Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 167317 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #45 Gepost op: 2014-10-27, 17:52:36 »
In deze aflevering wat algemene dingetjes. Ik ben inmiddels met mijn verhaal aangekomen bij de periode waarin ik nu aan het bouwen en uitproberen ben. Wat meer details over de voeding voor wissels seinen en verlichting etc volgen later. Ik ben nu aan het puzzelen hoe ik mijn multimeter het best kan gebruiken. En hoe ik mijn experimenteer baan kan aansluiten.

Al bouwende en nadenkende vraag ik me af of ik de juiste keuze heb gemaakt voor wisselmotortjes. Ik heb nog een stuk of 6 "oude "ondervloerse aandrijvingen van Roco. Maar daarnaast wilde ik die van conrad gebruiken. Die "waren" goedkoop en functioneerde. Maar is dat de juiste keuze. En werken die op de wisseldecoders van Digitrax. Vragen waar ik binnenkort een antwoord op hoop te vinden. Ik sta natuurlijk open voor adviezen en ervaringen. Mijn bedoeling was om de wisselaandrijvingen van conrad in de tafel weg te werken. Naast het wissel op een bereikbare plaats een luikje zagen en dan vanbovenaf de aandrijvingen plaatsen. En het verenstaal door een messingbuisje naar de wisseltongen leiden. Analog ging dat prima. Maar digitaal......... 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #46 Gepost op: 2014-11-04, 21:13:31 »
Uit de oude doos heb ik nog wat Roco wisselaandrijvingen, 04555 A. Bij mijn vorige analoge baan werkten ze prima maar heb ik alle mogelijkheden gebruikt. Zijn deze ook toe te passen in een digitale baan? Ik zou ze bijvoorbeeld aan willen sluiten op een Digitrax wisseldecoder DS64. Maar kan je hier bijvoorbeeld ook hartstukken mee polariseren. Mijn kennis van de buitenlandse talen is beperkt. De vertaling via Google translate is niet altijd optimaal. Dus vraag ik het voor de zekerheid toch maar even of er iemand is die ervaring met de wisselaandrijvingen heeft. In de bijlage de handleiding van Roco in pdf.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #47 Gepost op: 2014-11-05, 20:35:40 »
Arie,

Heb geprobeerd een tekening samen te stellen zoals ik denk dat de aansluiting moet zijn.
zelf nog de stroom toevoer draden aan de DS64 erbij doen en voor het puntstuk eventueel bij kortsluiting de draden vanaf e rails verwisselen.

tekening gewijzigd op 6-11-2014
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-11-06, 10:25:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #48 Gepost op: 2014-11-10, 12:25:56 »
Piet,

Bedankt voor je reactie. Ik ga hier wat mee experimenteren. Als ik het goed zie houd ik nog twee contacten over voor bijvoorbeeld een lantaarnsetje.

groet

Arie

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #49 Gepost op: 2014-11-29, 11:46:40 »
Op advies van diverse mede hobbyisten heb ik een testbaan gemaakt. En dan blijkt dat zo'n baan echt hard nodig is. Ik loop tegen het volgende probleem op. Ik heb de DR4088LN terugmeldmodule van Digikeijs gekocht. Kan mooi aangesloten op de L-bus van de Z21 is de gedachte.
Ik heb de module volgens de handleiding geprogrammeerd. In TC Gold heb ik de testbaan getekend blokken geactiveerd. Er rijdt een lok, de wissels luisteren naar het signaal van de DS64 van Digitrax. Maar helaas de terugmeldmodule wordt niet herkend.
Als ik in het programma van de Z21 de tab van loconet aanklik en de Z21 cv laat lezen (alleen de terugmeldmodule aangesloten en geen lok op de baan) krijg ik de melding dat er niet geantwoord wordt. Dus de apparaten zien elkaar niet. Hoe los ik dat op? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de laatste updates van de Z21 geïnstalleerd. Dus dat moet ook goed zijn. Ik zal Digikeijs nog vragen wat voor adres de DR4088LN meekrijgt.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #50 Gepost op: 2014-11-29, 14:38:04 »
Volgens mij is een 'standaard' LocoNet praktijk om nieuwe apparaten van een adres te voorzien (65536 als ik het goed heb onthouden).

Dan is de volgorde:
- ALLES loskoppelen
- ALLEEN die LocoNet module aansluiten
- Nieuw adres er in programmeren

Maar dat moet je in de handleiding dan kunnen terugvinden.
Kun je stapsgewijs aangeven wat je tot nu toe hebt gedaan?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #51 Gepost op: 2014-11-29, 18:38:29 »
Arie,

welke uitvoering heb je, de DR-4088RB -CS is geschikt voor de Z21en multimaus pro.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #52 Gepost op: 2014-11-29, 19:24:48 »
Vanwaar je vraag Piet?

... Ik heb de DR4088LN terugmeldmodule van Digikeijs gekocht...

 ;)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #53 Gepost op: 2014-11-29, 20:27:14 »
Gerard,

Omdat er meerdere uitvoeringen zijn, de DR4088 en de DR4088RB.


De DR4088RB is een terugmeldmodule geschikt voor de Roco systemen MultiZentrale-Pro, Z21 (zwart), z21 (wit) en compatible met de Roco 10787. De DR4088RB is leverbaar in twee uitvoeringen. De OPTO en CS.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #54 Gepost op: 2014-11-29, 20:56:57 »
Piet,
Gerard vraagt je waarom je vraagt welke type module ik heb gekocht omdat ik al had aangegeven dat ik de DR4088LN heb gekocht. :) De Ln is het type dat op loconet werkt. Ik heb dom weg aangenomen dat dit type dus ook op de Z21 kan worden aangesloten. Ik wil heel graag het loconet systeem toepassen omdat dit gewoon goed werkt. Er komt steeds meer van op de markt. Ik heb inmiddels wat printplaatjes bij Huib Maaskant gekocht en succesvol opgebouwd.  Daarnaast heb ik al een paar Digitrax wisseldecorders aangeschaft die werken ook heel goed op het loconet signaal van de Z21 en de communicatie met Tc Gold werkt ook goed.

Gerard,
je zit er vlak bij het algemene -adres is 65535. Wat heb ik gedaan? Ik begin altijd met het opstarten en conecten van de Z21. Vervolgens start ik TC Gold op. Ik ben er vanuit gegaan dat het aansluiten net zo voorspoedig zo gaan als bij de Ds64. Ik heb de 4088Ln aangesloten op de tweede LN poort van de Ds64. Vervolgens ben ik wat aan het klungelen geweest met het programmeren van de 4088. Uiteindelijk snapte ik het en heb een paar wissels in de Z21 gezet waarvan er een het adres 5 kreeg. Vervolgens heb ik opnieuw de programmeerknop geactiveerd en als eerste het wissel met adres 1 en daarna wissel met adres 5 eenmaal omgezet. De led reageerde geheel volgens de gebruiksaanwijzing. Daarna heb ik in TC Gold de blokken opnieuw ingedeeld en volgens de handleiding van een bezetmelder voorzien. Omdat ik daarna een lok van blok 1 naar 3 wilde laten rijden volgde er geen reactie. Ook de testknop in TC werkte niet.

Ik heb de 4088Ln losgekoppeld van de DS64. Daarna heb ik op de pc de tab van loconet in de Z21 opgezocht en heb de Z21 de opdracht gegeven een cv adres te zoeken.
Dan verschijnt er een schermpje met de mededeling dat er geen antwoord komt. En daar trek ik de conclusie uit dat er een communicatiestoring zit. Kennelijk verstaan de protocollen elkaar niet. Maar goed je weet mijn kennis van de digitale techniek is beperkt.

Ik hoop dat je er iets mee kan. Ik heb inmiddels ook een email naar Roy Keys (Digitrax) gestuurd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #55 Gepost op: 2014-11-29, 20:57:37 »
Dat snap ik, maar Arie geeft toch helder aan welk type hij heeft, of lees ik misschien verkeerd? Volgens mij is dat de LN (LocoNet) versie. Toch?

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #56 Gepost op: 2014-11-29, 21:00:51 »
Arie,

Ik zou even contact opnemen met de leverancier van die module, want Digitrax gaat daar denk ik geen antwoord op geven.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #57 Gepost op: 2014-11-29, 21:05:41 »
Sorry Gerard,
waar het hart vol van is dansen de vingers op het toetsenbord. Ik heb mijn mail gestuurd naar de support van DIGIKEIJS! en niet naar Digitrax ;D
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #58 Gepost op: 2014-11-29, 22:02:51 »
Arie, Gerard

Had even over de 4088 met aanduiding LN heen gelezen, staat er inderdaad bij en vandaar mijn vraag.
Volgende keer beter.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #59 Gepost op: 2014-11-30, 14:29:47 »
Ik heb de handleiding van de 4088Rb er eens op na geslagen en dan zie onder het kopje aansluiten staan "Beschikt u over een Z21 (zwart), biedt de Digikeijs DR4088LN aangesloten op de L-Bus van de Z21 de mogelijkheid om tot 2048 ingangen te gebruiken". Het is dus mogelijk!

Piet weet jij waar ik eventueel meer gegevens over de Z21 en het configureren van bijvoorbeeld LocoNet aansluitingen kan vinden. Het boekje bij de Z21 zegt daar niets over. Digikeijs verwijst in de handleiding van de 4088RB naar het configureren van de 10787 van Roco. Werkt dat voor LocoNet wellicht ook zo?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.