Auteur Topic: automatisch rijden  (gelezen 7454 keer)

Offline evert

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
automatisch rijden
« Gepost op: 2014-04-10, 12:12:27 »
Dag allemaal,
Na mijn voorstelrondje wil ik graag het volgende aan jullie voorleggen.
Ik wil mijn baan in opbouw besturen met Rocomotion in combinatie met de 10832.
Hiertoe heb ik eerst een proefbaantje gemaakt: cirkel met 4 blokken met in elk blok 2 melders  van LDT en Roco 10787.
Het blokschema op de PC geeft keurig aan welk blok is bezet als er een loc passeert; ook branden  en doven de leds van de 10787.
Om te kijken of het bloksysteem werkt laat ik 3 locs rijden waarbij dus steeds één blok vrij is.
Ondanks dat ik elk blok  een stopmelder heb gegeven (rood blokje) rijdt de eerst vertrekkende loc gewoon het (roze gekleurde) blok in waar de derde loc staat en rijdt de tweede loc niet weg als de eerste loc zijn blok heeft verlaten.
Voor alle duidelijkheid, ik vind het al een hele prestatie dat ik zo ver ben gekomen en zit een beetje op een dood spoor.
Ik denk dat op het forum voldoende kennis aanwezig is om mij te vertellen wat ik niet goed doe.

Verder kom ik op meerdere fora de discussie tegen over het noodzakelijk aantal melders per blok, afhankelijk van het soort programma.
Met mijn proefbaan van 4 blokken heb ik de LDT en de 10787 volledig in gebruik, wat wil zeggen dat ik bij 12 blokken (beoogd) deze investering moet verdrievoudigen terwijl ik met één melder per blok met twee van elk kan volstaan.
Hierbij komt voor mij de vraag op tafel of het niet handiger is RM te upgraden naar brons of zilver.
Kan iemand mij vertellen of je voor RM altijd 2 melders moet hebben en of dat voor brons of zilver wel/niet nodig is.
Groet,
Evert

Offline evert

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 2014-04-10, 17:12:40 »
Dag Piet,
Ik wil RM vooral gebruiken om mijn schaduwstation te beveiligen: spiraal met lus waarbij  de treinen steeds een blok opschuiven, dus één kant op.
Het plotseling stoppen is geen probleem omdat ik de locs in het schaduwstation langzaam wil laten rijden.
Ondanks dat ik, zoals je vertelde, 2 locs over mijn proefbaan laat rijden, blijven ze vrolijk achter elkaar rijden zonder aan het eind van een blok te stoppen.
Kan je me vertellen hoe ik een blok moet inrichten om als een trein blok 1 binnenkomt dan ook in blok 1 stopt, uiteraard aan het eind van het blok; hierbij is mij niet duidelijk of de aanduiding blok 1a en 1b betrekking heeft op links of rechts inrijden of heeft dat te maken met de bezet- of stopmelding in het blok, omdat beide een adres moeten hebben.
En welke van de 4 rem/stopmelders in een blok moet ik aanvinken om van links naar rechts te rijden om uiteindelijk rechts te laten stoppen.
Ik hoop dat je me hierover wat wijzer kan maken.
Groet,
Evert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch rijden
« Reactie #2 Gepost op: 2014-04-10, 19:09:04 »
Evert.

Mogelijk kun je ook eens dit draadje bekijken,
Experimenteerbaantje tbv Rocomotion, daar staat ook wel wat in

Doe er een plaatje bij die ook in dit draadje staat.
Wil het wel verder uitleggen maar zit vannavond niet thuis, kleine verjaardag

dubbel klik op het plaatje om te vergroten

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-04-10, 19:12:32 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline evert

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: automatisch rijden
« Reactie #3 Gepost op: 2014-04-11, 14:01:45 »
Dag Piet,
Dank voor je heldere schema, maar het beoogde effect heb ik nog niet mogen beleven.
Omdat mijn proefbaantje 4 blokken telt heb ik het aansluitschema voor blok 3 en 4 aangepast:
blok 3a ingang 6
blok 3b ingang 8
blok 4a ingang 7
blok 4b ingang 1

Daarnaast heb ik de rem- en stopblokjes in de blokken opgenomen (rijdend van links naar rechts).
De bezet- stop-aansluitingen worden keurig teruggemeld, zowel in het blokschema als de 10787.
Kennelijk bereiken de locdecoders niet de juiste instructies van de computer, cq. de centrale.
Heb je hier genoeg info aan om me verder te helpen ?
Groet,
Evert

Offline evert

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: automatisch rijden
« Reactie #4 Gepost op: 2014-04-13, 12:56:20 »
Dag Piet,
Wat ik ook probeer, het lukt me niet om op basis van jouw schema locs in een blok te laten stoppen.
Het is toch zo dat de 10787 aan de centrale doorgeeft dat een loc het blok binnenkomt, dat de centrale dat doorgeeft aan de computer die dan weer op basis van de instellingen de loc via de centrale opdracht geeft om te stoppen.
Ik heb alles zo ingericht, maar de locs reageren niet op elkaar: de 10787 geeft kennelijk niet door dat het blok van de voorste loc bezet is, want de achteropkomende loc rijdt gewoon het blok van de voorste binnen en dat is niet de bedoeling.

Maar ik denk dat het het meest handig is om te vertellen wat ik graag zou willen.
Het is de bedoeling dat ik één lang schaduwstation inricht van 12 blokken waarbij na vertrek van de eerste trein uit het laatste blok de  volgende doorschuift naar het vrijkomende blok enz. ik haal dan de trein handmatig uit het schaduwstation; alleen moet hij dan wel automatisch stoppen in het eerste blok.
In mijn logica hoef ik daarvoor per blok alleen een stopmelder te plaatsen met als adressering 1/1 t/m 8 en 2/1 /t/m 4.
Immers, bij het doorschuiven stel ik een lage snelheid in en is geen afremsignaal nodig.

Zou je me kunnen vertellen of mijn logica ook de RM-logica is en zo nee hoe die dan wel luidt ?
Groet,
Evert


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch rijden
« Reactie #5 Gepost op: 2014-04-13, 20:41:32 »
Evert,

ik zou het baanschema grraag even willen inzien, kun jij als je wilt je banenplan via Email naar mij willen sturen.
Als je het banenplan opslaat in een map dan zijn da 2 bestanden met dezelfde naam maar met verschilllende extentie (wat achter de punt staat) wel graag beide sturen omdat de een het plan is en de andere de instellingen.

geheel vrijblijven zou je eventueel je telefoon nummmer mee kunnen sturen, als we er dan zo niet uitkomen kan een telefoontje makkelijk zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders