Auteur Topic: Dwerg uitrij seinen aansturen in een kopstation met Traincontroller  (gelezen 6173 keer)

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Na hulp uit het forum rijden er nu 10 treinen probleemloos volautomatisch met de brons versie. Nu ik bezig ben seinen te plaatsen liep ik tegen een probleem aan vanwege dat ik 2 kopstations heb. De seinen op de vrije baan werken goed. Nu wil ik dwergseinen als inrijsein plaatsen aan het begin van een kopspoor en aansturen met Traincontroller. Als uitrijsein werkt het wel maar als inrijsein niet. De reden dat ik geen uitrijseinen plaats is dat deze niet zichtbaar zijn vanwege de ligging.

Wat ik nu wil is het volgende:

Linksboven in de layout zijn de kopsporen. Als een trein binnenloopt wil ik het inrijsein op groen hebben, tenminste als het spoor vrij is. Zodra de trein op het kopspoor staat wil ik het sein op rood hebben. In Traincontroller wordt een sein op rood gezet zodra de trein in het volgende blok is, maar hier is geen volgend blok. Is dit een beperking in Brons of wil ik iets wat niet logisch is ?

Dit is een oude schermafdruk dus niet alle blokken zijn hier al aanwezig:
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.245
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Dwerg uitrij seinen aansturen in een kopstation met Traincontroller
« Reactie #1 Gepost op: 2014-08-19, 13:40:38 »
Hallo Henry,


Ik denk dat hierbij de beperkingen van TC Bronze een rol gaan spelen, gewoon omdat in bronze niet de mogelijk hebt om voorwaarde aan bepaalde dingen te stellen.
Hierdoor kun je niet b.v. ingeven dat wanneer een blok bezet is dat dan een sein of iets anders een bepaalde stand of kleur moet aannemen.

Maar mogelijk kun je eens proberen om het inrijsein te koppelen aan het uitrij sein van het voorgaande blok (dit uitrij sein hoeft niet daadwerkelijk op de baan worden  geplaatst)  het is immers zo dat het uitrij sein tevens het inrij sein is voor het volgende blok, zolang het blok van het kopstation bezet is zal de trein in het voorgaande blok blijven wachten en dan ook zijn uitrij sein op rood hebben staan.
Dus plaats het inrij sein (dwergsein) voor het blok van het kopstation en geef deze hetzelfde adres als het uitrij sein van het voorgaande blok, als het blok van het kopstation b.v. bezet is dan zal het uitrij sein van voorgaande blok rood zijn en zal de trein daar wachten tot het blok van het kopstation vrij is.

Het is met bronze wat spelen met de beperkingen die deze heeft, uiteraard gaat het met Zilver en Gold wat gemakkelijker maar deze hebben ook een ander prijskaartje.

Laat eens horen of je hiermee wat vooruit kunt

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Re: Dwerg uitrij seinen aansturen in een kopstation met Traincontroller
« Reactie #2 Gepost op: 2014-08-19, 17:41:39 »
Ik ga hier mee aan de slag en laat wat van me horen zodra ik e.e.a. getest heb.

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.

Offline wersitime

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 2
    • Vierlandenbaan
Re: Dwerg uitrij seinen aansturen in een kopstation met Traincontroller
« Reactie #3 Gepost op: 2014-08-19, 19:14:13 »
Hallo Piet,

Dit werkt inderdaad als ik 1 kopspoor zou hebben. Maar ik heb meerdere kopsporen en wanneer ik elk inrijsein per kopspoor op hetzelfde adres zet als het voorgaande uitrijsein dan tonen alle dwergseinen van alle kopsporen dezelfde kleur. Dus met 1 kopspoor gaat het werken maar met meerdere niet.

Een extra blok tussenvoegen zou mogelijk werken maar helaas zijn deze sporen te kort om er blokken van te maken. Zou hier een trein moeten stoppen dan houdt hij meerdere wissels bezet.

Ik ben dus inderdaad bang dat ik hier met Brons niet uit zal komen.

Groeten,
Henny
Traincontroller 8 Brons Engels, Ecos 2, Ecos Controller App via WiFi, Digirails 4018 en Rosoft functiedecoders, Rosoft S88 Blokmelders, HO, Roco, Fleischmann, Pico, Lima, Rivarossi, Athearn, Trix, Hamo, Mehano, Fleischmann Profi Rails, DCC en Selectrix Locomotief Decoders, Conrad wisselmotoren en Fleischmann wisselspoelen.