Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 153345 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #30 Gepost op: 2014-03-26, 17:58:18 »
Hallo Piet, Nicoh,

Bedankt voor de tips. Ga vanavond de spons erbij pakken maar het staalwol klinkt helemaal spectaculair. Zoals ik het nu deed had toch wel een nadeel. De bout werd schoon maar laat lange tijd daarna geen tin meer toe.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #31 Gepost op: 2014-05-30, 21:45:01 »
Hierbij weer een up-date van de bouw van mijn baan. De foto's geven de stand van zaken tussen april 2012 en december 2013 weer. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #32 Gepost op: 2014-06-02, 21:57:07 »
Hallo Arie,
Bedankt voor de foto's want, wederom, hier leer je gewoon van! Ik heb even een brutale (want in het Restaurant vraag ik ook nooit of ik bij de kok mag meekijken) vraag, zou je je baanplan kunnen laten zien, en dan bedoel ik het railplan, ben ik erg benieuwd naar?!
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #33 Gepost op: 2014-06-03, 07:39:43 »
Martijn,

Onder het kopje "ontwerp" staat de topic "Uitdaging baanontwerp"" als bijlage is mijn definitieve baanontwerp toegevoegd. Het is getekend met Winrail. Helaas lukt het mij niet om in lagen te tekenen. En na twee keer een pc crash heb ik het andersgedaan. Ik ben eerst het hoofdspoor gaan bedenken. En vandaar uit naar de schaduwsstaitons gaan puzzelen.



[edit]Linkje toegevoegd (Gerard)[/edit]
« Laatst bewerkt op: 2014-06-03, 08:08:11 door GerardWassink »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #34 Gepost op: 2014-06-03, 21:52:01 »
Hallo Arie,
Mooi ontwerp. Had t trouwens al een keer eerder gezien maar goed mistte in deze draad het bijbehorende baanplan :) Wat je opmerkt, eerst het hoofdspoor en van daaruit de schaduwstations, zo ga ik het nu ook doen. Maar ik ben me nog aan het orienteren. Rest me nog de vraag, hoe groot is de ruimte die je beschikbaar had om te bouwen, of eigenlijk wat is de afmeting van je baan?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #35 Gepost op: 2014-06-04, 12:46:04 »
Martijn,

De afmeting van de ruimte is ca 3,50 x 6,00 meter. Ik heb ooit een keer een bouwpakket houten garage van 3 x 7 meter gekocht en zelf opgezet. Deze heb ik in 2003 met een meter verlengd. En 4 jaar geleden nadat het baanontwerp klaar was heb ik aan het achterste gedeelte er haaks een stuk van 3 bij 2,50 meter aangebouwd. Een paar foto's staan aan het begin van deze topic. Ik heb er natuurlijk veel meer. Maar goed dit is een forum voor modelspoor en geen bouwkunde. Aan het baanontwerp is te zien dat de rechterkant geen 3,50 is. maar daar is de schuur /hobbyruimte 2.20.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #36 Gepost op: 2014-06-04, 12:49:21 »
Martijn,

ik vergeet de afmeting van de baan. Aan de linkerkant 1,50x3.50; aan de rechterkant 1,45x2,20 en het stuk er tussen 3,15x1.10. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #37 Gepost op: 2014-06-04, 19:12:40 »
Arie, bedankt voor alle info, dit geeft een complete indruk. Toch een behoorlijk baanoppervlak trouwens, mooi.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #38 Gepost op: 2014-06-23, 21:42:00 »
Ik heb een vraag over de keerlusmodule 10767 van Roco en een terugmeldmodule.
In de baan heb ik twee keerlusmodules opgenomen om te voorkomen dat er met name op het hoofdspoor kortsluiting ontstaat. En het biedt de mogelijkheid om op het hoofdspoor alle sporen in twee richtingen te bereiden. Als ik het goed heb gelezen poolt de keerlusmodule de rails om. Maar hoe werkt dat dan met een terugmeldmodule? Stel ik kies ervoor om een van beide spoorstaven aan de terugmeldmodule te koppelen. Maar door de keerlusmodule worden de spoorstaven steeds omgepoolt. Krijgt de terugmeldmodule dan nog wel een signaal? Of geeft dat niet? of moet ik extra maatregelen nemen? moet er een extra apparaatje tussen oid? Wie kan me uit de droom helpen? ter info ik voor de loconet versie terugmeldmodules van Digikeijs gekozen. 


Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #39 Gepost op: 2014-06-28, 17:10:44 »
Hoi Arie,
Hier moet eigenlijk iemand anders antwoord op geven want hier onbreekt me de absolute kennis. Maar volgens mij is het voor de terugmelding geen enkel probleem via welke kant een blok ingereden word.....
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #40 Gepost op: 2014-06-28, 18:23:59 »
Hoi Arie,

Ik gebruik zelf de keerlus modules van Littfinski (KSM-SG-G) maar het principe blijft hetzelfde.
Je kunt de beide detectierails (aan weerszijden van de om te polen keerlus rail) en de keerlus rail zelf apart detecteren, of gewoon de hele keerlus module (JK aansluiting) voeden via één stroomdetectie draad en één draad rechtstreeks van je centrale, zodat alles wat op de keerlusmodule aangesloten is gedetecteerd wordt.

Groetjes, Bertus

Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #41 Gepost op: 2014-10-24, 13:55:40 »
Van periode december 2013 tot medio juni 2014 dateren de foto's uit deze update. In deze periode heb ik de baan op de twee hoofdbanen rond gekregen. Het hoofdspoor ligt nu van het ene schaduwstation via het zichtbare ter plaatse van het station tot aan het tweede schaduwstation aan elkaar gekoppeld. Er liggen vanuit de schaduwstations twee keerlussen in. Dit om zo veel mogelijk kortsluiting situaties op het hoofdspoor te voorkomen. Ik heb inmiddels de eerste decoders weer verplaatst. Ik ben nu druk om ook de aansluitingen aan de parallelvoeding aan te passen. Dat is een behoorlijk klus als je 190 meter spoor ca om de meter aan de parallelvoeding hebt zitten. Maar goed we maken het gelijk zo dat ik en eerst opnieuw kan proef rijden, en terugmeldmodules kan aansluiten. Tot zover voor nu. Wie kan kan ik binnenkort nog wat meer laten zien. Van het experimenteerbaantje dat ik tussendoor heb gemaakt en wat mijn bevindingen daarmee zijn. Een ding kan ik al verklappen, de eerste lok rijdt via de pc en TC Gold zijn rondje op de testbaan.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #42 Gepost op: 2014-10-24, 15:02:20 »
Goed bezig Arie!

Kun je, als dat onverhoopt nog moet, straks nog wel bij die router komen?


Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #43 Gepost op: 2014-10-24, 17:47:35 »
Knap hoor Arie! Je kunt volgens mij zó aan de slag als professioneel modelbaanbouwer  ;) .

Die truc met de draad is idd erg handig, zeker als je enkele meters spoor mooi recht gelegd wil krijgen.

Heb je de rails gelijmd vóór het vastschroeven of doe je dat in één moeite mee met het ballasten?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #44 Gepost op: 2014-10-24, 20:29:26 »
Gerard,
ja ik kan nog bij de router en de monitor! De tafel is zo sterk dat ik er bovenop kan zitten. Als het bovendeel gereed is zal ik een brug moeten maken om ook bij de scenery te kunnen.

Bertus,
ik heb de rails deels gelijmd, deels geschroefd en gespijkerd. Dat doe ik dan ook nog weer eens langs een aluminium liniaal.

 Ik ben begonnen met spijkeren van de rail in het eerste schaduwstation. Andere delen in het schaduwstation heb ik gelijmd met een lijmpistool. In de hoop dat er minder geluidoverdracht zal plaatsvinden. Helaas maakt dat niet uit. Wat wel uitmaakt is, wanneer er ruimte in de hoogte is, aan de onderzijde van de baan restanten isolatie plakken. Dat dempt geweldig. Het deel van de baan wat in het zicht komt wordt tijdelijk geschroefd. Daarna leg ik de rails alleen met ballast vast. de lijmmethode. Eerst verf in bielzen en rail in een roestkleurige verf. Daarna direct de bovenkant schoonmaken. Dan strooi ik de ballast erbij en modeleer ik die met een kwast. Vervolgens maak ik de ballast vochtig en druppel ik er verdunde witte houtlijm op. Doordat de ondergrond vochtig is verspreid de lijm zich zoals tin op warm koper. Na 24 uur is de lijm droog en zie die niet meer. Dan kunnen de schroeven er tussenuit en de gaatjes dezelfde behandeling ondergaan. Het voordeel van het geheel schilderen is dat ik de verschillende kleuren van de bielzen gelijk kwijt ben. Helaas zijn de bielzen van de Roco wissels tegenwoordig bruin. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.