Auteur Topic: 2 locs in tractie laten rijden  (gelezen 16237 keer)

Offline will

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
2 locs in tractie laten rijden
« Gepost op: 2014-09-06, 09:28:51 »
Sinds kort heb ik van Piko beide Fyra locs (rood en grijs). Ik heb ze beide voorzien van ESU Lokpikot 4.0 decoders.
Ik heb de Multimaus van Roco.
Nu wil ik de locs in tractie laten rijden. 1 loc vooraan en 1 loc achteraan. Zo heeft de Fyra korte tijd gereden tussen Breda en Amsterdam.

Kan dit en hoe moet ik de decoders programmeren? Na lezing van de handleiding kom ik er niet aan uit.

Met vriendelijke groet,
Will

GerardWassink

  • Gast
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #1 Gepost op: 2014-09-06, 10:15:45 »
Ik doe hier een poging om het duidelijk te maken.

Als je al wat geprogrammeerd in die decoders, doe dan een reset (programmeer de waarde 8 in CV 8).
Haal alle andere locs (indien aanwezig) van de baan.
Zet beide locs vlak achter elkaar (centimeter of 5 er tussen) op de baan zo dat ze rond kunnen rijden.
Maak een nieuwe loc aan op je Multimaus en geef deze (in de Multimaus) adres 3.
Draai nu de Multimaus open zodat ze zo langzaam mogelijk gaan rijden.
Als de afstand gelijk blijft, draai de MM dan iets verder open.
Herhaal de vorige stap totdat jouw gewenste maximum snelheid is bereikt.

Als de afstand redelijk gelijk is gebleven dan  kun je ze gewoon koppelen. De decoders lossen zelf kleine verschillen wel op.
Misschien heb je liever dat ze onder een ander adres rijden, dan geef je ze ieder een ander adres.
Hou de adressen van de loc's wel gelijk. Ze reageren nu op datzelfde adres.

Dit was de eenvoudige oplossing.
Laat je even weten hoe dit verloopt?
Het is ook mogelijk op andere manieren een consist (dubbeltractie) te maken, maar dat vergt wat meer programmeerwerk.

Als je dit voor jou werkt is het de handigste oplossing.

Als de snelheden echt niet gelijk zijn, laat het dan ook even weten, dan zijn andere maatregelen nodig.

Gerard

Offline will

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #2 Gepost op: 2014-09-06, 12:06:15 »
Beste Gerard,

Ik heb beide locs geprogrammeerd, zoals jij hebt beschreven. De afstand tussen beide locs varieerde, maar bleef redelijk hetzelfde. Toen beide locs gekoppeld en ze reden zonder problemen. Vervolgens de rijtuigen er tussen. Toen begonnen de problemen. Wanneer de grijze duwde en de rode trok, werden verschillende rijtuigen uit de rails gedrukt.
M.i. Moet er iets gedaan worden aan de afstelling van de snelheid.
Maar wat en hoe?

Mvrgr
Will

GerardWassink

  • Gast
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #3 Gepost op: 2014-09-06, 12:53:11 »
Zoals Rob aangeeft, zet de snelste voorop. Ook dan kan hij de wagons of rijtuigen uit de bocht trekken, maar minder snel dan bij het opduwen. Als je trein net als in het grootbedrijf heen en weer pendelt is dit geen oplossing.

Dan gaat inderdaad als eerste oplossing 2 in. Het stapje voor stapje omlaag brengen van de maximum snelheid van de snelste.

En als laatste redmiddel is er nog een arbeidsintensief proces waarbij je per snelheidsstap (alle 28) de snelheden gelijk kunt maken.

Maar daarover later als dit niet helpt.

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #4 Gepost op: 2014-09-06, 23:51:52 »
Hallo wil waar rij je mee?
In tc kun je de treinen koppelen, dan rijden ze even snel
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline will

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #5 Gepost op: 2014-09-07, 11:15:52 »
Hoi Nico,

Ik rij met roco Multimaus. Daarnaast heb ik Rocomotion. Maar moet dat nog inrichten. Ik heb een proefbaantje, waarop ik beide kan gebruiken en tevens analoog kan rijden. Naast de proefbaan heb ik mijn hoofdbaan.

Hoi Gerard en Rob,

De eerste door Rob genoemde optie gaat niet op, omdat de locs inderdaad moeten kunnen duwen en trekken.
De tweede optie moet ik nu gaan uitproberen.

Verder is mijn wens om de locs ook afzonderlijk te kunnen inzetten. M.i. Komt dan het verhaal van programmeren in beeld. Ik lees dat dat een hele klus zal zijn, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

Groetjes,
Will

GerardWassink

  • Gast
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #6 Gepost op: 2014-09-07, 13:25:45 »
Verder is mijn wens om de locs ook afzonderlijk te kunnen inzetten. M.i. Komt dan het verhaal van programmeren in beeld. Ik lees dat dat een hele klus zal zijn, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

Uiteraard moeten de loc's dan twee verschillende adressen hebben.

Je kunt dan nog steeds een 'consist' maken op een aantal manieren:

1. Een decoder consist - door de decoders te vertellen:
- DAT ze in consist moeten rijden
- en naar WELK consist adres ze moeten luisteren
- en WAT de rijrichting binnen de consist moet zijn (voor- of achteruit)
Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke CV's behalve CV29 hier verder bij betrokken zijn, maar dat is ongetwijfeld in de handleiding van je decoder terug te vinden. Deze manier is redelijk statisch, omdat je echt de decoders moet omprogrammeren als je de loc's weer los wilt kunnen gebruiken.

2. Een andere - veel eenvoudiger - manier is te realiseren door middel van een dynamische 'centrale consist'. Mijn Digitrax Zephyr centrale kan dit door middel van handelingen die ik met mijn handcontroller kan uitvoeren. De centrale regelt dan dat de loc's een consist vormen. Zonder programmeren van de decoder. Deze vorm van consist is ook uiteraard zonder programmeren weer op te heffen.

3. Een software consist - in dit geval vertel je jouw software (bijvoorbeeld Traincontroller) dat de betreffende loc's een consist vormen. Nu regelt de software de consist. Ook hier is zonder de decoder te programmeren een consist te maken en te verbreken. Het voordeel van deze laatste optie is dat wanneer de loc's goed zijn gekalibreerd (de snelheden per decoderstap zijn bekend in het programma) dat dan snelheidsverschillen door het programma worden opgeheven.

Gerard

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #7 Gepost op: 2014-09-09, 16:22:34 »
Beste Rob,

maar er staat niet bij hoe je de locs precies even hard kan laten rijden. Dat moet je zelf uitvinden.

Mvg Henk

GerardWassink

  • Gast
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #8 Gepost op: 2014-09-09, 16:41:02 »
Hoi Henk,

Rob had dat eerder al aangegeven, CV5 regelt de maximale snelheid.
Verder is er natuurlijk nog de 'snelheidstabel', maar daar beginnen we pas over als CV5 geen soelaas biedt.

En daarover hebben we van Wil nog geen terugkoppeling ontvangen.

Gerard

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #9 Gepost op: 2014-09-10, 15:45:28 »
Beste Gerard en Rob,

dat bedoel ik dus dit moet je zelf uitpluizen met behulp van decoder info wordt niets over vermeld bij Uhlenbrock centrale of de roco multimuis. Er wordt verteld dat je in dubbeltractie kan rijden maar daar blijft het dan ook bij.

Mvg Henk

GerardWassink

  • Gast
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #10 Gepost op: 2014-09-10, 15:47:29 »
Dag Henk,

Als je zelf een concrete vraag hebt wil je dan een nieuw topic openen?

Gerard

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #11 Gepost op: 2014-09-11, 16:21:49 »
Beste Gerard,

Ik heb zelf geen concrete vraag, maar vond het antwoord op het probleem een beetje kort door de bocht van Rob. In de handleiding van de roco multimuis staat aan gegeven hoe je een dubbeltractie moet aanmaken, maar er staat verder niet bij hoe je de snelheid perfect identiek krijgt. En als de locomotieven aan elkaar gekoppeld zijn zal een klein snelheidsverschil niet opvallen, maar in de geschetste situatie van dit draadje zit er een loc aan het begin en één aan het eind met daar tussen de wagonnen. Als er maar iets verschil in snelheid is zullen de wagonnen ontsporen.

Mvg Henk

Offline will

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #12 Gepost op: 2014-09-11, 19:04:04 »
Sorry beste lezers,

de laatste dagen ben ik in verband met ziekte niet in de gelegenheid geweest om tijd aan de hobby te besteden.
Door de ziekte heb ik ook last van concentratieproblemen en vermoeidheid.
Dus ik moet echt mijn dag hebben.

Maar zodra ik meer weet, laat ik weer weten.

Groetjes,
Will

GerardWassink

  • Gast
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #13 Gepost op: 2014-09-11, 19:11:16 »
Niet nodig om je te verontschuldigen Will.
Het is een hobby hoor!

Beterschap man!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: 2 locs in tractie laten rijden
« Reactie #14 Gepost op: 2014-09-11, 20:33:54 »
In een eerder bericht heb ik gelezen dat in de handleiding van de MultieMAUS zou staan hoe je twee treinen in tractie kunt zetten.
Zou graag willen weten waar dat staat, denk dat er een misverstand is tussen de handleiding van de MultMaus (rode muis) en de MultiMAUS pro (blauwe draadloze).
In de handleiding van de MultiMAUS pro staat wel een mogelijk beschreven van het rijden in tractie.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders