Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 94513 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #165 Gepost op: 2014-03-22, 18:02:37 »
Ik heb dus de 61196 wisseldecoders onlangs ingepast en werkt perfect. Vandaag wilde ik weer verder gaan maar ik heb eerst weer uitgebreid moeten solderen. Wat valt dat toch vies tegen. De soldeerpunten laten zo makkelijk los. Toch echt een serieus verbeterpunt straks op de grote baan.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #166 Gepost op: 2014-03-22, 18:25:53 »
Hoi Martijn,

Voordat je soldeert eerst het materiaal (beide te solderen delen) goed blank maken, de oxide er af schuren.
Dan beide delen eerst ieder apart goed vertinnen met soldeertin met harskern.
Daarna onder verhitting beide delen samenvoegen en nog een heel klein beetje soldeertin (met harskern) toevoegen.

Zo zou het goed moeten gaan.

Succes!

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #167 Gepost op: 2014-03-22, 19:05:11 »
Hoi Gerard,

Klopt, dat advies hebben jullie mij al gegeven en zo ga ik het ook doen in het vervolg. Maar zo heb ik het nog niet gedaan dus is er iedere keer wel ergens een lasje dat loslaat. Het ligt hier op de kamertafel en je kent dat wel, er word een tijdschrift opgegooid enz, we hebben miauwende huisdieren die doen dagelijks vrolijk hun inspectie. Niet erg maar toch. Ik ga nog even verder vandaag en dan morgen programmeren. Als ik het probleemloos haal dan breek ik daarna alles af en "weet ik voldoende".

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #168 Gepost op: 2014-03-22, 23:26:00 »
Hallo Martijn
Je moet er ook op letten dat een soldering glimt
als de soldering mat ziet weet je bijna zeker dat hij niet goed is
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #169 Gepost op: 2014-03-22, 23:37:59 »
hi Nicoh,
Die kleurverschillen waren me ook al opgevallen. Pffff heb ff gekeken maar ik kan morgen weer aan de slag :-)
Jeminee, had ik dit soort details van te voren nou allemaal maar geweten. Alsof ik op m'n water aanvoelde dat ik als electronica-dummy persé een testbaantje moest aanleggen... maar goed ook dus.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #170 Gepost op: 2014-03-22, 23:40:48 »
nu snap ik ook dat ik op 2 rails een 'spanningsverschil' heb, ik bedoel dus.....; de loc gaat er met horten en stoten overheen, moet zelfs zetjes geven. Via de spanningsmeter is er spanning op beide rails maar de getallen liggen lager dan elders. En dus zie ik nu onder de rails 2 soldeerlasjes die hardstikke dof zijn, doods zowaar. Tsja...
Zou hier ook de clou zitten van de storing van de wisselaandrijvingen/decoder een paar weken terug?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #171 Gepost op: 2014-03-23, 19:35:16 »
Hallo Piet,

Aardig wat herstellend soldeerwerk verricht vanmiddag. En zowaar.... ik kan nu zonder problemen rondrijden. Rocomotion geeft ook netjes aan wat er gebeurd, wissels gaan netjes om via MM of Rocomotion.
Zonder verder iets geprogrammeerd te hebben via Rocomotion of ueberhaupt iets anders,  zijn er wel 3 punten waar de loc stopt;
-Remmelder blok 2
-Rem en bezetmelder blok 3.
Is dit normaal omdat er nog geen automatische treinaansturing geregeld is? Normaal moet zonder een enkele instructie de hele baan toch vrij de rijden zijn?

Gr.Martijn



H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #172 Gepost op: 2014-03-23, 20:38:39 »
Martijn,

kun je even aangeven of het stoppen, en dan met name bij blok 2 zich voordoet in een richting of/en ook bij rijden in de andere richting.
En dat dit dan bij bezelfde melder is in dat blok

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-03-23, 20:40:50 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #173 Gepost op: 2014-03-23, 21:08:00 »
Piet,

-Blok 2a, zowel inrijden van links als van rechts stopt loc,
-Blok 3a, zowel inrijden van links als van rechts stopt loc,
-Blok 3b, nu probleemloos te berijden van links en van rechts ingaand.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #174 Gepost op: 2014-03-23, 21:25:36 »
Martijn,

Een eerste idee wat het zou kunnen zijn.
Blok 2a en 3a zouden dan wel eens geen stroom kunnen kijgen, dat kan zijn via de bezetmelder dat daar de draden niet goed zitten of als je bij de blokken de rails aan beide zijde hebt onderbroken dat hetook via de andere kant geen stroom ontvangd.
controle, leg een natte vinger bij blok 2a en 3a over de rails en de melder in rocomotion op de pc moet verkeuren als dat niet zo is dan loopt er geen stroom door het blok/melder.

Eventueel kun je mij je laatste banenplan naar mij sturen, dan kan ik zien of de melders goed zijn ingedeeld, de laatste keer was dat goed voor zover ik mij herrinerd.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #175 Gepost op: 2014-03-23, 21:41:53 »
Piet,

-Blok 2a; weer een oud lasje dat los zat op de ringleiding, hersteld en nu probleemloos.
-Blok 3a; bij opleggen vinger werd blok rood in Rocomotion en daarna reed loc er moeiteloos doorheen (vreemd?).

Opgelost, hele baan rijdt nu probleemloos. Baanplan is nog hetzelfde, niets is veranderd.
Ik ga dinsdag avond weer verder. In Rocomotion programmeren en testen.
Bedankt zo ver weer.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #176 Gepost op: 2014-03-23, 22:13:18 »
Martijn.

Mogelijk zit bij 3a ook een losse las en heb je die met het opleggen van de vinger net even genoeg aangedrukt dat het wel weer kontact maak, zomar een idee.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #177 Gepost op: 2014-03-25, 20:52:33 »
Hallo Piet,

Blok 3a laat ik even voor wat het is, gaat prima en als het definitief een probleem oplevert dan haal ik rail er dan wel uit.

Ben nu in Rocomotion eerste testjes aan het doen, gaat software-matig allemaal goed. Maar blok 3A laat de loc niet door (zonder dat er een enkel commando met betrekking tot dit blok is gegeven) van beide kanten niet. Er staat netjes spanning op de rail, lampje gaat branden op de bezetmelder en in blok word bezet gegeven in Rocomotion. Wat kan hier de oorzaak zijn?

Heb nog even het schema-tje van het testbaantje bijgevoegd.

Gr.Martijn

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #178 Gepost op: 2014-03-25, 21:22:34 »
Martijn

is het mogelijk dat je de draden va 3a en 3b verwisseld heb bij de bezetmelder, even controleren aub of ruil ze even om, om het uit te proberen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #179 Gepost op: 2014-03-26, 20:06:40 »
Hoi Piet,

Heb in voorgaand bericht een schrijffoutje gemaakt. Ik laat blok 3A (gaat prima) even voor wat het is maar bij blok 3B heb ik dus het probleem dat loc stopt. Bedrading nagelopen, deze klopt. Er staat spanning op 3B, rode led 8 op 10775 brand zo lang de loc er op staat.
In Rocomotion word het blok netjes rood. Er is verder nog niet geprogrammeerd met autotrain of iets dergelijks. Wat kan hier niet in orde zijn?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor