Auteur Topic: uitwerking baanontwerp  (gelezen 153071 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #135 Gepost op: 2015-10-19, 20:32:14 »
Hee Arie,

Blij om te horen dat de boel nu werkt! Gelukkig dat die DS64 nog heel is ook.

Man, ik heb het al eerder gezegd: wat werk jij netjes!

Succes,

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #136 Gepost op: 2016-06-23, 20:08:36 »
De afgelopen tijd heb ik een wisselstraat helemaal in orde gekregen. Het was een groot werk om alle functies van de tortoise wisselmotoren goed functionerend te krijgen. Ook de koppeling met Train Controller is gelukt en werkt heel erg plezierig. Ik kom echter een probleem tegen waar ik niet eerder last van heb gehad. Dat wil ik me jullie delen en vragen of er nog meer modelspoorders zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen. Ik heb erg veel last van ontsporingen op de wissles. En dan met name de drieweg en engelse kruising. Gelukkig rijden de meeste treinen keurig netjes over de wisseles. Maar er zijn er een paar die voortdurend op de puntstukken een verkeerde afslag nemen. Met als gevolg kortsluiting. Ik heb al van alles geprobeerd en gecontroleerd. Liggen de wissels vlak? Zijn er geen andere obstakels? het enige wat ik kan bedenken is dat bij sommige wissels de geleide rail wel heel erg kort zijn. Kan het zijn dat die verlengd en wat krapper gemaakt moeten worden?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #137 Gepost op: 2016-06-23, 23:20:59 »
Drieweg- en kruis-wissels zijn wel notoire veroorzakers van problemen.

Wat bij mij (vaak, niet altijd) helpt is om de snelheid door de wisselstraten fors omlaag te brengen.

Dat is op zich niet heel raar, want met name die twee wissels liggen vaak in emplacementen, waar ook in het grootbedrijf restricties gelden.

Bij mij is er geen wissel waar - in afbuigende stand - sneller dan 15mph mag worden gereden (~ 24 km/h).

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #138 Gepost op: 2016-06-24, 12:25:05 »
Dank voor je reactie Gerard. Ik heb de snelheid ook al fors omlaag gebracht. ik heb een mat 57 van Piko die rijdt er vloeiend overheen. Prachtig om te zien. Ik had een Ns 1601 van Roco, een van de eerste, die ging vorig jaar stuk. Bij Muilwijk Modelbouw in Gorinchem heb ik toen een andere gekocht waar oprecise de kap van de 1601 om paste. Prima geholpen bij Muilwijk. Maar het typsche is dat deze lok met namen continu op bijna ieder wissel ontspoort. Ik ga toch nog proberen om de geleide rails iets te verlengen met een kunststof stripje. en dan maar weer uittesten of het draaistel dan nog op het puntstuk de verkeerde afslag neemt.

Ik ben ook bezig met oefenen met Traincontroller. dit aan de hand van de youtupe filmpjes van Ruud Boer. Ruimte voor een test baan heb ik niet  meer dus gebruik ik het centrale in het zicht liggende gedeelte om wat te rangeren etc. Ik moet wel snel aan detectie gaan werken want even een wissel niet goed en er is kortsluiting. Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #139 Gepost op: 2016-06-24, 15:22:02 »
Ook niet onbelangrijk is de maatvoering van wielen en assen.

Zie deze link naar de NMRA standaard.

Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn, met name als ander materieel wel goed door de wissels rijdt.

Bij twijfel daarover: even terug naar de leverancier, en even laten checken...

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #140 Gepost op: 2016-06-24, 19:50:34 »
Ik heb even naar de normen gekeken en ga eerst zelf de wielen nameten.
 wat de service van Muilwijk betreft is het geen enkel probleem om met een lok terug te gaan. Ik ben uitermate tevreden over de service die geboden wordt.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #141 Gepost op: 2016-06-25, 09:49:50 »
En ja wel hoor.......!! Van beide draaistellen zitten de wielen op verschillende afstand op de Assen. Dat wordt dus een ritje naar Gorinchem, Muilwijk modelbouw. Kan ik gelijk de mat 46 meenemen. Dank voor de tip Gerard.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #142 Gepost op: 2016-06-25, 16:18:05 »
Ik hoop dat dit ook je oplossing is, laat het on weten!

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #143 Gepost op: 2016-06-27, 15:20:19 »
Ik heb eerst telefonische de vraag van de wielen aan Muilwijk voorgelegd. Hij is altijd bereidt mee te denken en een oplossing te zoeken. Maar wielen opschuiven op de assen is niet het eerst waar hij aan denkt. Zijn ervaring is dat je de wielen vaak niet meer goed op de as geperst krijgt. Ik ga er vrijdagmorgen langs en laat weten wat het geworden is.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #144 Gepost op: 2016-06-27, 19:44:46 »
Ik heb vraag mbt het polariseren van puntstukken. voor het overgrote deel maak ik gebruik van Tortoise wisselmotoren. Die hebben een printplaat met oa de mogelijkheid om puntstukken te polariseren. Dat werkt perfect. De tortoise wisselmotoren worden door Digitrax DS64 aangestuurd in de slow-motionstand. Ik heb ook nog een aantal wissel waar ik de tortoise niet kwijt kan of waar geen tortoise op aangesloten kunnen worden. Die wissel worden eveneens met de DS64 omgezet. Maar dan ontbreekt de mogelijkheid om de puntstukken te polariseren. Hoe krijg ik bij deze wissels de puntstukken gepolariseerd? 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #145 Gepost op: 2016-10-22, 11:07:16 »
Na een hele drukke periode heb ik vandaag eindelijk weer eens een moment gevonden om verder te bouwen aan de baan. Het kost even veel denkwerk de draad weer op te pakken. Ik ben begonnen met het monteren en aansluiten van de terugmeldmodules van Digikeijs. Deze wil ik zo dicht mogelijk bij de betreffende delen van de baan monteren. Nu vraag ik me af of het belangrijk is dat de blokken in de baan opvolgorde aan de module moet wordt aangesloten. Ik heb er voor gekozen om de adressen van de modules de nummer 201 t/m 216; 217 t/m 232 en 233 t/m 249 te geven. dit om te voorkomen dat er wissel of andere decoders zijn met hetzelfde adres. Het is niet moeilijk om 16 blokken aan een kant van de baan bij elkaar te hebben. Maar dan sluit bijvoorbeeld het blok met adres 203 niet direct aan op het blok met adres 204. De blokken krijgen in TC wel een naam die zoveel mogelijk logisch passen bij het deel van de baan. Bijvoorbeeld voor een opstelspoor Opst.A.Sp.1.  Maakt het dus uit welk adres er aan een blok wordt gehangen? Ik besef dat een plaatje bij de vraag meer duidelijkheid geeft. Ik zal proberen er binnenkort een bij te zetten.   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #146 Gepost op: 2016-10-22, 11:11:24 »
Nog een berichtje over de mat 46, die heb ik eindelijk vorige week naar Muilwijk modelbouw in Gorinchem gebracht. Samen met een lok die steeds ontspoorde. Ik heb het probleem uitgelegd en dat kwam hem niet onbekend voor. Maar hij had meerdere van deze treinstellen verkocht die puur voor de show in een vitrine zijn geplaatst. Ik heb hem gevraagd of hij eventueel kans ziet om een geheel nieuw aandrijf onderstel te monteren. Ik wacht in spanning af wat het gaat worden. Zodra ik de mat 46 retour heb ontvangen laat ik jullie weten wat het geworden is.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #147 Gepost op: 2016-10-22, 11:51:03 »
Arie,

citaat;  Nu vraag ik me af of het belangrijk is dat de blokken in de baan opvolgorde aan de module moet wordt aangesloten.

De melders van Digikeijs zijn compatibel met die van Roco, bij de melders van Roco maakt het niet uit of je aansluitingen op de terug melder niet op volgorde zet wel is het belangrijk dat je de terug melder zelf op volgorde zet.
Dus de eerste melder vanaf de versterker/interface geef je nummer 1 en de volgende nummer 2 enz maar de aansluiting van de rails op de melder heeft geen volgorde.
In traincontroller het nummer van de melder in het blok moet dan overeenkomen met de aansluiting op de melder

Ga er dan ook vanuit dat dat bij Digikeijs ook zo is omdat door elkaar kunnen worden gebruikt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #148 Gepost op: 2016-10-22, 21:36:18 »
Hallo Arie,

In vervolg op het antwoord van Piet kan ik melden dat ook bij de terugmelders van Digikeijs geen speciale logische volgorde hoeft worden aangehouden. Het adres is bepalend en waar dat blok zich daadwerkelijk bevindt doet er verder niet toe als het in je software maar klopt.
Overigens zijn de adressen van de terugmelders een aparte reeks dus kunnen wissel- en/of andere decoders hiermee niet in conflict komen.

Groeten,
Bert

GerardWassink

  • Gast
Re: uitwerking baanontwerp
« Reactie #149 Gepost op: 2016-10-23, 09:09:19 »
Maakt het dus uit welk adres er aan een blok wordt gehangen? Ik besef dat een plaatje bij de vraag meer duidelijkheid geeft. Ik zal proberen er binnenkort een bij te zetten.   

Neen, dat maakt niet uit. Ik ga er van uit dat je de Loconet versie gebruikt, dan geldt ook dat ze niet vanaf 1 behoeven te worden genummerd.
« Laatst bewerkt op: 2016-10-23, 09:13:05 door GerardWassink »