Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 94235 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #30 Gepost op: 2014-01-08, 20:25:35 »
Hoe je de j en k aansluit maakt niks, wordt intern met 4 diode geljk gericht.

bij de uitgangen staat op het midden (zwart) altijd spanning en jn de rode n groene voor  de stand van de wissel, dus als bij handmatig rijden de stand van de wissels niet overeenkomt met de stand op bv, multimaus, dan stekkertje omdraaien.

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #31 Gepost op: 2014-01-08, 20:43:42 »
Rinus,

in jouw tekening, paar berichtjes terug, zijn geen 3 meldsecties maar 2, het midden van en blok krijgt zijn stroom niet via dedetector maar rechtstreeks, zijn allemaal met elkaar verbonden de middelste sectie.
als je bij de blauwe stippen aande andere kant ook de rals onderbreekt en een isolatie las er tussen doet dan los je het verschil op van de ruimte die je anders aan de andere kan ook krijgt,

maak straks we even een tekening ter verduidelijking.

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #32 Gepost op: 2014-01-08, 21:12:20 »
even tekenig aangepast,

Heb een blauwe tweede draad van de ringleiding getekend, deze kan naast de groene liggen maar voor het tekengemak heb ik deze hier maar buitenom getekend.

riode stip erbij getekend en daar ook een isoleer verbinder en het lengte verschil is opgeheven en dan alle gedeeltes aan de rails ook verbinden met de ringleiding (blauw) heb je gelijk meerdere aansluitingen aam de rails, je zou ook de rode stippen kunnen overbruggen, dioe je nu eigendlijk ook

Als je later over wilt stappen naar 1 melder per blok  bv traincontroller dan kun je de draden van een blok doorverbinden en op een melder aansluiten en de isolatie verbinders gewoon laten zitten. voorbeeld blok 3 onderaan getekend

Rosa streepjes gaan naar de melders voor detectie.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-01-08, 21:17:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #33 Gepost op: 2014-01-08, 21:25:03 »
Hallo Piet (+Gerard+Rob),
Okay, ik begrijp het nu met tekening. Dat is dus extra voorbereiding op toekomst. Prima, want ik zal ooit overstappen van Rocomotion naar "?". Dus dat is alleen maar goed. Ga ik zo dus nu ook opvolgen. Maar in essentie was mijn werk tot zo ver technisch toch in orde of zie ik iets over het hoofd?
Dan nog een vraag, hoe sluit ik dan 2 ringleidingen + GBM-8/10787 etc aan op 10830 ? En waar haalt GBM-8 dan zijn stroom vandaan in jouw laatste tekening?
Gerard&Rob; ik stort me na bovenstaand op de wissels dus kom wellicht op jullie uitleg terug.
Gr.Martijn
« Laatst bewerkt op: 2014-01-08, 21:26:42 door Rinus H0 »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #34 Gepost op: 2014-01-08, 21:34:25 »
Martijn,

principe is goed, kijk ook eens aan het begin van dit draadje oa, reactie 7 en 8


gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #35 Gepost op: 2014-01-08, 21:40:56 »
Piet,

Ja klopt, okay bedankt, kom er wel uit of meld me weer.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #36 Gepost op: 2014-01-09, 19:19:27 »
Piet,
Niet om flauw te doen, maar is er niet een aftakking naar melder te veel ingetekend? Zie geel omcirkeld. Klopt dit wel dan begrijp ik in elk geval niet waarom???
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #37 Gepost op: 2014-01-09, 19:34:05 »
Martijn, 

klopt, je hebt gelijk, deze moet er niet zitten
foutje, bedank voor de opmerking

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #38 Gepost op: 2014-01-12, 18:44:43 »
@all,

Kwam er van de week achter dat ik te weinig iso-lasjes had én dat ik bijna door de 0,14 draad heen was. Het geplande bezoek aan Rijswijk gisteren bracht natuurlijk uitkomst, de voorraden zijn weer aangevuld :-)
Hierbij een fotootje van het testbaantje na het nodige soldeerwerk vanmiddag. Tot zo ver geen problemen!

Groeten,
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2014-01-12, 19:32:14 door GerardWassink »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #39 Gepost op: 2014-01-12, 18:50:07 »
Dag Martijn,

Lekker bezig!

Even een vraagje: Zou je de foto's die je plaatst willen verkleinen naar max. 1200 x 900 pixels?
Deze is echt best groot...

Alvast bedankt,

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #40 Gepost op: 2014-01-12, 18:51:44 »
En als je dat hebt gedaan, dan ziet het er zo uit:

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #41 Gepost op: 2014-01-12, 19:01:53 »
Hoi Gerard,

Ah ja sorry, natuurlijk..!
Zal de original wel even verwijderen.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #42 Gepost op: 2014-01-14, 22:21:07 »
Goede avond,

Ben een heel eind op gang. Wel een probleem met het vinden van voldoende iso-lasjes maar dat terzijde. Even een vraag betreffende het aansluiten op de Multizentrale 10830 van de 2 ringleidingen en de bezetmelders.
Ik wilde de stekker van de originele digitale aansluitrail hiervoor gebruiken. Dus een draad vanuit GBM-8 en een draad van de ene ringleiding. Nu heb ik echter een 2e ringleiding die natuurlijk gescheiden moet blijven. Dan kan ik die stekker dus niet meer gebruiken? Wat is dan een elegante oplossing om te pluggen in de Multizentrale?

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #43 Gepost op: 2014-01-15, 09:57:21 »
Martijn,

Als ik het goed begrijp dan heb je alleeen de centrale 10830 en verder geen booster (versterkers) voor een tweede ringleiding.
Bij gebruik van alleen de 10830 en twee ringleidingen kun je deze ringleidinge gewoon zien als een grote ring.
Verbind ze onderling door met bv een kroonsteentje ertussen of zet het kroonsteente in de draad vanaf de 10830.
Als je een extra booster (versterker gebruik) dan zijn de aansluitingen ander maar laat het dan even weten dan maak daat ook wel even een tekeningtje van.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #44 Gepost op: 2014-01-15, 14:49:58 »
Hallo Piet,

Ik heb me niet goed uitgedrukt. Er is geen feitelijke 2e ringleiding maar na jouw voorbeeld eerder heb ik de ringleiding ook daadwerkelijk uit 2 draden laten bestaan (groen en blauw). De vraag is dus eigenlijk hoe ik die twee draden + de draad uit de bezetmelder (via de roco stekker) in 10830 moet pluggen?

Maar je antwoord heeft me wel aan het denken gezet. Ik moet namelijk inderdaad op mijn grote H0 baan met een extra versterker naast de 10830 gaan werken, de specifieke uitleg/vragen daarover komen later wel. Maar het is wel handig nu om die versterker/booster nu al aan te schaffen en in het testbaantje te betrekken wellicht. Mijn vraag nu is echter welke moet ik gaan aanschaffen (ik maak gebruik van de Multimauspro en de Multizentrale)? De 10764 of de 10765 ?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor