Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 152805 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #240 Gepost op: 2022-12-17, 12:12:43 »
Vervolg detectie keerlussen.
Helaas wil het niet echt lukken met de detectie in de keerlussen. Eerst geprobeerd met de KeerPlus3 i.c.m. de DR4088LN van Digikeijs en een 10kOhm weerstand. Daarna met de keerPlus3 i.c.m. de Z21 detector X16 en de 2,2kOhm weerstand. Helaas tot op heden nog steeds zonder het gewenste resultaat. In TrainController heb ik (denk ik) ook alles goed staan...... of .... Voor de Z21 Detector X16 heb ik als interface de Z21 gekozen.. ik kan nog proberen om voor die ene poort een andere interface te kiezen. Hoe wel ik wel erg voorzichtig ben met de X16 want ROCO heeft ze al een keer hersteld. Zij het dat dat het gevolg was van hun eigen foutieve productie. Ik blijf het vreemd vinden dat de loks wel het blok binnenrijden maar dat er geen terugmelding doorkomt. Wie het weet mag het zeggen.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #241 Gepost op: 2022-12-17, 13:36:37 »
Heb je al eens geprobeerd de weerstand aan te sluiten op de andere aansluiting van het hoofdspoor op de KeerPlus3?
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #242 Gepost op: 2022-12-17, 14:57:20 »
hoe bedoel je dat Bas? Ik heb de KeerPlus gewoon op de railspanning van de Z21 aangesloten en uiteraard op een 12V voeding. Volgens de handleiding van de X16 loopt de detectie via de N ( zie het aansluitvoorbeeld van een reedcontact). Ik krijg sterk de indruk dat het om een communicatie probleem gaat Tussen de Z21 en de KeerPlus. Ook de Maintenance tool geeft geen bezetmelding  weer in het overzicht onder de tab R-Bus. Zojuist ook nog andere interface geprobeerd maar alles met het zelfde resultaat. DTS Trainsupport werkt met I-train en niet met traincontroller. Maandag hoop ik Martin Domburg hierover te kunnen spreken.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #243 Gepost op: 2022-12-17, 15:17:54 »
Ik kijk op de foto in dit topic en daar is de weerstand naar de drie detectierelais aangesloten op de rode draad die van het 4-polige aansluitblokje naar je printplaatje gaat. Probeer eens of je wel detectie krijgt als je de weerstand aansluit op de blauwe draad, dus op de andere aansluiting van het hoofdspoor. Dit kan je risicoloos doen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #244 Gepost op: 2022-12-17, 16:29:02 »
Dank voor je reactie Bas. de foto is inmiddels alweer achterhaald want de DR4088LN heeft plaatsgemaakt voor de X16. het zelf gemaakte printplaatje is nog wel actueel. De P en N -om in de termen van ROCO te blijven heb ik al gewisseld gehad. dan moet je ook de bedrading van de secties weer omwisselen. Ook dat was zonder resultaat. De weerstand nu weer over de N van de X16 laten lopen. Ook de weerstand omgedraaid omdat ik op internet ergens las dat de gouden ringen de tolerantie aangeven en die dus "stroomafwaarts" moeten zitten. Ook dat heeft niet uitgehaald. Zojuist het blok voorzien van 3 melders en alle drie de secties aangesloten en in TC de adressen aangepast. Ook dat leidde niet naar het gewenste resultaat. Omdat ik 2 keerlussen in de baan heb had ik 2 KeerPlus3 modules bij DTS gekocht. De tweede nog niet aangesloten KeerPlus3 module in de plaats van de eerste gemonteerd. Het resultaat was hetzelfde.  Diverse keren heb ik het schema nu voor mezelf uitgetekend om te kijken of ik ergens een verkeerde aansluiting heb gemaakt. maar ook dat levert geen nieuw inzicht op. De treinen rijden gewoon door het blok het is alleen de terugmelding. Als het niet lukken wil dan moet het maar zonder terugmelding in de hoop dat TC de automatische ritten wil oppakt. Mogelijk stopt een trein dan voor het blok met de keerlus als het daarop volgende blok bezet is.  Of Martin Domburg moet nog een oplossing in de hoge hoed hebben.
« Laatst bewerkt op: 2022-12-17, 16:55:36 door P.Heinst »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #245 Gepost op: 2022-12-17, 16:30:14 »
sorry verkeerde foto

Foto verwijderd
« Laatst bewerkt op: 2022-12-17, 16:52:41 door P.Heinst »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #246 Gepost op: 2022-12-17, 17:27:46 »
Hoi Arie,
Als je tegelijk met het omwisselen van de P en N van de terugmelding ook de P en N omwisselt van het hoofdspoor blijft de uitkomst hetzelfde. Maar het zou juist in de tegenstelling kunnen zitten, dus de "polariteit" van het hoofdspoor niet veranderen, maar die van de terugmelding wel.
De weerstand is niet richtinggevoelig, dat zijn alleen halfgeleiders zoals een diode of transistor.
Als je via de maintenancetool van de z21 geen terugmelding ziet moet er iets fout zijn in de aansluiting van de bedrading, daar heeft de instelling in TC geen invloed op. Het probleem zit al in het systeem vóór TC.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #247 Gepost op: 2022-12-17, 17:38:15 »
Hoi Arie,
Nog een kleine aanvulling, het circuit van de terugmelding verloopt via aparte relais, en staat los van de de keerlussectie of van de detectiesecties.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #248 Gepost op: 2022-12-17, 17:39:48 »
Op verzoek van Arie de foto verwijderd.

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #249 Gepost op: 2022-12-18, 08:03:15 »
Dag Bas,
Ik heb alleen de P & N van de aansluiting op de KeerPlus gewisseld en niet die van het Hoofdspoor. Ik vraag me af wat de functie van de weerstand is! Als er een trein in het blok van de KeerPlus staat hoor je het relais constant schakelen. Martin Domburg gaf aan dat er dan een slecht contact is. Maar de rail is goed schoon na de behandeling met de railgum van ROCO. Ik ben benieuwd wat Martin morgen ervan vindt.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #250 Gepost op: 2022-12-18, 10:38:08 »
Hoi Arie,
De weerstand begrenst de stroom die via het terugmeldrelais van de KeerPlus3 naar de X16 of andere terugmeldmodule gaat. Die heeft aan een paar milliampère genoeg om te reageren. Zonder weerstand zou er een paar ampère doorheengaan en dat houdt de module niet lang vol. Hoe groter de weerstand, hoe kleiner de stroom die hij doorlaat. Deze stroom door het detectierelais simuleert de stroom die door een locomotief of wagon met verlichting wordt afgenomen van de rails van respectievelijk de detectiesecties en de keerlussectie. De terugmeldmodule "ziet" dus niet de echte stroom die door de locomotief loopt, maar een apart stroompje dat door de weerstand en het terugmeldrelais loopt.
Het klikken van de relais wijst inderdaad in de richting van een slecht contact, op de rails of in de verbindingsklemmen?
Werkt de omschakeling door de keerlusmodule wel goed bij al je locomotieven? Met andere woorden, rijden al je locs zonder haperen door de keerlus? En is de keerlussectie tussen de detectiesecties langer dan je langste trein? De detectiesecties moeten ongeveer 1,5 keer de lengte van je locomotief hebben.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #251 Gepost op: 2022-12-18, 15:02:43 »
Dank voor je uitleg Bas.

Ik heb nog niet alle treinen op de baan staan om het uit te proberen. Ik heb getest met de zwitserse Krokodil van Roco en een nieuwe 2400 van Roco. Op mijn vraag (aan DTS) wat ik aan moet houden voor lengte van de secties 1 en 3 heb ik alleen de bevestiging gekregen 1,5 keer een loklengte. Maar wat doe ik dan met de 3 en 4 wagen treinstellen? Ik heb nu 30 cm aangehouden voor die beide secties en dat is de gemiddelde 1,5 keer een loklengte. Die heb ik nog niet eens getest in de keerlus.

De rail is prima schoon en ook de stroom voerende wielen zijn schoon. ik zal nog een plaatje bijsluiten van het schema zoals ik het heb aangesloten.

Ik vraag me af of er wel voldoende stroom door de weerstand naar de X16 gaat.

Om uit te sluiten dat er toch nog weer een poort van de X16 stuks is heb ik een nieuwe X16 voorzien van het juiste adres in put en heb die aangesloten. Het resultaat blijft onveranderd hetzelfde.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #252 Gepost op: 2022-12-18, 16:25:35 »
Hoi Arie,
Als je het zo hebt aangesloten zou het moeten werken....
Wat er fout gaat kan ik van hieruit niet zeggen.
Hopelijk kan Martin Domburg je verder helpen.
Wat betreft je drie- en vierwagenstellen, dat geeft geen probleem zolang de voorste (stroomafnemende) wagon/locomotief de uitrijdetectiesectie maar niet raakt terwijl de laatste (stroomafnemende) wagon/locomotief nog op de inrijdetectiesectie rijdt.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #253 Gepost op: 2022-12-18, 17:00:05 »
Arie,

rechts boven heb je 4 schroefjes met 1 blauwe en 3 bruine aansluitingen, nu is het zo dat de sectie 2 braad via de module naar de blauwe gaat en niet via de terugmelder, als je nu de verbinding (schroefje) sectie 2 losmaakt dan moet de stroom via de terugmelder lopen en zal er detectie plaatsvinden en dat doet het nu niet voorzover ik het kan bekijken.
Of de weerstand er dan nog tussen moet kan ik zo niet zien.

Mijn eerste indruk?

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #254 Gepost op: 2022-12-18, 17:35:28 »
Hoi Arie, Piet,
De door Arie ingetekende bruine draad vanaf detectieuitgang 2 van de KeerPlus3 is zo te zien correct aangesloten op de X16 detectiemodule poort 2.
Je zou nog kunnen kijken of de detector wel reageert als je de  uitgaande bruine draad verbindt tussen uitgang 1 van de KeerPlus3 en poort 1 van de X16 of tussen uitgang 3 en poort 3. Dan weet je of de relais in de KeerPlus3 correct doorverbinden als de betreffende secties bereden worden.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV