Auteur Topic: Bezetmelder in TC Brons  (gelezen 3207 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Bezetmelder in TC Brons
« Gepost op: 2020-12-04, 13:48:03 »
Hallo,

Een aantal blokken gemaakt in de baan, 5 stuks gaan goed maar met baanblok nr. 6 is iets vreemds aan de hand.
Ik zal het hier proberen om uit te leggen.
1 baanblok bestaat uit 4 railonderbrekers, tussen railonderbreker 1 en 2 is een gele draad (bezetmelder) aangesloten op de Digikeijs 4088Rb op module 2-3
De 2e gele draad (bezetmelder zit tussen railonderbreker nr. 3 en 4, deze is aangesloten op de Digikeijs 4088RB op module 2-4
Tot slot is er nog een rode draad, deze zit tussen railonderbreker 2 en 3 en is aangesloten op de ringleiding (stroom)

Het probleem, als de loc rijd tussen railonderbreker 1 en 2 dan zie ik dat de bezetmelder is gemaakt op het computerscherm.
Als de loc tussen railonderbreker 2 en 3 rijdt is er geen melding dat dit gedeelte bezet is.
Laat ik de loc verder rijden naar railonderbreker 3 en 4 dan is de bezetmelder weer aanwezig.
De loc rijd gewoon zijn rondjes, kan geen draadbreuk vinden.

De bezetmelders aangesloten op op 2-5 en 2-6 want ik denk misschien is er een adres/poort kapot, geen resultaat.
Voor mij een raadsel, alles gecontroleerd en precies hetzelfde aangesloten als de andere 5 blokken.

Wie weet waarom dit gebeurd?

Gr,
Aart

Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #1 Gepost op: 2020-12-04, 14:19:05 »
Aart,

Het allemaal goed aangesloten, jouw blok bestaat uit 4 rail onderbrekers (is een blok) en dan zijn er 3 gedeeltes in het blok.
Het eerste gedeelte tussen 1 en 2 is aangesloten op de melder (ingang3) en dere gedeelte tussen 3 en 4 is aangesloten op de melder (ingang 4) maar het middelste gedeelte tussen 2 en 3 (rode draad) zit gewoon aan de ringleiding en niet via de melder en dan krijg je ook geen melding op dat gedeelte en is ook niet nodig voor een goed werking maar als je beslist wilt dan is daar niets op tegen maar niet nodig en kost een meldpunt

Hoe heb je die eerst 5 dan aangesloten als het daar wel anders is?

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2020-12-04, 14:23:57 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #2 Gepost op: 2020-12-04, 14:29:54 »
Het klopt bijna wat je schrijft Piet,
In blok 1 t/m 5 heb ik een terugmelding op het scherm, en het maakt niet uit waar de loc staat binnen een blok.
Alleen niet in blok 6 daar mankeert wat aan maar ik weet niet wat.
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #3 Gepost op: 2020-12-04, 14:44:10 »
Aart

heb je daadwerkelijk dan wel de onderbrekingen 2 en 3 in alle blokken zitten of heb je mogelijk de draden die vanaf de ringleiding en de melder niet aan dezelfde kant zitten bij alle blokken, had ik vanmorgen nog dat ze verkeerd zaten door een denkfout zoals wanneer een blok in de tegen overliggend rails zit dan moet je wel denken dat wanneer de melddraden bv onder Of naar je toe zitten dat ze dan bij het ander blok juis tboven moeten zitten of van je af,

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 170
  • Waardering: 1
Re: Bezetmelder in TC Brons
« Reactie #4 Gepost op: 2020-12-04, 14:45:48 »
Exuses aan allen die dit lezen.

Probleem opgelost, Aart was een beetje dom en niet opgelet.
Stond iedere keer ook met de andere wielen in het aansluitende gedeelte van een melder.
Het klopt wat Piet schrijft, bij de rode draad is er geen melding terug op het scherm. Komt natuurlijk ook omdat ik de melders op een niet zo handige plaats aan de rails heb gesoldeerd.
Dom dom dom, maar wel weer wat bijgeleerd ;D

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9