Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 153317 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #285 Gepost op: 2023-03-30, 17:12:13 »
Zoals eerder al een paar keer beloofd wil ik vanaf nu de bouwverslagen bijwerken. het was een hele puzzel om van 3 pc's de foto's bij elkaar te zoeken. Maar een "oud" collega is ook geïnteresseerd maar is geen lid van het forum dus in Word maar verslagen gemaakt die ik op het forum kan delen. Het laatste bouwverslag van dacht ik oktober 2015.

Na de laatste wisselstraat van het tweede schaduw station heb ik doorgebouwd naar de sporen van het hoofdspoor wat in het zicht ligt. na eerst de tafel verder te hebben afgemaakt heb ik een rol kalkpapier uitgerold en de sporen zoals ik het had bedacht uitgetekend en wisselstraten getest. Daar met een oud radar wieltje waar de dames patronen mee overnemen de sporen op de ondergrond overgenomen.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #286 Gepost op: 2023-03-30, 17:27:06 »
Mooi werk Arie!

Bij mij ligt alles door omstandigheden al weer een tijdje stil maar ik hoop binnenkort weer verder te doen.
Het blijft kriebelen  ;)

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #287 Gepost op: 2023-03-30, 19:52:14 »
Dank Bert. Jammer sterkte.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #288 Gepost op: 2023-03-30, 19:57:24 »
Ik wilde graag een draaischijf op de baan. Dus puzzelen maar hij kan liggen. Maar waar laat ik dan de wisselmotoren want die kunnen ook niet rechtstreeks onder het driewegwissel omdat daar het spoor naar de opstelsporen loopt. Ik heb een oplossing gevonden en het werkt als een... trein. ;)
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Hellstech

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #289 Gepost op: 2023-03-30, 21:13:46 »
Mooi Arie,

Is de draaischijf ook digitaal?

M.v.g.
Mike
Roco-geoline, z21Start, Multimaus, Roco 10764/10775/10777/10787, 10779 Remgenerator, Roco BR01/BR101/2x BR181.2/BR185.2/NS1605, Lima BR103/4xBR152, Viessmann 5206 bezetmelder, Qdecoder Z1-16+, LDT GBM-8

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #290 Gepost op: 2023-03-31, 07:45:30 »
Mike de draaischijf is niet digitaal. Ik wil hem hand bediend houden maar wat ik had bedacht lukt niet. Ik zoek nog naar een oplossing.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #291 Gepost op: 2023-03-31, 08:05:27 »
Mike  Arie,
Even een aanvulling, de draaischijf is analoog maar is ook volledig digitaal te gebruiken met de passende decoder erbij

Zelf gebruik ik de Fleisschmann draaischijf in combinatie met de Turncontroll van Fleisschmann  en Traincontroller voor op de pc en dan kun je hem zowel handmatig en digitaal tegelijk besturen.
Mogelijk zijn er naast Traincontroller ook andere pc programma's die goed bruikbaar zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-03-31, 08:10:43 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #292 Gepost op: 2023-04-02, 14:42:58 »
Piet,

Zou het digitaal maken van de draaischijf de oplossing zijn voor de voeding van rails en het wisselen van de polariteit. Ik heb het e.e.a. uitgeprobeerd met de schakelaartjes die heb echter zonder suk6.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #293 Gepost op: 2023-04-02, 14:57:19 »
Vele jaren terug had ik op zolder een ovaaltje met5 wat uitbreidingen. een van de dingen was het station van Bonn in de schaal 1:87. in de loop der jaren is het wat beschadigt geraakt maar heeft toch een plekje op mijn huidige baan gekregen. Onder de luifel had ik 1,5mm warm witte ledjes gemonteerd. Helaas zijn deze door het aansluiten van een verkeerde voeding gesneuveld. binnenkort hoop ik weer nieuwe ledjes onder de luifel te hebben. De afgebroken steunen heb ik gekopieerd en op vliegtuigtriplex geplakt. vervolgens heb ik dat met de figuurzaag uitgezaagd op kleur gespoten en op hun plek gelijmd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #294 Gepost op: 2023-04-04, 08:57:59 »
Vervolgens heb ik een midden-perron gemaakt. Dit is opgebouwd perronranden van Auhagen geplakt op stroken multiplex en afgewerkt met Slaters tegelpatroon. Om het verenstaal van de wisselmotoren de ruimte te geven heb ik aan de onderzijde wat sapringen gefreesd met de bovenfrees. Ok het geheel recht en vlak te houden heb ik een stalen kokerprofiel gebruikt als onderlegger.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #295 Gepost op: 2023-04-04, 09:36:45 »
Arie,

Citaat,
Zou het digitaal maken van de draaischijf de oplossing zijn voor de voeding van rails en het wisselen van de polariteit.

Arie, ik gebruik de turn control van Fleisschmann en dat is tevens de decoder die bij digitaal de draaischijf aanstuurt. je kunt de turn control gebruiken voor digitaal maar ook handmatig de draaischijf mee aansturen, ook de polariteit van de rails op de brug is instelbaar en als dan de schijf 180 graden draai dan wordt de polariteit omgeschakeld, de plaats waar het omschakelpunt moet gebeuren is instelbaar. wel een eigen voeding nodig bv trafo van Roco
Werkt prima met traincontroller, heeft zelfs al een instelling voor het digitale systeem
kost wel een paar centen €268.00 , niet de goedkoopste maar ja wat kost een andere draaischijfdecoder van een ander merk?
Er is een Nederlandse handleiding beschikbaar.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-04-04, 09:42:45 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #296 Gepost op: 2023-04-05, 16:15:42 »
Piet dank voor je reactie de de Nederlandstalige handleiding. Ik heb inmiddels een turncontrol bij René Muilwijk besteld.

Vervolg op de bouw van de baan. Bij alle spullen uit een lege woning (zie pagina 1 van deze layout) zat ook een bouwpakket van een mijnschacht. De Mariënschacht van Faller. die moest natuurlijk ook ergens een plekje op de baan krijgen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #297 Gepost op: 2023-06-01, 18:38:39 »
Vraagje,  is er iemand die ervaring heeft met de geluidsmodule 5781 van Busch? ik heb zo'n module gekocht voor de klokken en nu blijkt dat je hem kunt programmeren via het programmeerspoor. Voorlopig even analoog aangesloten met wat moment- en tuimelschakelaars. De Handleiding geeft aan dat het adres in CV1 3 is. Dat zou betekenen dat de module een decoder heeft?!?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #298 Gepost op: 2023-06-01, 18:57:06 »
Arie, klinkt logisch.

https://www.busch-model.info/000005781.3 (kijk hier eens)
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #299 Gepost op: 2023-06-02, 17:23:22 »
Eindelijk is het probleem met de terugmelding via de tweede keerplus 3 opgelost! I.p.v. een weerstand 2,2K zoals bij de eerste functioneert de tweede met een weerstand van 2,7K. Ik heb ondertussen wel 4 meter rails vervangen opzoek naar een mogelijke kortsluiting. Ach dan zijn de reserves ook weer op. Al doende leert men. Nu nog een oplossing voor een block waar het treinbeeld blijft hangen. Ik heb het betreffende block al verwijdert en opnieuw ingetekend; alle bedrading draad voor draad gecontroleerd.
Misschien moet ik het block een keer verwijderen opslaan en afsluiten en een uur later of de andere dag weer intekenen en instellen. Uiteraard sta ik ook nu weer open voor tips.





Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.