Auteur Topic: problemen met verbinding tussen laptop en 10785  (gelezen 6229 keer)

Offline will

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
problemen met verbinding tussen laptop en 10785
« Gepost op: 2014-05-06, 13:02:34 »
Onlangs desktop met Windows XP vervangen door laptop met Windows 7.
Daar laptop geen compoorten heeft heb ik een usb-hub met 4 seriele poorten RS232 er tussen geplaatst.
De laptop herkent de nieuwecompoorten.
Op de desktop had ik Rocomotion 5.9 en op de laptop heb ik Rocomotion 5.9.1.
Wanneer ik nu een wissel wil omzetten of een loc wil laten rijden, reageert er niets.
Rocomotion geeft aan dat hij de ingestelde compoort ziet.
Wat gaat er nu mis? Wat zie ik over het hoofd?
Kan iemand mij handige tips geven?

mvrgr
Will

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: problemen met verbinding tussen laptop en 10785
« Reactie #1 Gepost op: 2014-05-06, 13:24:52 »
Andere com poort gebruiken bij de instelling, weet zo niet welke maar probeer ze gewoon, desnoods allemaal.
eventueel bij apparaten gebruik kijken welke je gebruik.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: problemen met verbinding tussen laptop en 10785
« Reactie #2 Gepost op: 2014-05-06, 17:54:34 »
Programma's met seriƫle communicatie via RS232 (lees: COM poorten) zijn erg tijd-kritisch en een draak om goed te programmeren.

Je hebt altijd 'drivers' nodig, stukjes software die de vertaalslag tussen de hardware (RS232) en de software (Windows 7 en Rocomotion) maken. Die 'driver' maakt intern in de computer een soort virtual model van de COM poort zodat de programma's er gebruik van kunnen maken.

De kwaliteit van die drivers is erg bepalend voor het succes van de verbindingen.

In het geval van USB naar serieel (kabel of hub) wordt hier nog een laag ('driver') tussen gezet. De ervaring leert dat deze 'USB naar COM poort drivers' niet altijd van topkwaliteit zijn.

Mijn suggestie: gebruik zeker geen hutje, maar een goede USB-serieel kabel (van bijvoorbeeld Sweex) en installeer de laatste versie van de drivers die die leverancier er bij heeft gemaakt, passend bij jouw operating systeem!

Succes!

HTH,

Gerard

Offline will

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: problemen met verbinding tussen laptop en 10785
« Reactie #3 Gepost op: 2014-05-08, 12:41:52 »
Piet en Gerard,

bedankt voor jullie reactie.

Ik heb nog geen tijd gekregen om e.e.a. opnieuw te proberen.
Wel heb ik een USB-serieel-kabel gebruikt om in ieder geval te weten of er naar de commando's geluisterd wordt, dit geeft geen problemen.

Daar ik meerdere zaken via de com-poorten moet aansturen heb ik een Hub aangeschaft. Ik zal de meest recente driver hiervan downloaden en het opnieuw proberen via de hub.
Volgens de leverancier is de hub dan ook compitable met Windows 7.
Ik laat jullie het resultaat weten.

Groetjes,
Will

GerardWassink

  • Gast
Re: problemen met verbinding tussen laptop en 10785
« Reactie #4 Gepost op: 2014-05-08, 17:43:01 »
Om aan te geven hoe gevoelig die communicatie kan zijn: ik heb ook een situatie gehad dat ik mijn centrale op een USB-hubje had aangesloten en die werkte niet; pas toen ik hem rechtstreeks op een USB-poort van het moederbord aansloot wilde hij zijn werk goed doen.