Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 152868 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #255 Gepost op: 2022-12-18, 18:53:41 »
Bas,
Mogelijk heb je gelijk, heb de aansluitingen op de detectie module verkeert gelezen, dat deze aan de rails zitten mar niet dus
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #256 Gepost op: 2022-12-18, 19:06:49 »
Arie,

De P en N aansluiting op de roco detector module ook geprobeert om te draaien
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #257 Gepost op: 2022-12-18, 20:10:43 »
Bas en Piet hartelijk dank voor jullie meedenken en reageren!

Bas de lengte van het blok onder sectie 2 is 300 cm. De langste lengte van de treinen is ca 210. dit ivm de opstelsporen in de schaduw stations. Samen met de 2 keer 30 cm van de secties 1 en 3 is dat 360 cm. Het bewuste blok van de keerlus heb ik inmiddels voorzien van 3 indicatoren en daar alle 3 de secties op aangesloten. Daarmee zijn de alle 3 de sectie dus getest op hun functioneren.

Piet, tja de P en N op de X16 omwisselen?!? Het volgende bedenk ik daarbij. De Z21 heeft aan de achterzijde waar de aansluiting voor de rails zit geen P en N staan. Bij een DCC spanning heb ik begrepen dat dat ook niet zo belangrijk is (spreek ik na).  ROCO komt met de Z21 Detector ineens wel met een P en N aansluiting! Mijn baan ik vanaf de Z21 centrale als volgt aangesloten. Op de connector heb ik een bruine en blauwe draad 0,75 mm van ca 60 cm aangesloten. Die gaat naar een serie kroonsteentjes en vandaaruit verdeel ik die stervormig naar diverse punten onder de baan. Omdat de Module en delen van de baan waar ik nu aan het stoeien ben 3 meter van de Z21 vandaan zitten heb ik twee (bruin en Blauw) stuks installatie draad  getwist naar die kant van de baan geleid. daar zit opnieuw een verdeelblok. Van dat verdeelblok naar de X16 en de Keerplus3 module is het 60 cm. In totaal heb ik 5 X16 detectoren aan de baan hangen die op een na (moet ik de laatste blokken nog op aansluiten) allemaal heel goed hun werk doen! Het keerlusblok had ik er buiten gehouden. Nu ik de KeerPlus3 had aangeschaft omdat die wel een terugmelding zou generen heb het keerlusblok ingevoegd en moet de daarachter volgende blokken opnieuw in TC invoeren. De X16 waar de Keerlus in valt heeft als adressen 5 en 6 waarvan de laatste 3 poorten achter adres 6 dan voor de KeerPlus3 zijn. Sectie 1 - adres 6 en poort 6; sectie 2 adres 6 en poort 7 en sectie 3 adres 6 en poort 8.
Deze x16 is net aangesloten als de andere. Trouwens voor ik de KeerPlus3 eraan koppelde werkte ook deze X16 zoals het moet.
Ik denk dat de X16 te weinig spanning krijgt om te functioneren. Vanmiddag heb ik het bewuste blok nog een keer met speciale railreiniger gereinigd. Maar helaas. Soms denk ik heb een verkeerde hobby gekozen. Maar goed met de meedenkers van het forum en DTS en niet te vergeten Muilwijk modelbouw komt er vroeg of laat een oplossing. de bij behorende plaatjes volgen nog wel een keer.
 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #258 Gepost op: 2022-12-18, 20:36:32 »
Hoi Arie,
Als je vermoedt dat de stroom door de X16 vanuit de KeerPlus3 te klein is, dan zou je de voorschakelweerstand kunnen verkleinen, maar overleg dat met Martin Domburg, die is daar beter in thuis.
Wat zie je als je de X16 bekijkt met de maintenancetool van de z21? Lichten de secties die zijn verbonden via de KeerPlus3 daarin ook niet op dan is de detectiestroom inderdaad onvoldoende als andere secties wel oplichten als de loc er op rijdt. Lichten de KeerPlus3 secties wel op in de maintenancetool, dan is er een probleem met de adressering in TC.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #259 Gepost op: 2022-12-19, 13:55:14 »
Hallo Bas,

Even een kleine correctie ik heb geen z21 maar een Z21. Ik merk dat op het forum z21 en Z21 door elkaar gebruikt worden. Wellicht vaak een slip of de pen maar er zit best wel een groot verschil in de witte z21 en de zwarte Z21. Ik bedoel dit niet vervelend of belerend maar het is wel belangrijk dat het duidelijk is over welke centrale we het hebben.

2 pagina's terug heb ik het e.e.a. verteld over mijn problemen met de X16 en de door ROCO netjes herstelde modules. Na terug ontvangst heb ik ze een voor een  getest door een locomotief door alle 16 blokken te laten rijden en dit dan zowel in TC als in de Maintenancetool te volgen. Alle module lieten zowel in de tool als in tc  de juiste blokken oplichten. Zo ook de X16 module waar het nu om draait. Het gaf een boost om weer verder te bouwen.

Martin heeft me uitgenodigd om naar Ermelo te komen met de KeerPlus modules en de X16 om daar te gaan testen waarom het niet gaat zoals het moet gaan. Ik hoop daar as woensdag heen te gaan. als bijlage een compleet overzicht van de baan. de met rode pijl aangegeven blokken 47 en 26 daar gaat het nu om. Voor nu dan maar weer afsluiten met wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #260 Gepost op: 2022-12-19, 14:57:10 »
Hoi Arie,
Ik heb zelf zowel een witte z21 als een zwarte Z21, dus ik weet wel dat ze verschillend zijn, dat hoef je me niet te vertellen. Maar zolang ze alleen via de R-bus terugmelding gebruikt maakt dat voor jouw probleem niet uit.
Het enige wat je nog kan proberen, wat ik al eerder heb geschreven, is het omwisselen van de aansluiting van de weerstand op de baan, A en B van de KeerPlus3, of zoals Piet schreef en wat hetzelfde effect heeft, omwisselen van de P en N op de X16. Maar niet allebei tegelijk omwisselen, want dan is het effect nul.
Ik ben benieuwd wat er bij Martin uitkomt. Doe hem de groeten van mij, ik heb ooit eens een Z21 workshop bij hem gedaan - heel leerzaam.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #261 Gepost op: 2022-12-20, 10:26:06 »
Hoi Arie,
Ik kom nog een keer bij je terug.
In een eerder berichtje schreef je dat de 2,2 kohm weerstand was gesneuveld toen je die gebruikte. Dat is vreemd, want ik heb zo'n weerstand juist nodig om detectie te krijgen op de X16. Deze laatste is ongevoeliger dan de 4088 van Digikeijs die wel reageert met 10 kohm. Je kan eventueel ook de gevoeligheid van de X16 veranderen met CV100, zie de handleiding van de X16.
Maar het feit dat de weerstand doorbrandde wijst op een te grote stroom erdoorheen als gevolg van een verkeerde aansluiting ergens. Dus controleer je bedading en aansluitingen nog eens goed.
Geef de moed niet op, het gaat goedkomen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #262 Gepost op: 2022-12-20, 19:13:27 »
Dag Bas,

wat het omwisselen van de P en N of A en B betreft heb ik ik alle opties uitgeprobeerd. Martin heeft nog gebeld en aangegeven de X16 op een testbaan aan te willen sluiten en kijken waar die op reageert dat uit te tekenen zodat ik het thuis na kan bouwen. Ik ben benieuwd morgen.

In een eerder berichtje schreef je dat de 2,2 kohm weerstand was gesneuveld toen je die gebruikte. 

De 2,2 kOhm weerstand sneuvelde in de combinatie met de DR4088LN van Digikeijs en niet met de X16. In de handleiding van de X16 staat een aansluitvoorbeeld met een reedcontact en daar wordt een 2,2kOhm weerstand in getekend. Sla je een blad om staat er een aansluitvoorbeeld ZONDER weerstand afgebeeld. Vandaar dat ik het sterke vermoedde heb dat er geen weerstand tussen moet. Maar dat is dan weer in tegenspraak met uw ervaring.

Gelukkig is niet alles zo'n uitdaging als de keerlusuitdaging. Vanmiddag een "oude" Fleischmann draaischijf aangesloten op de ROCO keerlusmodule. het was mooi en opbouwend om te zien dat het werkte zoals ik had bedacht en voorgewerkt. Nu kan ik de stoom loc draaien en om laten lopen. Dit deel van de baan blijft handbediening.

als die 2 keerlussen nu eindelijk werken en ik de laatste 6 kleine blokjes ook heb aangesloten zal ik weer eens wat bouw verslagen gaan schrijven en illustreren met plaatjes.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #263 Gepost op: 2022-12-20, 20:06:23 »
Hoi Arie,
In de schakeling met de weerstand loopt de verbinding tussen P en N via het reedcontact en zou er zonder deze weerstand direct kortsluiting ontstaan. Het is de stroom tussen P en N die ervoor zorgt dat de X16 reageert en de bezetmelding geeft.
Op de bladzijde erna is er geen weerstand omdat de verbinding tussen de P en N hier loopt via de locomotief of wagon met verlichting die op de rails van de detectiesectie staat.
Fijn om te lezen dat er ook iets wel lukt, de draaischijf  ;)
Succes morgen in Ermelo.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #264 Gepost op: 2022-12-21, 19:44:34 »
Bas de groeten terug uit Ermelo!

het was een fijn bezoek en Martin nam alle tijd om alle optie uit te testen. Dus ook het wisselen van de P en N van de Z21. Bij Martin zag ik achter op de Z21 bij de railaansluiting ook de P en N staan. Dat is op mijn Z21 niet zo. Ik heb dan ook een van de eerste Z21 waar MainTrack op staat.  Maar goed de X16 is goed de KP3 is goed en werken naar behoren. Blijft over het door mij zelf gefabriceerde printplaatje. Die heb ik op advies van Martin terzijde geschoven en alles eerst aangesloten met de klemmen die Martin ook gebruikt. En zie daar ook blok Sp.47 komt te voorschijn en geeft aan bezet te zijn. Om niet alles daarna opnieuw aan te moeten sluiten kies ik er voor blok Sp.47 ook te voorzien van 1 melder. Ik ga mijn best doen om voor 2023 nu alle blokken aangesloten te hebben inclusief de tweede keerlus. Dan kan er in het nieuwe jaar hopelijk wat meer aandacht voor de verdere aankleding van de baan zijn. Ik kan DTS trainsupport van harte bij iedereen aanbevelen. Martin gaf me zelfs een nieuwe KP3 mee voor het geval er toch een defect zou zijn. Voor nu sluit ik af met jullie bedanken voor je geduld en meedenken en wens een ieder hele fijne feestdagen en een gezegend 2023 toe.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #265 Gepost op: 2022-12-21, 20:56:50 »
Hoi Arie,
Fijn dat Martin je zo goed geholpen heeft.
DTS is absoluut een goed adres.
Dat je printplaatje de oorzaak was konden Piet en ik natuurlijk niet bevroeden, maar het belangrijkste is dat het probleem nu is opgelost en alles goed functioneert.
Succes met de verdere bouw en fijne feestdagen.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #266 Gepost op: 2023-01-04, 11:51:39 »
Allereerst alleen een gezondheid en gezegend 2023.
helaas was de voorspoed v.w.b. de KeerPlus3 van korte duur. De tweede aansluiten geeft problemen. Ik heb die Martin voorgelegd maar dit probleem was hij nog niet eerder tegen gekomen. Het probleem is dat zodra een trein sectie 1 of 3 binnenrijdt de weerstand 2,2kOhm het begeeft. de Kp3 is op dezelfde manier aangesloten als de andere. Ik wacht maar af wat Martin als oplossing vindt.

Een tweede probleem is de draaischijf. die heb ik aangesloten op een Roco10676 keerlus module die ik nu toch over heb. Een eerste test met een stoomlocomotief was geslaagd. De loc reed zonder problemen de draaischijf en na een halve slag te zijn gedraaid er ook weer zonder problemen af. Bij een tweede loc ging het fout en kreeg ik een kortsluitmelding. Hoe of wat ik nu ook verzin en blijft kortsluiting ontstaan. Nu kan ik eventueel de jumper verwijderen en op de kortsluit modes gaan werken maar dat doe ik liever niet. Wat doe ik nu verkeerd? in de bijlage een pdf bestandje met een tekening hoe ik het heb aangesloten.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #267 Gepost op: 2023-01-04, 13:09:22 »
Hallo Arie,
De weerstand brandt door doordat er een te grote stroom doorheen gaat. Dat gebeurt als, via het terugmeldrelais van de KeerPlus3 en de weerstand, de linker- en de rechterrail (P en N) met elkaar zijn verbonden, of misschien zelfs de voedingsaansluitingen van de KeerPlus3.
Ik denk daarom dat je alle verbindingen naar en van de KeerPlus3 nog maar eens systematisch één voor één moet controleren.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #268 Gepost op: 2023-01-05, 19:20:39 »
Dag Bas,

Dank voor je reactie. Die van Martin van hetzelfde. Ik heb alles nagekeken gecontroleerd nagemeten - na alles losgekoppeld te hebben- en kan geen gebreken ontdekken. Alle blokken ook het blok waar de Kp3 op aangesloten is is tweezijdig geïsoleerd en heeft geen contact met een aangrenzend blok. Even dacht dat dat ik het gevonden had. Ik had een testsnoertje aan de N van een ander blok en mijn multimeter gedaan en ben zo alle blokken bij langs gegaan. tot ik bij P sectie 2 van de Kp3 kwam en daar zag dat er contact was tussen beide rails. Maar helaas ik het de connector losgekoppeld van de X16. Toch maar bij een andere X16 gecheckt en dat leverde hetzelfde beeld op. De X16 laat spanning door om een bezetmelding te genereren. Als laatste heb ik de centrale Z21 losgekoppeld van alles wat er aan zat en heb die gereset. en uit gezet. Vrijdag of zaterdag zal ik het allemaal wel weer eens aansluiten en kijken wat er dan gebeurd. De boel ligt of lag behoorlijk overhoop. Het ligt of aan de centrale Z21 of aan Train Controller. Voor nu ben ik er even klaar mee. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 83
  • Waardering: 0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #269 Gepost op: 2023-01-06, 10:58:25 »
Hallo Arie,
Jammer dat het nog steeds niet goed werkt.
Rijden je locs wel goed over de keerlus? Dan zijn die zes aansluitingen correct en hoef je daar niet naar te kijken.
De terugmeldingen gebruiken het vierpolige blokje. Ik raad je aan de verbindingen tussen dit blokje en de X16 te verwijderen en opnieuw te maken omdat ik vermoed dat daar ergens een fout zit. Misschien maakt een draadje afkomstig van de KeerPlus3 contact met de P {of N, afhankelijk van de aansluiting op de KeerPlus3) van de X16
Het beste is om alles te verwijderen en opnieuw één voor één opnieuw aan te leggen en daarbij heel goed opletten dat je geen draadjes verwisselt. Een foutje is snel gemaakt is mijn (en helaas ook jouw) ervaring.
Aan de Z21 zal het niet liggen.
Succes met alles.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV