Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 137315 keer)

Rocofan

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #180 Gepost op: 2018-01-23, 17:17:25 »
dan bedoel je dit ?  het wijzigen van de look van een lokfuhrerstand ?


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #181 Gepost op: 2018-01-23, 19:04:49 »
Mogelijk bedoeld Arie iets anders maar ik bedoel het onderstaande waarmee je ook de decoder kan lezen en schrijven op het opstelspoor

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #182 Gepost op: 2018-01-23, 21:17:40 »
Piet wat jij aangeeft had ik al wel gevonden. Ik bedoel inderdaad wat Rocofan aangeeft. Alleen bij mij blijft het icoontje wat hij aanwijst grijs en reageert niet. Ruud Boer laat in video 15 zien hoe je dit in TC 8 instelt. Maar ik ga het nog eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Rocofan

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #183 Gepost op: 2018-01-23, 22:19:19 »
Arie ,

open een nieuwe lokfuhrerstand ...  ( via fenster -> neuer lokfuhrerstand)

klik even op deze lokfuhrerstand ( willekeurig)  zodat hij aktief wordt, dan zul ook jij het betreffende icoontje kunnen selecteren, hij zal dan van grijs naar kleur omgaan.

Grtz

eric

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #184 Gepost op: 2018-01-24, 07:47:05 »
Eric,
Dank, dat was dus wat ik fout deed. Ik selecteerde geen Führerstand. Het is gelukt. Ik heb de layout weer aangepast naar mijn eigen wens. Volgens mij heb ik nu alles weer actief wat ik TC 8 ook actief had.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Rocofan

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #185 Gepost op: 2018-01-24, 13:18:00 »
Hallo Arie,

dat soort dingen gebeuren mij ook nog steeds wel eens :-)  het went ...

grtz




Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #186 Gepost op: 2018-03-12, 20:00:23 »
Vraag over het aansturen van servo's dmv Loconet. Ik heb een lokloods waarvan ik de deuren wil laten functioneren dmv servo's. Omdat ik gekozen heb om zo veel mogelijk via Loconet te laten functioneren vraag ik me af zijn servo decoders die door Loconet kunnen worden aangestuurd. Ik heb de servo's en decoder van Digikeijs gezien maar die kan niet op loconet worden aangesloten. Tenminste zoals ik kan zien. Wellicht moet er dan een schakel tussen maar ik zou niet weten welke. Ik houd me aanbevolen voor tips.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #187 Gepost op: 2018-03-12, 20:43:51 »
Beste Arie,

De servo decoder van Digikeijs is een opzicht staande module systeem.
Als je aan de voorkant van de module aanziet, is de twee linker aansluiting voor de voeding, en de twee rechtse aansluiting de digitale stroom waarvan die om de CV adressen waarde opdrachten te kunnen geven.
En aan de achterkant de 4 servo motoren aansluitingen.

Hierin komt de loconet niet van pas.
Om de servo positie af te stellen bijv. de locloods deurtjes geschiedt via het programmeer knopje, volgens de handleiding beschrijving.

Heb zelf de Digikeijs servo's DR4024.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-03-12, 20:56:28 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #188 Gepost op: 2018-03-13, 19:31:47 »
Jan dank voor je reactie. Misschien een domme vraag maar ik snap nog iets niet. Hoe vind de communicatie met de servodecoder en de centrale plaats? Als je de voeding via de rail voeding laat lopen is er een verbinding. Maar als je een externe voeding neemt is er geen verbinding. En dat laatste was ik van plan maar heb dat niet duidelijk gezegd sorry. Voor mijn wissels gebruik ik de DS64 van Digitrax. die worden door een aparte trafo gevoed. Keurig netjes met zekering tussen de voeding en DS64. Via loconet wordt het signaal gestuurd dat het wissel in actie moet komen.  In principe wilde ik iets dergelijks met de lokdeuren en een overweg. Al dan niet door een lok zelf geactiveerd via TC (gold). Ik mis de communicatie tussen TC en de decoder in mijn begrip. Natuurlijk kan het ook handmatig maar die optie houd ik voor het laatst.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #189 Gepost op: 2018-03-14, 13:12:02 »
Beste Arie,


Jan dank voor je reactie. Misschien een domme vraag maar ik snap nog iets niet. Hoe vind de communicatie met de servodecoder en de centrale plaats? Als je de voeding via de rail voeding laat lopen is er een verbinding. Maar als je een externe voeding neemt is er geen verbinding. En dat laatste was ik van plan maar heb dat niet duidelijk gezegd sorry.


Als je naar de bijgevoegde screenshot naar de aansluitschema kijkt, dan zie je linker DR4024 module en aan de linker aansluiting enkel de trafo is aangesloten.
Tevens zie je aan de linker DR4024 de rechter aansluiting waar de tekst signaal opstaat.

En dan komt het.

Aan dat signaal aansluiting zie je naast de centrale unit, dat kan een DCC IB of DR5000 of een soortgelijke centrale zijn.
Als je het zo ziet, dan denk je dat zijn twee stroomvoedingen die elk 16 Volt bij 3 A stroom afgeven.
Maar dat is niet zo, de linker Power supply is een voeding dat tussen 16-18 AC of DC kan worden aangesloten is bedoeld enkel voor de servo motoren.
Dus gewoon enkel gelijk of wisselstroom.

De signaal aansluiting is een digitale stroom.
Die digitale stroom is eveneens 16-18 Volt bij 3 A, maar bestaat ook uit digitaal signaal.
Die digitaal signaal bestaat uit een rechthoek-wisselspanning waarbij pakketjes van, Voorloop, Adres, Data en Controle zijn verwerkt.
In die genoemde verwerking worden van elk de gegevens in Byte pakketten gestructureerd. En elke Byte is 8 Bits.
Dus, die signaal die vanuit de centrale wordt aangeboden, is die genoemde digitale stroom waarbij deze ook de communicatie aangaat naar bijv. de lokdecoder en/of de servo module.
Die rechthoek-wisselspanning van 16-18 Volt 3A kan men ook direct aansluiten op de linker aansluiting van de module, en deze werkt louter als stroomvoeding voor de servo motoren.

Wat je nu ziet is, dat Digikeijs in deze module variant een gescheiden stroom circuit heeft ingebouwd.
Rijden en schakelen zijn gescheiden van elkaar.
M.a.w. de digitale stroom is voor het rijden, maar kunnen ook CV opdrachten uitvoeren aan een lokdecoder, of een Adres CV aansturing naar de servo module, e.d.
En het schakelen (servo motoren omzetten) kun je ook vanuit de digitale stroom aftappen, echter zonder CV aansturing.

En daarmee wordt aangeraden om niet alles vanuit de digitale stroom te onttrekken, maar gescheiden stroomvoedingen te plaatsen waar geen CV opdrachten worden gevraagd.
Dus in dit geval bij de servo motor besturing wordt de stroomvoeding gevraagd en niet de CV opdrachten, want die wordt via signaal aansluitingen gevraagd.
Dit om het rijden en melden (Loconet) te ontlasten van de andere bijbehorende Digikeijs modules (dit is ook vaak het fenomeen, bij digitale stroom overbelasting, dat de frontverlichting flikkering bij stilstaande locomotieven ontstaat).

Resumerend:
Bij de DR4024 module kunnen twee stroomvoedingen worden gevraagd.

Power = AC of DC stroom zonder CV toegang.
Signaal= Digitale stroomspanning heeft rechthoek-wisselspanning en heeft CV toegang tot de communicatie.
 
Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-03-14, 13:31:16 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #190 Gepost op: 2018-03-15, 19:54:02 »
En daarmee wordt aangeraden om niet alles vanuit de digitale stroom te onttrekken, maar gescheiden stroomvoedingen te plaatsen waar geen CV opdrachten worden gevraagd.
Dus in dit geval bij de servo motor besturing wordt de stroomvoeding gevraagd en niet de CV opdrachten, want die wordt via signaal aansluitingen gevraagd.
Dit om het rijden en melden (Loconet) te ontlasten van de andere bijbehorende Digikeijs modules (dit is ook vaak het fenomeen, bij digitale stroom overbelasting, dat de frontverlichting flikkering bij stilstaande locomotieven ontstaat).


Jan volgens mij is het duidelijk wat het doel van de twee verschillende voedingen is. Maar om de signaalaansluiting of te wel digitale stroom gaat het me nu. Die zou ik graag via Loconet willen laten lopen. De signalen via loconet lopen zeer snel rond. Ik moet als ik de D4024 aanschaf, de signaal aansluitingen  aansluiten op de rail aansluiting van de Z21. Een andere aansluit mogelijkheid heb ik op de Z21 niet. Hoe ik in Train Controller dan een schakalaar ga realiseren moet ik nog eens goed over nadenken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #191 Gepost op: 2018-03-15, 20:14:25 »
Hallo Arie,

De digitale stroom voor de DR4024 zul je inderdaad vanuit de rails moeten ontrekken. Of als je een booster hebt kun je het ook daar ontrekken.
De meeste stroom wordt vanuit de linker aansluiting waar de trafo kunt aansluiten, staat los van de digitale stroom. De digitale stroom wordt weinig stroom verbruikt dan alleen de CV adressen worden gelezen.
Ik ken de Z21 niet, daar zal iemand die daar ervaring in heeft iets meer over vertellen.

De DR4024 is een decoder en heeft geen loconet aansluiting.

Wanneer je de DR4024 aan de digitale stroom aansluit, wordt d.m.v. programmeer knopje in de DR4024 de adressen geprogrammeerd. Die adressen voer je in de TC in een wisselsymbool eigenschappen. Zie screenshot onder.
Met de mogelijkheid dat je in "Uberwachung der Weichenstellung" de wisseltongstand kunt controleren.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-03-15, 22:27:26 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #192 Gepost op: 2018-03-15, 21:12:17 »
Jan,

ook deze uitleg is duidelijk. Dank. Maar je laat een geselecteerd wissel zien. Ik wil van een lokloods deuren laten draaien. Nu kan ik op de plek van de loods een wissel tekenen maar ik wil even verder puzzelen of ik daar een schakelaar oid dergelijks voor kan vinden. Voorlopig kan ik even vooruit met verder nadenken en uitstippelen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #193 Gepost op: 2018-03-15, 22:20:42 »
Hallo Arie,


Zie bijgaande screenshot een schakelaar met het eerste adres.
tevens kun je onder het venster Modus, inschakeltoestand of uitschakeltoestand kiezen.

Succes,

Met vriendelijke groeten,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-03-15, 22:25:15 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #194 Gepost op: 2018-06-02, 17:14:50 »
Wie kan me helpen om of een verwijzing naar de juiste topic te vinden of om me een tip te geven.
Vanmiddag wilde ik mij Traincontroller opstarten en zegt de pc dat de configuratie anders is dan ten tijde van het opslaan. Ik heb van alles geprobeerd. Ook de Yrrg en bak bestanden met niets krijg ik het terug. eerder heb ik op het forum hier iets over gelezen maar kan het niet terug vinden. Of kan het te maken hebben met al die up-dates van Windows inzake de AVG wetgeving en kan ik opnieuw beginnen? Niets is zo frustrerend als dit probleem. Ik heb niet veel tijd voor de hobby en als ik dan even wat tijd heb lijkt het dat ik alles kwijt ben. Ik lees graag uw, jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.