van de Tortoise net wat op een ander plaats zaten moest ik deze bedrading door de kabelkokers heen wat op schuiven. En daar is het misgegaan! Nadat ik de 4 Tortoise wisselmotoren opnieuw had bedraad heb ik de DS64 weer gepakt en aangesloten. Kennelijk heeft deze decoder wat langer nodig dan een paar minuten om te resetten. Hij had anderhalf uur op de werkbank gelegen en werkte nadat ik de voeding had aangesloten weer gewoon. Daarna een voor de een de wissels aangesloten en hij werkte nog steeds. Vervolgens de loconet kabels weer van DS64 naar DS64 aangesloten en hij werkte nog steeds. Bij het opruimen van de verwijderde kabels (0,14 van Mecktronics) zag ik de breuk in de kabel die naar tortoise 18 ging. Gelukkig geen defecte DS64! En die kabel, ach voor die 2,5 meter vind ik wel weer wat. Omdat een plaatje vaak meer zegt dan woorden heb ik drie plaatje bijgevoegd. De  eerste foto laat een overzicht van de opstelling, pc, i-pad en schakelkast in een hoek dicht bij elkaar zien. De tweede foto geeft een overzicht van de decoders. de derde van rechts was het zorgen kastje. De laatste foto zoomt wat in op de DS64 en het kaartje wat er achter plexiglas onder zit. Ook te zien is de glaszekering waarmee iedere  decoder apart is beveiligd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #133 Gepost op: 2015-10-19, 20:06:05 »
Als je een grote baan aan het bouwen bent kan het zo maar gebeuren dat je een hele tijd niet echt verder bouwt maar dat je met allerlei details bezig bent. Naast wat perikelen met keerlusmodules, loc- en functiedecoders zijn we toch weer een heel stuk verder gekomen. Op wat rangeersporen en de aansluiting op het programmeerspoor na ligt de rails rond en kan rond gereden worden. 

Terwijl er gezocht werd naar oplossingen werkte ik tussendoor aan een stukje massaproductie voor de baan. Alle wisseldecoders moesten beveiligd worden met een glaszekering maar hoe doe je dat. Bij contrad wat van de die zekeringhouders besteld. Helaas was dat het niet. Ik had te veel spanningsverlies. Ik heb dus wat zekerhouders besteld en deze samen met een stukje koperdraad op een stukje printplaat gesoldeerd. Daarna een stukje tussen het koperdraadje uitslijpen. En zo ontstond er een leuk zekeringhoudertje. Dit samen met een stukje schakeldraad in twee kroonsteentjes gestoken. Het geheel met een lijmpistool op een stukje kunststofplaat geplakt. Het resultaat is op de foto's te zien.

Ook heb ik nog een stapeltje aansluit verdelers gemaakt. De bedoeling is om later de bruine (plus) draden van de diverse blokken niet meer via deze verdelers te laten lopen maar rechtstreeks op een terugmeldmodule aan te sluiten. Ieder bruine en blauwe draad is de  voeding van een blok.

Bij Wentink in Arnhem had ik 24 Tortoise wisselmotoren gekocht. De eerste doos is nu leeg. Op de foto is te zien dat ik niet alle aansluitingen van de print heb gebruikt. Dat zijn de aansluiting om een hartstuk te polariseren. De Fleischmann wissels hebben een kunststof hartstuk dus dat heeft geen nut om er een draadje aan te plakken. Over de wissels in het volgende stukje meer.     
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #134 Gepost op: 2015-10-19, 20:29:57 »
Soms heb je een een tijdje geen tijd om te bouwen. Rijden kon gelukkig wel. Na wat rondjes met diverse locs, meer dan 4 of 5 lukt echt niet handmatig, werd het tijd om wat wagons aan te koppelen. Ik heb een paar maanden met 2 locs met ieder een stam van 6 personenwagons als maar rondjes gereden. Daar tussendoor liep een loc met een poetswagon. Dat is echt wel nodig bij digitaal sporen. Helaas bleken de Fleischmann wissels in de schaduwstations onbetrouwbaar te werken. Met enig regelmaat ontspoorde er wagons. Gezocht naar de oorzaak. Met wisselende snelheden gereden. Van alles en nog wat uitgeprobeerd. Uiteindelijk met de i-pad onder de baan gekropen en naast de wisselstraten gaan zitten en kijken wat er gebeurt. Ik heb de wissels net zolang heen en weer gestuurd tot ik zag wat het probleem was. Helaas zaten er magneetspoelen tussen die af en toe de wissels niet volledig omzette. Dat moet je niet hebben als dat deel van de baan straks door de pc wordt aangestuurd. Ik had nog twee exemplaren over en ben aan het experimenteren gegaan.

Fleischmann wissels hebben aan de onderzijde een metalen plaatje zitten. Die houd samen met de kunststof plaat er boven het mechanisme op zijn plek. Ik heb een wissel gepakt en de metalen plaat naast het bielsje waar de wisseltongen mee worden omgezet doorgeslepen. Helaas zat ik te dicht op het bieljes waardoor deze aan de andere bielsjes vast was gesmolten. De andere gepakt en daar de ijzerzaag opgezet en wat meer ruimte gehouden. Dat lukt wel. In het bielsje een gaatje gemaakt met de handboortje. Proefopstelling gemaakt en een tortoise motor eronder gehangen en draaien maar. Het is een lastig werkje want het bielsje is heel erg dun en kwetsbaar. Maar het is gelukt.

Vervolgens heb ik de eerste wisselstraat gedemonteerd, de wissels aangepast, wisselmotoren gemonteerd, en draaien maar weer. De tweede wisselstraat leek lastiger bereikbaar. Gelukkig had ik bij de bouw deze wisselstraat op een demontabel luikje gemonteerd. Bij twee wissels heb ik de raillasje verschuifbaar gemaakt. aan de andere kant van de wisselstraat de rails tpv de isolaties losgehaald. Daarna kon ik op de werkbank de wisselstraat geheel in orde maken. Zo heb ik nu nog twee wisselstraten (24 wissels)  te gaan. Waarvan er een ook op een luikje ligt. Tot zover de vorderingen met de bouw van de baan. De bijgevoegde foto's spreken weer voor zich.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.