Auteur Topic: hartstuk van oud Roco-wissel van stroom voorzien met relais  (gelezen 3413 keer)

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
hartstuk van oud Roco-wissel van stroom voorzien met relais
« Gepost op: 2014-05-07, 20:37:54 »
Beste mensen,

ik heb het volgende probleem.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten kunnen de Roco-wissels zonder bedding zo aangesloten worden dat er op het hartstuk (dat van metaal is) van stroom kan worden voorzien. De polariteit moet dan wisselen als het wissel wordt omgezet, anders krijgen we kortsluiting (dus + in de ene stand en - in de andere stand). Hier is dus een relais voor nodig.

In de meeste oudere Roco-wissels (zonder bedding) zit al een 'relais' ingebouwd. Ik denk dat dit een soort mechanisch relais is dat door de electromagneet omgezet wordt wanneer de electromagneet het wissel omzet. Je kunt deze soort wissel herkennen doordat er meestal 3 draden uit komen. Die moeten dan nog wel onder aan het wissel worden aangesloten op een drietal punten die goed zichtbaar zijn aangezien Roco aan de onderkant de bielzen heeft uitgeslepen zodat er ruimte ontstaat om deze 3 draden naar de betreffende punten te kunnen leiden. 1 Draad naar het hartstuk, 1 draad naar de rail waar de + op staat en 1 draad naar de rail waar de - op staat. Die kun je dan vast solderen of schroeven want er zitten bevestigingspunten onder de rails.

Maar er zijn ook oudere wissels die het bovenstaande niet hebben en dan moet je dus zelf een relais vinden dat tegelijkertijd mee schakelt met het wissel. Ik heb een relais geprobeerd, maar dat trekt vermoedelijk teveel stroom. Als ik met de multimouse het wissel wil omzetten dan schakelt nl wel het relais maar niet het wissel. Als ik het relais er weer vanaf haal dan schakelt het wissel wel.  :o

Mijn vraag is nu simpel  ;): welk relais moet ik hier gebruiken (hoeveel volt, hoeveel ampère, welk bestelnr. bij Conrad b.v.)?

Ik hoop dat jullie bovenstaande omschrijving herkennen en dat iemand het antwoord weet. Als de omschrijving niet duidelijk genoeg is: laat het even weten.

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.