Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 137374 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #195 Gepost op: 2018-06-03, 11:36:22 »
Hallo Arie,

Dit probleem komt mij niet bekend voor maar ik stel voor om het volgende eens te proberen.
Kopieer je bestanden van de baan (Yrrg en bak) eens naar een andere map of stick zodat je deze veilig hebt staan en daar later altijd op terug kunt vallen, bij voorkeur kopieren zodat ze ook nog in de orginele map blijven staan.

Installeer traincontroller een opnieuw en kijk dan of het nu wel lukt.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #196 Gepost op: 2018-06-05, 19:08:18 »
Piet dank voor je reactie.
Ik ben helaas echt alles kwijt en kan dus gewoon opnieuw beginnen. Jammer maar dat komt ook wel weer goed.
Ik ben er niet achter wat er is gebeurt en stop met het zoeken. we maken gewoon een nieuwe start en slaan daarna alles na ieder bezoek aan de baan extern op.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #197 Gepost op: 2018-06-05, 20:18:39 »
Hallo Arie

Weet je zeker dat je alles kwijt bent of mogelijk staan er nog bestanden op die je al eens eerder gebruik hebt, mogelijk kun je die gebruiken en hoef je niet alles opnieuw te maken.

Probeer het volgende eens.
Ga onder Windows naar verkenner en geef daar de zoekopdracht voor alle mappen of deze pc   .Yrrg  (met punt) in dan zoeken en kijk wat daar uitkomt

Mogelijk staan er nog veel banenplannen op de PC

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2018-06-05, 20:24:13 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #198 Gepost op: 2018-06-06, 15:24:29 »
Hallo Piet,

Dank voor je reactie. Ook met de zoekfunctie .Yrrg heb ik mijn meest recente ontwerp niet kunnen achter halen. Wel heb ik een wat oudere versie terug gevonden zodat ik niet alles over hoeft te doen. Deze heb ik maar opgepakt en ben ik aan het uitwerken. te gelijkertijd sla ik nu alle instellingen van de blokken, namen, adres en input, lengte ect. in een exel bestand op in de hoop dat ik het nooit meer nodig heb.

Ik heb nog een heel andere vraag. Eind vorig jaar heb ik met de up-grading van TC naar 9 gelijk maar TC programmeer 9 aangeschaft. Weet je of er aan de vertaling van de handeling wordt gewerkt?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #199 Gepost op: 2018-07-09, 19:32:36 »
Ik loop helaas weer tegen een dilemma op. Ik krijg niet alle cv-instellingen van locs geprogrammeerd. Ik heb bijvoorbeeld een stoomloc met drie verschillende stoomfluiten. Wat ik ook doe ik krijg slecht een stoomfluit actief. Ook van de verschillende hoornen van de Artitec DE115 krijg ik er maar een actief. hoe ga ik te werk? ik zet de loc of treinstel op een programmeer rail; kies create a new engine; daarna dubbelklik om naar de eigenschappen te gaan, het lok adres in te voeren en vervolgend de verschillende functies in te stellen. Wanneer ik de testfunctie in railprogrammer 9 gebruik en alle functies bij langs loop doen ze het allemaal. Ra ra. wie heeft een idee?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #200 Gepost op: 2018-10-12, 12:23:26 »
Hulp gevraagd!
Ik ben na een heftige periode weer begonnen met de opbouw van de baan. Eerder melde ik al dat ik tegen beperkingen opliep in TC gold 9. Misschien niet duidelijk verwoord maar toch. Ik merkte dat ik kennelijk in een demoversie zat te werken. Mijn ontwerp heb ik daarop opgeslagen op een aparte usb stick en deze verwijdert voor ik verder ging. Vervolgens heb ik TC gold 9 opnieuw gedownload en geïnstalleerd waarna ik mijn ontwerp weer uit de stick heb opgehaald. Dit heb ik nu al 3 keer gedaan en nog zitten er beperkingen in bijvoorbeeld het programmeren van de locs. Voorbeeld: de stoomloc heeft meerdere fluiten. In TC 8 had ik er twee actief en nu in 9 krijg ik er maar 1 actief. Ik kan er nog 2 of meer bijzetten met andere functie knoppen maar het blijft die ene fluit die het eerst is geprogrammeerd. Of er gebeurt niets. Ik heb de loc op een programmeerspoor gezet en met het programmeer programma functieknoppen getest. Dan werkt alles naar behoren.

Gisterenavond ben ik er voor gaan zitten om een aantal blokken te programmeren en liep weer tegen beperkingen op. Het kopiëren en plakken van een geïnstalleerd blok lukte niet. Op enig moment gaf het systeem zelf aan dat er beperkingen zijn. Ik kan ze niet vinden! Wie o wie heeft en weet raad? Heb ik bij het installeren van TC 9 iets overgeslagen? Ik heb keurig de licentie code ingevuld en alle stappen doorlopen die werden aangegeven.  En nu................ ???
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #201 Gepost op: 2019-12-28, 13:08:30 »
Na opnieuw een periode van veel zorgen ga ik de draad van de hobby weer proberen op te pakken. Een langere periode niet bezig met de elektronica zorgt ervoor dat ik me het weer helemaal eigen moet maken. Tussendoor heb ik wel wat aan scenery gedaan maar dat is niet veel. Ik was gestopt bij het het aansluiten van een keerlus op een terugmeldmodule. De keerlusmodule is van Roco, 10767 en de terugmeldmodule van Digikeijs, de DR4088LN. Er zijn inmiddels al 14 blokken op de terugmeldmodule aangesloten die nu goed werken. Maar ik heb nog de nodige twijfels over de keerlus. In de bijlage een weergave van hoe ik denk dat het aangesloten moet worden. kan iemand daar al dan niet een bevestiging van geven of een correctie aanbieden?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #202 Gepost op: 2019-12-28, 17:00:55 »
Hallo Arie,

Ik hoop ook om volgend jaar de draad weer op te kunnen nemen ondanks langdurige ziekte. Daardoor ben ik al een hele tijd niet meer op dit forum geweest helaas. Ik herken het feit dat je alles terug moet aanleren.

Ik heb geen ervaring met de keerlusmodule van Roco, maar kan je wel een gelijkaardig schema van de LDT keerlus KSM-SG tonen. Misschien helpt de vergelijking met jouw schema?
Ik heb deze modules geschrapt uit mijn baanplan en heb er nog 3 voor de liefhebbers.

Groeten, Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #203 Gepost op: 2019-12-28, 17:21:48 »
Hoi Arie,

Welcome back. Hoop dat het nieuwe jaar je meer voorspoed gaat brengen en dat de dalen achter blijven. Voor Bert natuurlijk ook. Herkenbaar ook dat na een lange periode zonder bouw weer alles opgehaald moet worden. Als electronica+digibeet heb ik daar zelf ook last van. Heb dan ook geen opmerking op het schema dat je toont :-) maar wilde gewoon even reageren.

Groeten,
MArtijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #204 Gepost op: 2019-12-29, 13:34:11 »
Bert,

dank voor je reactie en heel sterkte met de gezondheid. Gezondheid, ook van die van onze geliefden, gaat boven onze zo geliefde hobby.

Ook dank voor het schema wat op het forum hebt gezet. Ik heb even naar zitten kijken en zie op hoofdlijnen wel een gelijksoortige aansluiting. Ik zal hem uitprinten en naast die van mezelf leggen en dan de verschillen zoeken. De Nederlandse handleiding zal ik erbij zoeken. Ik heb die al een keer uitgeprint. helaas heb ik geen belangstelling voor de modules die over hebt. Ik heb er nog een liggen om toe te passen bij een draaischijf.

Martijn,
Ook bedankt voor je reactie. een blijk van medeleven naast het delen van de hobby is een goed ding. helaas maak ik daar zelf te weinig gebruik van.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #205 Gepost op: 2019-12-30, 11:41:03 »
Arie,

Dit is een probleem om over na te denken.
Zelf gebruik ik geen keerlus en ook geen loconet en DR4088LN dus kan ik het niet uitproberen wat in mijn gedachten zit.

In de keerkus wisselt de stroom steeds van polariteit ( plus en min zullen we maar zeggen voor het gemak).
In fig 1 heb ik de keerlus module tussen de draden gezet die naar de keerlus lopen en heb die verbonden met de Dr4088 maar het gevolg hiervan is dat de plus en min op de ingang van de Dr4088 ook steeds wisselen, de ingang op de Dr4088 heb ik losgekoppeld ( in het gestippelde rondje) en gescheiden daardoor krijg je twee afzonderlijke groepen, het gevolg hiervan is dat deze groep ook steeds wissels van plus en min en daardoor niet verder op de baan gebruikt kan worden, dit is een onlogische en dure oplossing omdat er nog 7 ingangen zijn waar je op de baan niets mee kunt.

Fig 2. daar heb ik de keerlus tussen de ingang van de 10767 gezet en daar wordt de stroom niet om gepoold en er gaat een stroom lopen als er stroom wordt gebruikt en dan wordt deze door de Dr4088 gededecteerd.
Er is een mogelijk probleem, ik weet niet zeker of de 10767 (eigen verbruik) geen stroom verbruikt als hij in rust is, als deze wel stroom gebruikt dan gaat dit niet op.
Je zou het moeten uitproberen.
Hierbij kun je dan wel alle ingangen benutten en kun je de ingang van de Dr4088 (gestippelde rondje wel weer met elkaar verbinden.

Mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden maar de tijd ontbreek mij op dit moment om dat op korte termijn uit te zoeken maar zal er attent op blijven.

Overigens jouw tekening is volgens mij al een oudje dacht ik, 2015?

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2019-12-30, 11:44:02 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #206 Gepost op: 2019-12-30, 21:31:04 »
Piet,

dank voor je reactie. Klopt het een tekening die ik eerder op dit forum heb geplaatst. Daar kan nog een teken foutje inzitten maar het is wel een situatie die actueel is op de baan. Ik ga eens rustig puzzelen dat kan nog wel weer even duren. Langzaamaan weer opstarten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #207 Gepost op: 2019-12-30, 21:52:00 »
Arie,
Heb je de 10767 al of wil je die nog aanschaffen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #208 Gepost op: 2019-12-31, 14:23:28 »
Piet,

Ik heb de 10767 al en die werkt fantastisch.

De baan die ik heb gebouwd heb ik eerst zo gemaakt dat ik hem kon testen en ja eerlijk is eerlijk je wilt af en toe ook rijden. uiteraard heb ik rekening gehouden met de blokken en eventueel toe te passen boosters. De blokken zijn allemaal tweezijdig dubbel geïsoleerd.  Vorig jaar ben ik begonnen om de terugmeldmodules in te bouwen. Tja en dan kom je ook de 10767 tegen. Ik heb nog een LDT module liggen om te gebruiken bij een draaischijf.  Ik werk veel met kroonsteentjes dus valt het mee om alleen opnieuw te bedraden.

Over je reacties en die van Bert nadenkend en de handleidingen nog eens lezend kom ik tot de conclusie dat ik je laatste optie ga uitproberen. Om schade te voorkomen zal ik een glaszekering tussen bouwen. Ik hoop dat er geen stroom loopt in de 10767 als het het blok niet bezet is. De DR4088LN wordt daar nerveus van en geeft dan een spookmelding.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #209 Gepost op: 2021-08-02, 19:04:53 »
na lange tijd niet of nauwelijks aan de baan te hebben gewerkt heb ik de draad weer opgepakt. Vanaf 1 juli met pensioen en er is nog veel te doen. Natuurlijk moten er ook andere klussen gedaan maar dat doe ik afwisselend met de hobby. Maar ja als er lang uit bent geweest kom je ook weer problemen tegen. dus doe ik maar een beroep op het forum. ik heb terugmeldmodules van Digikeijs de DR4080LN en die werken in principe prima totdat... er een lok ontspoorde en kortsluiting veroorzaakte. nadat ik alles weer had hersteld wilde 1 blok niet oplichten in TC. Er bleek geen spanning op te staan. lang gezocht niet gevonden en uiteindelijk bedrading vervangen etc. het baanvak had weer spanning maar wilde in TC nog steeds niet oplichten. Vandaag heb ik een Z21 detector aangeschaft en aangesloten. die werkt prima want de blauwe led brandt constant en als de trein een nieuw blok in rijdt licht de gele led op. Alle blokken hebben spanning maar..................... in TC verkleurd het baanvak niet als het bezet is. wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd? De Z21 detector werkt via de R-Bus en heeft geen Loconet aansluiting. kan het daar in zitten?
   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.