Auteur Topic: Meer locs op 1 opstelspoor  (gelezen 34039 keer)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Meer locs op 1 opstelspoor
« Gepost op: 2015-04-05, 23:40:42 »
stel:

Je hebt 1 blok dat staat voor 1 spoor van ongeveer 2 meter.

Er stopt een lok van 30 cm automatisch aan het eind van dat spoor, dan is het blok bezet, maar er is nog ruim anderhalve meter over om nog een loc van 30 cm ( of zelfs meerder ) te plaatsen.

TC weet dat de lok 30 cm lang is, TC WEET DUS OOK dat er nog 1.70 spoor over is; kan er dan een instelling gevonden worden om, ondanks het feit dat het spoor al door de eerste loc bezet is, er toch nog een (aantal) locs bij te laten komen?

Dit alles met 1 bezetmelder, zoals ook met 1 loc prima kan....

In dit verband hierbij een quote van een fan van windigipet over windigipet:

- De opgegeven spoorlengte in een schaduwstation wordt ook gebruikt om het resterende vrij gebleven spoor op te vullen met een trein achteraan die daar in past. Ook hier is van toepassing dat treinen worden  opgeschoven als de eerste trein wegrijdt. Dat wordt ook automatisch gegenereerd.

Henk
« Laatst bewerkt op: 2015-04-06, 02:23:19 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 2015-04-15, 06:36:49 »
Piet, Gerard?
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 2015-04-15, 08:25:15 »
Hi Henk,

TC werkt niet met loc's maar met treinen.
En de regel is: één trein per blok.
Omdat je stelt dit met één bezetmelder te willen doen zit de oplossing daar dus in elk geval niet.

Het enige dat ik zo gauw kan bedenken is iets met 'joining', d.w.z. loc's koppelen.
Daarvoor hoeven ze niet echt te worden gekoppeld, de koppeling vindt plaats in het programma.
Er wordt een virtuele 'consist' gemaakt.
Dat kun je met meerdere loc's doen, dus vier of vijf in jouw blok moet dan geen probleem zijn.

Je kunt dan echter alleen met de voorste wegrijden uiteraard, door hem te ont-'joinen' (ben de term even kwijt).
Zelf heb ik dit wel eens getest met twee loc's, en zonder de precieze lokalisering die hier voor jouw wensen nodig is...

Het is ook wel een oplossing die om heel veel denkwerk vraagt, want jij zult in het ontwerpen van je geautomatiseerde treinenloop exact moeten weten welke loc op welk moment vooraan staat om in staat te kunnen zijn deze te ont-'joinen'...

Nou, jij weet even wat je kunt doen van't weekend !

Gerard

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 2015-04-19, 08:13:17 »
Ik had zelf ook geen andere manier gevonden in het programma, maar het feit dat alle benodigde gegevens bekend zijn zou de mogelijkheid misschien hebben moeten kunnen scheppen...

Ik ga het eens proberen met virtueel koppelen en dan doorschuiven van de hele rij als de voorste loc het blok verlaat.
Het lijkt me nog een hele klus om de locs zo te benoemen dat ze in de rij gevonden kunnen worden...

In ieder geval bedankt voor je reaktie, ik weet nu in ieder geval dat er geen standaardoplossing voor handen is.

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 2015-04-20, 12:52:52 »
1 blok heeft de mogelijkheid voor meerdere softwarematige brake en stopmarkers, die allemaal met conditions en operations kunnen worden geprogrammeerd...
Ik denk toch dat hier meer mogelijkheden liggen dan op het eerste gezicht lijkt, ik ga het doorproberen met een combinatie van virtueel  koppelen en daarna opdrachten vanuit de markers in datzelfde blok

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 2015-04-20, 13:03:47 »
Henk,

Het is inderdaad mogelijk om meerdere stop en remmelders in een blok te plaatsen, dat werkt normaal goed.
Maar nu een ander probleempje dat zich voordoet, in hoeverre kun je een tweede lok in een blok dat gereserveerd of bezet is laten inrijden, heb er zaterdag even naar zitten zoeken en voorzover ik mijn de handleiding goed kan herinneren moet er een mogelijkheid zijn om dat in te stellen, heb het alleen niet meer kunnen terugvinden (altands niet zo snel).
Dit zou de oplossing kunnen zijn. we zoeken nog even verder.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 2015-04-25, 12:21:01 »
Henk,

Even een aanvulling op het voorgaande bericht.
Zoals ik begrijp is het gebruik van meerdere (bezet of stop) melders in een blok geen probleem en weet je hoe dat werkt.

Een aanvulling kan zijn om in een blok het inrijden van een bezet of gereserveerd blok toe te staan, mogelijk in samenhang met meerdere melders per blok.
Instellen kun je dit bij de regels voor treinritten, zie afbeelding

Instellen in de editermode,
klik eerst het betreffende blok aan,
dan de bedoelde autotreinrit (in voorbeeld autotrain 4) en in de regeln de instellingen voor de blok maken, bv het inrijden in een bezet blok toestaan, eventueel in combinatie met meerdere vinkjes

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 2015-04-25, 22:37:24 »
Dank je voor de moeite Piet, ik laat het weten als het wat wordt....
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 2016-09-27, 12:50:06 »
Toevallig ben ik een Win-Digipet gebruiker ...

Citaat
n dit verband hierbij een quote van een fan van windigipet over windigipet:

- De opgegeven spoorlengte in een schaduwstation wordt ook gebruikt om het resterende vrij gebleven spoor op te vullen met een trein achteraan die daar in past. Ook hier is van toepassing dat treinen worden  opgeschoven als de eerste trein wegrijdt. Dat wordt ook automatisch gegenereerd.
http://www.dutchroco.nl/Themes/default/images/bbc/divider.gif
bij win digipet kun je gebruik maken van " virtuele bezetmelders" dus binnen een blok kun je virtuele bijzetten waardoor je deze ook kunt gebuiken om meerdere loks/treinen ( geen onderscheid binnen wdp op gebied van bezetmelding) in een blok te zetten.

dit is ontstaan uit het gegeven dat bij automatisch koppelen/ontkoppelen van een lok  in traktie... er toch ook 2 loks op een melder terecht komen.

hier een uitleg en een video... lijkt me sterk dat dit binnen traincontroller niet mogelijk is ...

Momenteel ben ik in een fase om te bekijken of ik met WDP 2015 blijf werken of toch weer terug ga naar traincontroller gold.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65608.0


Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 2016-09-28, 04:13:35 »
in de duitse handleiding , pagina 171 staat :

Citaat
Zu  bestimmten  Zwecken  können  auch  Bahnwärter  und  virtuelle  Kontakte 
einem Block als Melder zugeordnet werden. Diese Melder werden ebenfalls durch so
l-
che Rechtecke dargestellt.


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 2017-01-09, 13:26:16 »
Hallo Allen,

Als ex-bèta tester van Windigipet was ik diegene die het idee van Meerdere locomotieven op 1 bezetmelder laten rijden.
Daar heb ik met mijn 2 collega''s een artikel daarover geschreven.

Zoals Eric het al noemde wordt er gebruik gemaakt van een virtuele bezetmelder over een bezetmelder die als "masker" wordt ingezet.

Nu ben ik in bezit van de Gold versie en ik zie zelfs 3 varianten die mij herkenbaar zijn.
Echter moet ik mij eerst de Gold versie verdiepen hoe de verschillende "tools" werken.
Ik vind het belangrijk om beter die tools te begrijpen dan zomaar lukraak met de muis aan te klikken, zonder dat ik het weet wat ie doet.

Wat ik dus zie is in die blokken.
Daar kan men tig virtuele bezetmelder aanmaken, maar ook de Baanwachter en de haltestop is een luxe.

Als ik de Gold versie door heb, dan is mijn eerste optie meerdere loc/treinen op 1 bezetmelder configureren.
Daar ik een schaduwstation van 9 meter 6 rijen naast elkaar en elk rij 1 bezetmelder, ga ik testen.
Dit natuurlijk na ijking van de locomotieven op Km/uur schaal.

Met de Baanwachter heb ik al geëxperimenteerd en dat werkt perfect.

Bijgaande link van 3 locs op 1 bezetmelder koppelen en ontkoppelen in 2011.

https://www.youtube.com/watch?v=DAXD_mj5qIk

Mvg,

Jan S.
« Laatst bewerkt op: 2017-01-09, 17:39:24 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 2017-01-10, 22:08:09 »
Leuk, ik ben heel erg benieuwd....
Koppelen vind ik minder belangrijk dan doorschuiven van de hele rij als de voorste lok wegrijdt, dat heb ik niet voor elkaar gekregen, dus ik laat me graag onderwijzen!

« Laatst bewerkt op: 2017-01-10, 22:10:58 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 2017-01-11, 00:09:04 »
Beste HdB,

Ik zal mij eerst met Gold versie verdiepen alvorens het doorschuiven van locs/treinen mogelijk te maken. Ik heb zowieso 4 verschillende varianten in de Gold versie gezien en gelezen.

Tegen die tijd meld ik mij met een probeersel en wellicht zijn er andere ideeën door ervarende gebruikers. Wat Gold kan is een heleboel.

Mvg,
Jan

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 2017-01-13, 11:13:24 »
Hallo Allen,

De suggestie en de aanwijzing van Piet is de juiste mogelijkheid om een bezette blok een tweede of meerdere loc/treinen op te kunnen rijden.
En tevens tig mogelijkheden met baanwachter en virtuele bezetmelders.

Het wordt voor mij een stevige uitdaging om op een testbaantje dit lekker te gaan uitproberen en te stoeien.

Mvg,

Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 2017-05-07, 14:23:41 »
Heeft iemand al iets kunnen doorschuiven?
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan