Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 137420 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #165 Gepost op: 2018-01-09, 15:44:57 »
Leuke reacties waarvoor hartelijk dank. Dank ook Jan voor de link naar de NS wiki. De opzet is handig om te gebruiken voor een treindienstregeling. Gerard had daar ook al eens wat van laten zien. De plaatsnaam is geboren. Wij wonen in de Oranjestraat dus is het Oranjestad Centraal, Noord en Zuid geworden. Waarbij Oranjestad Zuid voor het onderste schaduwstation en Noord voor het daarboven liggende schaduwstation staat. Uit jullie reacties kan ik nu wel input halen hoe ik ze aan elkaar koppel. Bijvoorbeeld Or Ct > OR No 1. Of alleen Cent > No 1. Leuk! Nu nog even puzzelen hoe ik het plaatje kan laten zien. Ik heb het schema gekopieerd en in paint opgeslagen als JPEG. Hoe krijg ik hem dan naar afbeeldingen? Maar goed ook dat gaat vast wel een keer lukken.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #166 Gepost op: 2018-01-10, 10:56:57 »
Hallo Arie,

Geen dank!.

Ongetwijfeld zal Gerard met zijn ervaringen de afkortingen hebben wetend voor te leggen.

Leuk dat je je creativiteit hebt kunnen botvieren.
Toepasselijk vind ik die " Oranjestraat" en geheel in jullie eigen stijl op jullie spoorbaan kan implementeren.
Tevens in de stijl van de NS afkortingen.

Wens jullie heel veel spoorplezier.

Mvg,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #167 Gepost op: 2018-01-12, 17:03:27 »
In de bijlage mijn definitieve baan ontwerp. Net voor ik de bijlage toevoeg zie ik dat er een klein tekenfoutje inzit. Bij de draaischijf mist een klein stukje rail. Nu is dat in werkelijkheid ook zo. Het deel met de draaischijf moet ik nog aanleggen. De helft van de wissels is aangesloten alle wissels aan de rechterkant moet ik nog voorzien van tortoise wisselmotoren. Tussen alle andere bedrijven door heb ik zo mijn eerste verlof dagen van het jaar nuttig besteed. Het kan nu wel weer even duren voor ik me weer meld. Veel spoorplezier allen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #168 Gepost op: 2018-01-12, 18:18:38 »
Arie,

Plan ziet er goed uit maar vind je het niet een beetje te druk en vooral linksonder met al die bruggen die je getekend hebt, ik bedoel het lijkt een beetje onoverzichtelijk te worden maar dat kan voor ieder anders zijn.

Kijk eens of je het mogelijk zo kun oplossen als in de bijgevoegde tekening van het linker onderstuk heb getekend met connectoren

bijlage

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #169 Gepost op: 2018-01-12, 20:09:54 »
hallo,

Ik deel deze mening. maar nog leuker , ga eens je melders erin zetten ...


Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #170 Gepost op: 2018-01-13, 08:43:35 »
Dank voor de tips. Na het downloaden van versie 9 ben ik op een andere manier aan het tekenen geslagen dan ik eerst had gedaan. Puur om te kijken past alles erop en hoe ziet dat eruit. Jou weergave Piet van de klimspiraal is veel duidelijker. M<elders in het ontwerp plaatsen heb ik nog niet eerder gedaan. Ik ben allang blij dat ik de baan in TC getekend krijg de wissels werkend en de bezetmelding  actief. Ook ik ben geen digibeet, maar zoals Gerard al eens heeft opgemerkt, we hebben een mooie hobby met leuke uitdagingen. Het is voor mij een groeiproces. De komende tijd zal ik het ontwerp wat aanpassen en me voorbereiden op de volgende stap. Tzt volgt wel weer een plaatje met een bijpassend verhaaltje.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #171 Gepost op: 2018-01-13, 12:30:01 »
In het grootbedrijf worden in regelkamers trajecten zoveel mogelijk als één lijn weergegeven.

Mijn klimspiraal is dan ook tot een lijn teruggebracht, inderdaad met de melders (in lengte teruggebracht) er in.

Daarbij werk ik uiteraard met connectoren.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #172 Gepost op: 2018-01-14, 14:48:46 »
Toch nog even wat geëxperimenteerd met de door jullie aangedragen ideeën. Eerst een klimspiraal getekend volgens het idee van Piet. Daarna ook eens getekend met de opmerking van Gerard in gedachten. Het resultaat zie je in de bijlage.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #173 Gepost op: 2018-01-21, 08:25:28 »
Weet iemand waar in TV 9 trainwindows customize staat? Ik kan hem niet vinden. In TC 8 staat hij onder View. Maar daar kan ik hem niet vinden. Of ik moet iets over het hoofd zien en of niet alle vinkjes aan hebben staan.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #174 Gepost op: 2018-01-21, 10:52:24 »

In het grootbedrijf worden in regelkamers trajecten zoveel mogelijk als één lijn weergegeven.


Hallo Gerard,

Dat klopt.
In Nederland wordt dit als Seinwachtershuis genoemd en in Duitsland Stellwerk Wärter genoemt.

De principe van die Stellwerk Wärter wordt doorgaans vlgs Siemens methodes uitgevoerd. Maar dat is afhankelijk van de Duitse spoorwegen bedrijf.

Mij is geleerd in de TC Seminars dat men in TC programma het mooiste manier van een professionele Stellwerk spoorplan kan configureren. En inderdaad alles in horizontale spoorplan tekenen.

Zo zou een klimspiraal louter in 1 lijn getekend kunnen worden met al dan niet verdeelde blokken.
En bovendien zijn de beeldschermen van onze computer vaak de verhouding meer horizontaler dan verticaal.
Dus, dit past geheel in het tekenen van een professioneel Stellwerk.
Een horizontale klimspiraal is bijv. elke blok is een nivo, en/of een bezetmelder voor het volgen wanneer zich een loc/trein op het nivo bevindt.

Mvg,

Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #175 Gepost op: 2018-01-21, 13:37:10 »
Weet iemand waar in TV 9 trainwindows customize staat?
Sorry moet natuurlijk zijn TC 9.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArjanBosman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #176 Gepost op: 2018-01-21, 15:57:46 »
Hi Arie,
Ik vermoed dat je dat vind in menu onder ‘Ansicht’.
Grtz, Arjan

Rocofan

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #177 Gepost op: 2018-01-21, 17:19:39 »
Volgens mij bedoel je dit ?



Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #178 Gepost op: 2018-01-22, 20:59:39 »
Wat in bedoel is train window costumize. Zie afbeelding voor train window. In TC 8 kon ik die gemakkelijk wijzigen door door in View Train Windows costumize aan te klikken. Dan kon je de indeling wijzigen. Maar ook was het mogelijk de instelling aan te passen aan de  decoder van de trein.  Het zal ongetwijfeld ergens staan maar ik kan het niet vinden.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #179 Gepost op: 2018-01-23, 09:55:35 »
Arie

in de editor mode
dubbel klik met de linkermuis knop op de Orange rand boven aan en klik vervolgens met de rechter muisknop hierop of druk op Ctrl+W en je komt in de eigenschappen,

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-01-23, 10:47:38 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders