Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 94127 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Gepost op: 2013-12-10, 12:10:07 »
Hallo Piet,

Okay, lijkt me duidelijk dat deze uit 2003 dan de laatste was. Geen probleem.
Wat ik dan eigenlijk nog zoek, als aanvulling, is een beschrijving (liefst een door Roco beschrijving) voor digitaal maken, dus blokindeling, aansluitingen, etc. Voor een dummy als mij zijn die tekeningen zo enorm verhelderend. Welke handleiding (want die staan hier op het forum ook al een aantal) sluit het beste aan?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #1 Gepost op: 2013-12-10, 14:41:05 »
Martijn,

Heb even een tekening gemaakt (gedeeltelijk nog op de PC) van een rondje.
Ik heb daar 4 blokken in getekend (lang zwarte pijl) deze blokken hebben een lengte van minimaal de lengte van de langste trijn die je wilt laten rijden.
de rails wordt bij de blokken onderbroken aan minimaal 1 zijde (groene pijlen), aan het eind of begin van het blok heb je dan een klein stukje rails die als detectie dienst doet, dus 2 x detectie per blok en het midden stuk niet gedetcteerd (kan en mag ook als je dat wilt).
De blokken hebben in de bochten een stuk gewoon niet gedetecteerde rails maar de blokken mogen ook direckt op elkaar volgen.
Heb hier een roco terugmelder genomen met een gbm-8.
Dit is meer het systeem voor rocomotion met 2 melders per blok.
Bij traincontroller kun je met een melder per blok werken (niet met bronz uitvoering.

Kijk maar eens of je hier al iets aan hebt en of je het kunt volgen wat ik getekend hebt.

Als er vragen zijn dan hoor ik of wiij het wel.
Wat je niet weet kan worden verteld

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-12-10, 20:02:36 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-10, 14:51:35 »
Martijn,

Nu maar een klein stukje van een baan waar je met Traincontoller werkt.
Bij de lengte van het blok zijn alleen de einde onderbroken en word het gehele blok gedetecteerd.
Dit is afhankelijk van de grote van de baan uiteindelijk goedkoper omdat je maar een meldpunt per blok nodig hebt, is de helft in aantal van terugmelders en GBM_8 wat je nodig hebt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-10, 17:40:40 »
Hallo Piet,
Jazeker dit is prima te volgen. Ik heb dus de bezetmelders Roco 10787, de LDT GBM-8 terugmelders, en wil gaan testen met Rocomotion. Dus dat komt prima uit zo. Ik meld me weer wanneer ik nieuwe vragen heb. Alvast bedankt alweer zover.
Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #4 Gepost op: 2013-12-14, 13:47:09 »
Practische vraag; ik moet (in voorbeeld 1) 8 baanvakken van stroom voorzien. Dus via de 'ringleiding'. Maar hoe bevestig ik de stroomvoorziening aan de ringleiding? Solderen lijkt me geen optie met de bedding?
En de onderbrekingen in de blokken, die kan ik toch indelen op begin/einde rails mbv isolatieasjes?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #5 Gepost op: 2013-12-14, 14:58:56 »
En even een tekening van de testbaan;
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #6 Gepost op: 2013-12-14, 17:34:56 »
Martijn,

Voorbeeld 1 is denk ik je testbaantje, ga ik even van uit.
8 baanvakken????, ik zie 5 blokken en 2 stukjes waar de wissels in zitten.
Dan heb je bij de 5 blokken een zijde (rails) die via de LTD lopen en bij de wissels niet.
Solderen aan de rails met bedding gaat prima, Ga er van uit dat je geoline rails bedoel.
kijk aan de onderkant van de rails en je ziet allemaal hokjes waar je de rails kunt zien, hier kun je solderen met een dunne stift in de slodeerbout.
Als je het hokje te klein vind, haal dan een stukje tussen twee hokjes weg en hebt meer ruimte, zie afbeelding

Het onderbreken van de rails kan prima op een rails overgang met isoleerlasjes


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #7 Gepost op: 2013-12-14, 18:49:26 »
Hallo Piet,

Met voorbeeld 1 bedoelde ik jouw "Thijs plan". Okay solderen is duidelijk. Onderbreken ook.
Nu je opmerking over de 5 blokken via LTD en wissels niet. Dus de blokindeling ivm wissels is niet goed?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #8 Gepost op: 2013-12-14, 18:57:12 »
Martijn,

blok indeling is wel goed, wat ik bedoel is dat je de melders die je in de blokken gebruik aan het begin en eind dat de aansluitingen daar aan een zijde via de melders loopt en het midden stuk en de wissls  sluit je direk aan op je ringleiden.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-04, 19:32:36 »
Hallo Piet,

Vanwege de feestdagen moest ik mijn testbaantje van de 'familie-tafel' afhalen maar sinds vanmiddag ligt ie er weer. Even een "electronica voor dummies" vraagje, voor het aansluiten van de stroomkabels (voor de rijstroom + toevoer naar GBM8/10787) wil ik de stekker van Roco aansluitrail gebruiken. Dus stekker in 10830 pluggen en de twee draden aansluiten. Dat moet dan zoals op het schetsje? Dus de twee draden van stekker aansluitrail afzonderlijk aansluiten?

mvg
Martijn,
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-04, 20:04:50 »
Martijn,

ja gewoon stekker van de versterker aan de rails aansluiten en daar de terugmelder afhalen.zoals je op de tekening hebt gedaan.

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-06, 21:37:58 »
Opmerking; ik heb de rails nu geisoleerd mbv de roco isolatielasjes maar ik ben er niet echt kapot van. Bovendien word ieder geisoleerd stuk 2mm langer. In mijn testbaantje is dat niet zo erg maar op de grote baan...dat kan toch nooit goed zijn?
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #12 Gepost op: 2014-01-07, 08:18:29 »
Hallo Rinus, laat ik daar nu vanacht ook over hebben zitten piekeren, die rail lasjes van roco vind ik zelf 2 x niks eigenlijk.

Ik wilde zelf gaan kijken of ik de rail niet kan doornemen met de dremel, en dan in de tussenruimte die is ontstaan een klein beetje siliconenkit te spuiten tegen het opschuiven van de rail.

of het werkt weet ik dus niet was maar een gedachte van mij, ik zou de gleufjes met een klein spuitje opvullen?? werkt he ?

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #13 Gepost op: 2014-01-07, 09:45:22 »
Siliconenkit = flexibel en zal de rails ten opzichte van elkaar niet fixeren, dus in elk geval in bochten loop je daar een risico. Zelf gebruik ik Tillig Elite H0 rails en de isolatie-lasjes van Tillig zijn een stuk beter. Gewoon even goed zoeken. Er zijn ook voor de rails die jullie gebruiken vast betere iso-lasjes beschikbaar. Die van Roco zijn inderdaad vrij lomp...

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #14 Gepost op: 2014-01-07, 10:33:46 »
Als je lasje gebruik krijg je aan de andere kant van die las ook een opening, kadeng kadeng effect bij elke onderbreking. als ik doorslijp ook wel,mar minder leek mij, en siliconen kit is wel flexibel maar houd toch dacht ik wel de rails stukje van elkaar af ?
zou de rail zover uitzetten dat ze weer tegen elkaar aan komen dan, spookmeldingen dus?