Auteur Topic: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion  (gelezen 27388 keer)

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Gepost op: 2014-04-11, 00:57:19 »
mijn vraag is als volgt
welke terugmelders heb je allemaal nodig voor het automatiseren dmv rocomotion
ik heb gehoord dat je ze alleen van roco zelf kan gebruiken
en ik kom iets tegen over stopmelders wat zijn dit en heb je die ook echt nodig
(ik begrijp wat een stopmelder moet doen maar heb de hardware niet gezien)

groet marcel
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #1 Gepost op: 2014-04-11, 09:46:25 »
Hoi Marcel,

Je kunt diverse combinaties van bezet en terugmelders combineren. Je hoeft je zeker niet te beperken tot het Roco assortiment. Ik kan je zo 1-2-3 niet van gedetaileerde informatie voorzien, daarvoor is mijn kennis te beperkt. Maar kijk eens in het volgende draadje; http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1201.0
Dat past behoorlijk bij jouw plannen...

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #2 Gepost op: 2014-04-11, 10:00:38 »
Hall Marcel
Het is handig als je ook een digitale handtekening maakt.
Dan kunnen we zien waar tot op dit moment mee werkt.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #3 Gepost op: 2014-04-11, 11:11:39 »
hoi nico

waar moet ik dat vinden hahaha
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #4 Gepost op: 2014-04-11, 11:15:50 »
ik heb het al gevonden nico;)
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #5 Gepost op: 2014-04-11, 11:55:56 »
hoi rob

gebruik je bij rosoft gewoon locomotion of koploper
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #6 Gepost op: 2014-04-11, 13:30:17 »
Bij het gebruik van rocomotion is er maar een systeem die het beste werkt, dat zijn terugmelders van roco in combinatie met bezetmelers van littfinki

nico, jan en ikzelf hebben in het verrleden veel uitgeprobeerd maar allemaal met minder resultaat en veel valse meldingen.
Bij het gebruik van het systeem wat Rob voorsteld kun je geen gebruik maar maken van de interface van roco (10785 of 10782), deze is overbodig.
Of rocomotion nu hiermee werkt weet ik niet, in het verleden niet omdat in het systeem van rocomotion geen oplossing aanwezig was om een ander systeem in te geven als de bestaande systeem van roco om verbinding te maken tussen baan en PC, zit er nog niet in maar mogelijk is er ergens een andere omweg geschapen?
wel moet je bij bijna alle systemen een diode schakeling toepassen om het spannings verschil op te lossen zodat er geen valse meldingen ontstaan, bij littfinki is dat net nodig omdat daar met een andere vorm van detectie wordt gewerkt, met slecht 1 diode en transistor, spanningval is daar zeer gering

Ik weet het zijn niet de goedkoopste maar bekijk alleen het verschil in prijs en niet alleen wat ze totaal kosten, de andere moet je ook kopen ook al zijn die wat goedkoper.

Als dat allemaal niet naar wens is dan is er nog een andere oplossing,
Koop bv. traincontroller zilver, daar kun je met 1 melder per blok uitsteken rijden, scheelt de helft in aanschaf van bezet/terugmelders en je hebt een uitstekend, mogelijk op de gold versie na het beste en uitgebreide besturing systeem dat er is, ja dit kost ook geld maar je hebt dan ook wat.
Verder kun je bij gebruik van traincontroller met vele systemen terug en beszetmelders gelijktijdig gebruiken.
Bij Traincontroller bronz (is bijna hetzelfde als rocomotion, dus even doorsparen voor de andere kun je twee verschillende systemmen gelijktijdig gebruiken, 1 om te rijden en 1 voor de terugmelding.
Bij het gebruik van traincontroller zilver of gold kun je zelfs 12 systemen gelijktijdig op je Pc aamsluiten en gebruiken voor rijden en terug/bezetmelding, daat zitten zeker een paar systeem bij die wel wat goedkoper zijn, is maar wat je wilt.
Dit is te gebruiken bij het gebruik van de interface van roco (10785,  10782 en multcentrale(maus) pro en Z21)
Verder bij traincontroller ergens in een draadje staat wel het verschil in prijs aangegeven wanneeer het lonend is on hier een over te denken

Voor elk wat wils, maar ik blijf bij roco en littfinki, werk bij mij probleemloos

Voor gebruikers van Rocomotion, laat je niet afschrikken door hetgeeen er allemaal mogelijk is, bij gebruik van Rocomotion kun je later altijd als er behoefte aan is nog overstappen naar traincontroller, je hoeft dan niets te wijzigen aan de baan of je programma op de Pc, alles wordt keurig over genomen zonder dat je daar problemen mee ondervindt, beide zijn van dezelfde ontwikkelaar en op elkaar afgestemd welliswaar opwaard van rocomotion naar de ander maar niet terug.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-04-11, 13:54:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #7 Gepost op: 2014-04-11, 14:11:55 »
Hoi piet bedankt voor deze duidelijkheid
Ik ga zeker kijken naar de littfinki melder

Hoop dat ik na aanschaf van zowel de multizentrale als de terug melder nog een beroep op je mag doen als ik met vragen zit. Want die zullen er vast komen
Zoals eerder gezegt zie ik er tegenop of ik t baanontwerp in rocomotion krijg
Dit vooral omdat t allemaal onbekend is bij mij
Maar zie t ook weer als een uitdaging
Gewoon beginnen met een ovaal en die steeds uitbreiden

Groetjes
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #8 Gepost op: 2014-04-11, 18:28:13 »
Wat bedoel je met hoe ik mijn baan in rocomotion krijg?
Het tekenen van de baan is redelijk simpel
De wissels worden automatisch getekend evenals de bochten en de eind stukken.
Daarna komt het indelen en definiëren van de blokken.
Dan het programmeren van de blokken en het definiëren van de rem en bezetmelders
Vervolgens het programmeren van de wissels en je kunt dan in principe rijden.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #9 Gepost op: 2014-04-12, 01:29:11 »
Nou bedoelde eigenlijk precies wat je net zei, dus heb er al meer vertrouwen in ga t gewoon ervaren
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline GerardNL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #10 Gepost op: 2015-01-13, 19:14:36 »
Zojuist aan het studeren geweest over de DR4088RB Opto van Digikeijs.
Het lijkt erop dat één zo'n DR4088RB twee 10787's en twee LDT GBM-8en kan vervangen. Dat betekent financieel een heel groot voordeel. Ruwweg €210 voor de Roco LDT combinatie tegenover €59,95 voor één DR4088RB.
Om het volledig uit te pluizen is dit de webpage met de DR4088RB beschrijving (en downloadverwijzing naar de handleiding)

http://www.digikeijs.nl/dr4088rb-opto-16-kanaals-r-bus-terugmeldmodule.html

Ervaringen met deze bezet- en terugmelder worden, in ieder geval door mij, buitengewoon op prijs gesteld.

m.vr.gr.
Gerard

Offline GerardNL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #11 Gepost op: 2015-01-13, 20:28:41 »
Dank je Rob. Ik kwam er net ook al achter dat ik de Opto en de CS versie verwisseld had. Bezetmelding middels stroomdetectie moet dus met de CS-uitvoering gebeuren. Fijn om te horen dat ze het bij jou probleemloos doen. Ook in combinatie met de 10787's ?

Groeten,
Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #12 Gepost op: 2015-01-14, 16:09:32 »
Rob,

mogelijk past de titel van dit draadje niet geheel bij het onderwerp "wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion"

Bij het gebruik van Rocomotion kun je geen ander systeem toevoegen dan dat van Roco en mogelijk nu ook van Digikeijs DR4088RB-CS 16-kanaals R-BUS terugmeldmodule.
Dit kan wel zo jij schets met gebruik van Traincontroller waar je dus meerdere systemen kunt toevoegen.

Gerard,
Rob gebruik bij zijn systeem geen 10787, hij gebruik de HSI88 vanLittfinski  als tweede systeem, is ook goedkoper dan het Roco gebeuren.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline GerardNL

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 12
  • Waardering: 0
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #13 Gepost op: 2015-01-14, 20:20:37 »
Rob, Piet,
Hartelijk dank voor jullie uitleg. Ik denk dat het mij duidelijk is. Digikeijs claimt dat de 4088 compatibel is met de 10787. Maar daar zijn dus voorwaarden aan verbonden, zoals een andere baanbesturing dan Rocomotion. (b.v. Traincontroller).
Het zet mijn aanvankelijke enthousiasme op een wat lager pitje. Ik wilde eigenlijk een 4088 achter mijn serie van vier 10787's (met LDT GBM-8) plaatsen. Dat levert meer aansluitingen dan ik nodig heb, maar dan zou ik wat reserve hebben. Nu ga ik maar eens kijken of ik mijn blokindeling wat meer kan optimaliseren. Desnoods toch maar een 10787.
Tussen (), leest Digikeijs mee?

m.vr.gr.
Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: wat voor terugmelders heb je nodig voor rocomotion
« Reactie #14 Gepost op: 2015-01-14, 20:46:43 »
Gerard NL

Citaat,
Digikeijs claimt dat de 4088 compatibel is met de 10787. Maar daar zijn dus voorwaarden aan verbonden, zoals een andere baanbesturing dan Rocomotion.

Zoals Digikeijs in haar info schrijft dan is de DR4088RB,  C uitvoering voor stroomdetectie en opto uitvoering voor schakelcontacten compatible met de Roco 10787 en dan ook bij Rocomotion bruikbaar moeten zijn.

Dit zou moeten inhouden dat DE 4088RB C gebruikt kan worden voor van de 10787.
Hier zou je dan een groot financieel voordeel kunnen behalen omdat voor 16 meldpunten dan maar een bedrag van €59.95 nodig hebt voor roco 10787 + littfinski GMB8 is dat zeker (geschat) €200.00, voordeel €140.00 voor 16 melders. Bij stroomdetectie

Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd maar als het klopt ziet het er veelbelovend uit qua prijs.
Zodra ik wat meer terugmelders nodig hebt zal ik deze aanschaffen en uitproberen

Of Digikeijs meeleest weet ik niet, geen idee


Heb eeb mailtje naar Digikeijs gestuurd voor nadere info.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-01-14, 21:08:37 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders