Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 152897 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #270 Gepost op: 2023-01-10, 07:33:44 »
Eindelijk heb ik het euvel gevonden. Er zit een kortsluiting in de Kp3. of ik die zelf veroorzaakt heb of een andere oorzaak dat weet ik niet. Zaterdag kan ik op de modelspoordagen in Rijswijk hem omruilen voor een nieuwe. Ik heb het gevonden door de voeding van de Kp3 niet aan te sluiten en zo rond te rijden. In sectie 3 kreeg ik toen een kortsluit melding op de Z21. Na veel wikken en wegen toch de wel werkende losgekoppeld en op deze keerlus aangesloten en jawel het werkte. Helaas had ik een dag eerder de reserve al terug gestuurd naar DTS. 

Nu de draaischijf nog. Dat ga ik denk ik oplossen met een ompool-schakelaar op de rail van de draaischijf.

Dank voor het meedenken en adviseren.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #271 Gepost op: 2023-01-10, 10:36:48 »
Fijn dat het euvel is opgelost!
Waardoor het defect werd veroorzaakt zal wel nooit duidelijk worden en is nu niet zo belangrijk. Het gaat erom dat je keerlusprobleem is opgelost en dat je het defecte exemplaar snel kan omruilen  :).
Succes met de draaischijf, daar heb ik geen ervaring mee, maar iemand anders op het forum vast wel. Houd ons op de hoogte van het resultaat alsjeblieft.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #272 Gepost op: 2023-01-10, 13:04:16 »
Arie,

Citaat;  Nu de draaischijf nog. Dat ga ik denk ik oplossen met een ompool-schakelaar op de rail van de draaischijf.

Volgens mij zit er aan de onderkant van je analoge (handdraaischakelaar) een schuifknopje om de polariteit op de brug van de draaischijf om te polen, als nu eens tijden het draaien van de schijf en je bent ergens op de helft van de inrijsporen en de opstelsporen hat schakelaartje omschuift dan zal de polariteit op de brug omschakelen en dan is er denk ik geen kortsluiting meer bij het afrijden en retour natuurlijk het omgekeerde.
Weet niet hoe het met de terugmeder zit maar dit zou je eens kunnen proberen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #273 Gepost op: 2023-01-11, 17:07:57 »
Piet,

ik zie onderaan de draaiknop geen schuif of ander schakelaartje. Wel zag ik op You-tube een filmpje van iemand die een zelfde draaischijf heeft en ook  met een apart schakelaartje de polariteit verandert. Ik moet nog schakelaartje hebben die ik heel veel jaren geleden gebruikte om wissels te bedienen. Een testen -eh...  niet op de baan maar met een testopstelling- of dat kan werken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #274 Gepost op: 2023-01-11, 20:42:31 »
Arie,
Ik neem aan dat je het kastje met de draaiknop of waar je de draaischijf mee bedient dezelfde is als wat op internet staat die door roco erbij wordt geleverd en daar zou niet onder maar aan de achterkant ,(,eronder?) Een schuifje moeten zitten, klein schuifje en zit denk ik als het ware een beetje verzonken zodat als de regelaar op de ondergrond ligt dan toch vlak ligt.
Dit is wat ik zover heb kunnen zien wat bij de levering aanwezig is.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-01-11, 20:52:59 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #275 Gepost op: 2023-01-12, 10:26:04 »
Dag Piet,

ik heb een Fleischmann 6052 oud model met een witte draaiknop. Daar zit geen schakelaar op.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #276 Gepost op: 2023-01-12, 10:30:03 »
Arie,
Sorry. ik dacht dat je de roco draaischijf had
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #277 Gepost op: 2023-01-12, 10:53:41 »
Met deze draaiknop kun je enigszins ook de stroomafname van de opstelsporen regelen.
doe het nu even uit mijn hoofd, als je de opstelsporen niet hebt aangesloten op de stroomvoorziening dan kun je de stroomvoorziening regelen met de draaiknop door deze op het zwarte teken te zetten en daardoor worden de opstelsporen gekoppeld aan de brug en zo van stroom voorzien, de stand ernaast open blokje dan is de brug verbonden met de andere kant oprijspoor.
Maar eens uitproberen, ik zelf heb deze nog nooit aangesloten en uitgeprobeerd

ik heb deze schakelaar ook maar gebruik deze niet omdat ik digitaal rij met gebruik van de Turncontrol en dan kun je zowel digtaal als ook handmatig rijden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #278 Gepost op: 2023-01-12, 10:59:36 »
Misschien heb je iets aan deze handleiding van een andere oude Fleischmann draaischijf. Zo te zien is dd draaischakelaar dezelfde.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #279 Gepost op: 2023-01-25, 19:29:28 »
Helaas heb ik geen geluk met het aansluiten van de tweede KeerPlus3. Het wil ondanks de service van DTS Trainsupport niet lukken om de tweede Kp3 functionerend te krijgen. Ik heb van alles geprobeerd; de bedrading geheel vernieuwd; de rails van de secties 1 en 3 compleet vernieuwd en van sectie 2 gedeeltelijk; van X16 gewisseld; de rails van de blokken naast en de keerlus zelf gecontroleerd of deze wel geïsoleerd is ten opzichte van elkaar; de Kp3 op de plek van de eerste gemonteerd en precies hetzelfde aangesloten en dan werkt hij wel. Zodra ik hem aan de andere kant van de baan tpv die keerlus monteer verbrand de weerstand direct als ik de centrale aanzet en dus spanning op rail/Kp3. Beide Kp3's zitten op hetzelfde verdeelblok aangesloten. Bijzonder detail is dat bij de eerste testen zodra er een trein de eerste sectie in reed de blauwe controle ledjes van alle X16 uitgingen tot de weerstand was verbrand of de trein uit de sectie was. Ik weet nu niet meer wat ik nog na kan / moet kijken of controleren. Als er iemand nog een briljant idee heeft of al lezende denk de oplossing te weten ik houd me van harte aanbevolen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #280 Gepost op: 2023-01-26, 11:05:03 »
Hallo Arie,
Het probleem zit toch ergens in het terugmeldcircuit.
Loop alle draden van het terugmeldcircuit nogmaals langs, daar moet iets verkeerd zijn.
Heb je een booster? Dan moeten de P en N van de KeerPlus3 en van de X16 op dezelfde bron zijn aangesloten, dus ofwel op de Z21 ofwel op de booster.
Heeft de weerstand wel de juiste waarde? Kleurringen van links naar rechts rood-rood-rood-goud (of zilver) is 2200 ohm.
Heb je niet weer een aansluitprintje ertussen?
Als de blauwe led van de X16 uit is betekent dit dat de X16 op dat moment geen voeding heeft. Omdat de X16 gevoed wordt door de P en N is daar iets mis. Die zijn op dat moment kennelijk kortgesloten, wat ook blijkt uit het doorbranden van de weerstand. Je schrijft dat beide kp3's op hetzelfde verdeelblok zijn aangesloten, misschien moet je dat splitsen?
Ik kan op dit moment niks anders bedenken.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #281 Gepost op: 2023-01-27, 17:10:47 »
Dag Bas dank voor je meedenken en reageren! ik heb alles zeer zorgvuldig nagelopen in de wetenschap dat je best steeds over dezelfde fout heen kunt kijken. Maar ik kan niets afwijkend vinden ten opzichte van de andere Kp3. Ik gebruik geen booster later mogelijk maar dan alleen voor de aansturing van servo's. de P en N zijn niet verwisseld; ik heb wago klemmen gebruikt en een klein printje om de loshangende snoertjes wat strakker weg te werken. het maakt geen verschil want aangesloten in beide opties is het hetzelfde resultaat. er is 1 situatie waar ik niet helemaal zeker van was en dat was de railisolaties van sectie 3. De multimeter gaf aan dat er geen verbinding was met aangrenzende blokken. Omdat ik toch twijfelde -en wel omdat ik de rail met het Roco zaagje had doorgezaagd en daarna met 2 componenten lijm weer had dichtgezet- heb ik deze gisteren toch nog een keer doorgeslepen tot diep in de ondergrond. Daarna opnieuw gevuld met 2 componenten lijm. Vandaag heb ik de door DTS bijgeleverde 10k weerstand aangebracht en deze bleef bij het inschakelen van de railspanning heel. Nu is het wachten tot ik weer nieuwe 2,2kohm weerstandjes binnen heb en het dan nogmaals uitproberen.   

ik kwam op het idee om die actie uit te voeren nadat ik aan de andere kant van de baan een sluiting had en die uiteindelijk gevonden heb. Ik had wat aan de scenery gewerkt en dan gaat de stofzuiger over de baan. Kennelijk zat er aan de borstel van de zuigmond een een minuscuul dun en klein koperdraadje wat voor de ellende zorgde. Ik dacht dat het een gewoon draadje was maar toen ik het met de pincet beetpakte  zag ik dat het een koperdraadje uit een losse kern was.  Daaraan denkend dacht hoe weinig is er nodig om een sluiting te krijgen.

wat het verdeelblok betreft -zie foto- de blauwe en rode stekker komen van de centrale en alle rails is daar op aangesloten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #282 Gepost op: 2023-01-27, 19:52:39 »
Hallo Aart
Goed om te lezen dat de 10 kohm weerstand heel blijft. Dst is goed nieuws. Er ontstaat nu dus ook geen kortsluiting neem ik aan. Blijft de blauwe led van de X16 branden? En wat doet de groene led? Licht die op, dan werkt de terugmelding ook en hoef je niet te wachten op de 2,2 kohm weerstand.
We horen het wel.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #283 Gepost op: 2023-01-28, 10:28:39 »
Hallo Aart,
Hoe hoog is je baanspanning? Want met een spanning van bijv. 19 V brandt je 2200 ohm weerstand van 1/8 W door. Als je met H0 rijdt is 17 V en met N zelfs 15 V meestal al voldoende. Of je zou een 1/4 W weerstand moeten gebruiken.
De baanspanning kan je met behulp van de Z21 maintenancetool instellen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #284 Gepost op: 2023-01-28, 16:11:19 »
Dag Bas, de spanning op de baan is 18V de standaard instelling van de Z21. Op de beurs in Houten had ik een setje (20stuks) 2,2KOhm 1/4; 5% gekocht. En nogmaals bij de andere Kp3 blijft de weerstand heel. Martin Domburg geeft aan de een 1w of een 2W weerstand te proberen.

Nee het groene ledje licht niet op als er een trein een van de secties inrijdt. het vreemde is dat dat bij nog een andere X16 ook zo is maar die geeft wel alle 16 poorten netjes door aan Traincontroller.

in afwachting van de nieuwe weerstandjes ben ik met de scenery bezig.
groet
Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.