Auteur Topic: Een kruising in het baanplan  (gelezen 17791 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Een kruising in het baanplan
« Gepost op: 2015-03-07, 00:16:41 »
Hallo forum,

Er is me een vraag gerezen tijdens het ontwerpen en vooral eindeloos corrigeren, uitbreiden en desalniettemin van mijn baanplan. Wat ik wil is een kruising intekenen (en dus straks bouwen) binnen de normale hart tot hart afstand van een normaal baanvak. En dat met Roco Line rails. Ik overweeg ook Tillig code 83 maar vooralsnog is het Roco Line waar ik mee ga starten.
Het moet een normale wissel (4x) met kruising verbinding worden. Ter verduidelijking een plaatje; A toont de standaard rail afstand bij Roco line, B is wat ik wil maar dan slechts met de afstand van hart tot hart zoals bij A.
Ik heb van alles geprobeerd binnen Anyrail, ook via de railgeometrie van andere merken (Tillig, Piko, Peco) maar ik vermoed dat dit zelfbouw gaat worden. Klopt dit of zie ik een mogelijkheid totaal over het hoofd?

Mvg
Martijn

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 2015-03-07, 08:36:19 »
Een goede dag,

Martijn, is dit wat je zoekt: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63753.0.html ? Hij is alleen wel gereserveerd.

Succes, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 2015-03-07, 13:06:16 »
Hallo Rien,

Yes! Dat is exact wat ik bedoel.
Aha...hmm dit helpt me verder, ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn, bedankt so far!

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 2015-03-07, 15:04:03 »
beste Martijn,

is er ook van roco-line zal het nummer voor je opzoeken.

Mvg Henk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 2015-03-07, 17:35:29 »
Hoi Henk,

Zo'n dubbele kruiswissel van Roco Line??? Ik ben 'm echt nog nergens tegen gekomen, ben benieuwd!
Er zijn wel heel wat collega modelspoorders bezig geweest dmv zelfbouw maar de resultaten waren vaak bedroevend, het is nogal precisie werk.
Wat ik tot dusver gevonden heb na "de tip" van Rien is dat deze H0 dubbele kruiswissels in elk geval in de programma's van Shinohara en Walthers zit. De hart tot hart afstanden zijn dan wel niet gelijk maar dat is op te vangen dmv flexrails.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 2015-03-07, 20:40:18 »
Martijn W,,
Als je de afstand zoals die bij A getekend wilt behouden (76,5 mm) dan zal er niets ander op zitten om het zelf te maken maar als je deze eis wil loslaten dan is er met flex een heleboel te doen.

Andere mogelijkheden om hey zelf te maken zijn er wel, niet zo ingewikkeld maar zeker ook niet goedkoop, je hebt dan al 4 wissels nodig en ook nog het kruisstuk van Roco (artikelno 42498).

Tekeningen bijgevoegd

1e Gewoon twee wissels van roco geoline en deze in elkaar geschoven en het kruisstuk ertussen gezaagd geplaatst door van de wissels aan iedere kant de afbuiging in te korten, ook aan het kuisstuk aan alle kanten ietsjes (paar mm) inkorten vervolgens doe je dit ook bij de andere twee die niet op de foto staan (van links boven naar rechts onder foto 2.

3e foto, neem gewoon roco line rails zonder bedding (op de foto wel met bedding maar de rails zijn hetzelfde als zonder, Had geen rails zonder bedding vandaar op de foto met).
Leg ze tegen elkaar en schuif ze schuin met de bocht mee 55mm uit elkaar en dan is de afstand van de rails H.O.H. ook 76,5 mm, dus gelijk aan A.
Zaag dan aan iedere kant 33 mm van de bocht van de wissel af en plaats het kruis stuk ertussen en doe dit ook met de andere twee wissels en dan moet het passen.

Veel werk en niet goedkoop.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-03-07, 20:42:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 2015-03-07, 23:46:14 »
Hallo Piet,

Bedankt voor je uiteenzetting. Over zelfbouw; kan het helemaal volgen en zoals jij het voorstelt moet het te doen zijn. Kwam via via in een draad op het bnls forum terecht waarin de zelfbouw van deze manier dubbele kruiswissel werd besproken. Daar werd het als vrij moeilijk en vrijwel niet te doen beschreven. Met mijn eigen skills in het achterhoofd word dat dan een moeilijk verhaal. Maar jouw benadering is wel gewoon wat meer to the point, simpel en goed.
Ik heb nu 3 mogelijkheden, een origineel kopen van Walthers of Shinohara (dat word dan wel een USA bestelling), zelfbouw of toch gewoon B bouwen zoals in mijn plaatje! Want vanavond eens zitten doortekenen in Anyrail en eigenlijk komt me dat niet eens zo slecht uit ivm te creeeren wijdte voor stationsperrons. Via 2xengelsman kwam ik ineens tot een aardige oplossing. Oogt wellicht niet zo elegant op tekening maar ik denk in model-werkelijkheid wel. Zie nieuwe plaatjes hier (let niet op de flexrails die ik overal nog moet uitlijnen, dit is puur om het idee)

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 2015-03-08, 09:15:57 »
Martijn W,

De oplossing met zoals jij die heb gedaan is best goed, zelf heb ik bij de station perron ook allemaal voor de breede oplossing gekozen, wel met een andere samenstelling van de rails (het is immers een ander plan).
Ik heb bij alle perrons dan ook 2x de H.O.H. afstand genomen, in mijn geval met de rocoline met zachte bedding is dat 123mm.
1x de afstand vind een beetje te smal perron maar dat is ook een beetje afhankelijk van de beschikbare ruimte.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-03-08, 09:36:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 2015-03-08, 19:22:19 »
beste Martijn,

Zoals beloofd google eens roco line 42598 dan zie je diverse afbeeldingen alleen de wissels ontbreken. bestaat uit één stuk alleen met bedding maar dat kan je verwijderen.

Mvg Henk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 2015-03-08, 22:07:11 »
Henk,

De 42598 met (zachte) bedding wordt al jaren (schat al meer dan 10 jaar) niet meer gemaakt door Roco, hiervoor kun je de 42498 nemen zonder bedding, deze is dan zonder de recht doorgaande stukjes als je die nodig zou hebben.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 2015-03-09, 15:13:11 »
Beste Piet,

bedankt voor je  reactie, dat roco-line met zachte bedding niet meer gemaakt wordt is bij mij bekend. Ben zelf er jaren geleden mee begonnen en werd er toen mee geconfronteerd dat door bepaalde patenten Roco de rails niet meer met zachte bedding mocht maken. Alleen zonder bedding mocht het wel en kwam als alternatief met GEO-line. Om weer met iets nieuws te beginnen had ik geen zin in en heb 2e hands 2 grote banen (alleen de rails) en van een winkelier het restant roco-line met zachte bedding voor zacht prijsje over kunnen nemen. Het vermelde nummer heb ik zelf ook in bezit en zag het toevallig ook 2e hands aangeboden op GOOGLE vandaar mijn reactie naar Martijn.

P.s Piet hoe nu verder met de Masterclas

Mvg Henk

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 2015-03-09, 15:46:31 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je bericht maar zelfs die ‘oude’ Roco 42598 is nog steeds niet de ‘slanke’ variant zoals ik bij het allereerste plaatje in dit topic bedoelde. Het is nog altijd ‘slechts’ B, dus een kruising met twee extra rechte stukjes en 4 wissels. Ik heb dit natuurlijk even nagekeken; in Anyrail zit nog altijd 42598 dus was te vergelijken.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 2017-01-08, 20:14:05 »
Goede avond,
Oud draadje weer even gebruiken....
In het bovenstaande zelfbouw kruiswissel projectje komt er tussen de baanvakken rechtdoor (dus tussen twee wissels rechtdoor) een stukje flexrail. Weet iemand toevallig hoe lang dit rechte stukje flexrail moet zijn voor RocoLine -dus zonder bedding-? Dit ivm intekenen in Anyrail. Merci !
Gr.Martijn
« Laatst bewerkt op: 2017-01-08, 20:19:16 door Martijn W »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 2017-01-08, 22:28:30 »
Martijn W,

Bedoel je de horizontale afstand tussen de wissel.
Heb de laatste van de 4 foto's genomen uit een eerder bericht Wissels liggen een beetje schuin.
dit zou dan 45.9 mm moeten zijn


Vraagje, citaat, Dit ivm intekenen in Anyrail. Merci !
je kun flexrail naar mijn weten zo klein (kort) tekenen (schuiven) als je zelf wilt.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-01-08, 22:42:26 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Een kruising in het baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 2017-01-08, 22:49:41 »
Hoi Piet,
Exact dat bedoelde ik ja. Kan ik verder gaan met intekenen. Heb de kruising inmiddels besteld en ga dit ook zo uitvoeren/bouwen. Geweldig, merci!
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor