Auteur Topic: Meer locs op 1 opstelspoor  (gelezen 34201 keer)

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #15 Gepost op: 2017-09-09, 14:30:43 »
pakken we dit weer op Jan ?

grtz

eric


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 2017-09-11, 13:04:15 »
Hallo Eric,

Ben zeer lange tijd afwezig geweest wegens verbouwingsactiviteiten aan ons huis.
En de zolder waar de nieuwe treinbaan kom te staan is bijna klaar.
Het dak is geheel afgehaald en een nieuwe dak opgezet, tevens geïsoleerd, e.d.
Dat is een klus die je niet zo effe doet. Afijn, het begint zijn vormen te krijgen en ik kan weer mijn plezier weer oppakken.
Het duurt nog wel even voordat mijn treinbaan rijdend wordt.

Maar, ik ben met mijn testbaantje aan het proberen gegaan, in die tussentijdse periode, en kom tot de conclusie dat TC-Gold heleboel verwijzingen, bijv. regeln Tools.
Tevens heb ik mij op de Duitse TC Forum een aantal gebruikers kunnen benaderen die ook dergelijke trucjes hebben gebruikt waar ik van hun een voorbeeld bestandje heb mogen gebruiken. ( het is een openbaar beschikbaar bestand via Wiki.) Bijgaande treft je het bestandje waar ik het over hebt.
P.S: Het is voor iedereen beschikbaar.

Opzich lijkt het logisch in elkaar te zitten, maar de manier waarop dat moet worden geconfigureerd is strikt aan de volgorde waarop je met blokken naar Regeln activeert. In de eerste keren (alle beginne is moeilijk) gaat dat geregeld fout omdat ik niet de juiste volgorde heb gehanteerd. Uiteindelijk is het voor 90% gelukt.
Die 10% is het doorschuiven van een Loc. Daar zit ik effe mee te stoeien, maar ik denk dat dit wel gaat lukken.
Door prioriteiten is mij niet gelukt om het af te maken, maar het gaat er komen!.

Tevens heb ik contact gehad met Dhr. Eifert, consulent van Freiwald die ook seminars verzorgd bij Rautenhaus.
Daar ga ik voor zitten en luisteren wat hij kan begeleiden.   

Zoals je het weet gebruik ik in de nieuwe spoorbaan twee besturingsprogramma, WDP en TC-Gold.
Dit met de bedoeling dat er geen vergelijksonderzoek wordt verricht naar wie de beste programma heeft?.
Nee, ze zijn allebei heerlijke programma's dat naar meer smaakt.
Dat is mijn hobby, besturingsprogramma's op twee verschillende spoorbanen.

Dus het thema meerdere locomotieven op 1 blok laten rijden met TC-Gold krijgt een vervolg.
Met TC-Gold is onbeperkt aantal locomotieven aan elkaar als Mehrtraktion (bijv. als een TC gebruikers Amerikaanse modelbanen gebruiken. 5 of 7 Locs als Mehrtraktions.)
En dat is leuk. :D

Nou, dan weet je het hoe de stand van zaken liggen.

Groetjes,
Jan S
 
« Laatst bewerkt op: 2017-09-11, 23:13:13 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 2017-09-17, 01:36:25 »
Hallo Jan,

Super !!

ik zag zojuist in het dokument veranderingen V8 naar V9 dat er een interessant deel is bijgekomen met opschuiven en ook met het opvullen van een blok met meerdere opstellingen binnen één blok.

Een groot deel kun je lezen in hoofdstuk 11.2

Met pijn in het hart heb ik WDP vaarwel gezegd, ik beheerste het helemaal en kreeg alle wensen inmiddels voor elkaar. Maar dat gezever steeds in het forum had ik absoluut geen zin meer in. Ik heb mijn versie dus ook van de hand gedaan. Zit nu op TC Gold en ga niet meer terugschakelen.
Heel jammer, want ik had het reuze naar mijn zin op de stammtisch avonden.

Ik start volgend jaar hier traincontroller bijeenkomsten op. werkt ook prima :-)\


We spreken elkaar wel weer !

grtz

eric


Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 2017-09-17, 14:12:58 »
Voor de geinteresseerden :

op Pagina 197 staat een voorbeeld van het aufreihen van loks .... wat vrij vertaald het opschuiven beschrijft ....
en ook hoe je in een melder achter elkaar kan gaan schuiven...

Meer info volgt...


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 2017-09-17, 14:37:05 »
Hallo Eric,

Ja, dat klopt in blz 197 staat het beschreven. ;)
Dat maakt het wat makkelijker dan in de oude versie 8. Ik ga eens volgende week mee proberen met de nieuwe versie 9.0 A1.

Met WDP is het zo gemaakt en kinderlijk eenvoudig (als je het programma begrijpt)
Met TC-Gold 9.0 A1 denk ik diezelfde kant opgaat.
Je kent de uitspraak: Ieders zijn nadeel is z'n voordeel, en ieders voordeel heeft z'n nadeel.
Dus ....

Het probleem op de andere forum heeft geen goed gedaan voor de gebruikers. Ik denk dat iedereen dit wel eens overkomen, waardoor direct de pijp aan maarten is gegeven wat ook leid tot het beeindigen van het programma of zelfs tot het beëindigen van de treinhobby.
Dit vind ik persoonlijk heel erg, want van jongs af aan mee bent begonnen met veel plezier, en dan dit. Ben ook blij mee dat deze forum eerlijker en open vraag is voor de hobbyisten. Het is tenslotte een ervaring uitwisseling waar we van de anderen kunnen leren en plezier willen beleven. ;)

Dus, thema doorschuiven is een uitdaging.

Groetjes,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 2017-09-18, 10:53:22 »
Hallo Eric,

Dus, thema doorschuiven is een uitdaging.

Groetjes,

Jan S

Hallo Allen,

Heb het geprobeerd volgens de beschrijving Handboek Versie 9.0 A1 op blz. 196 t/m 198.
Zie voorbeeld in de bijgaande screenshot.

Op mijn testbaantje drie locs aanrijden en allen stilstaan. (Dit heet Aufreihen, vertaald Aanrijgen)
Vervolgens de voorste loc weglaten rijden, schuift de tweede lok naar de eerste plaats.
De derde loc schuift vervolgens weer naar de tweede plaats. (Heet ablaufend Aufreihen = aflopend aanrijgen) Niet verwarren met Aufreichen, dat is juridisch taalgebruik voor overhevelen.

Zo te zien lukt dat, op 1 bezetmelder per blok van 74 cm.
Ga de komende tijd eens uitproberen wanneer 1 bezetmelder per blok 6 meter is (schaduwstation)

P.s: In de vorige versie 8.0 G2 was het moeilijk om het doorschuif thema te realiseren, althans is het lastiger.
       ik had daar echt moeite mee, nu met de upgrade 9.0 A1 is dat ineens makkelijker geworden
       Ik kan dit niet ontdekken en verklaren waarom dit niet mogelijk was in Versie 8.0 G2.
       Alle "regeln" instelling is hetzelfde bij zowel Versie 8.0 G2 als Versie 9.0 A1
       Het enige wat ik kan overzien is de verandering van de Markering, Rem en Halte optie.
       
        Dit is maar mijn vermoedens.
        Maar het werkt, kost dan wel een Upgrade naar 9.0 A1. :o ::)
       
        Zie ook tweede screenshot van blz 276.
       
        En zie ook de bijgaande Duitse forum.
       
        http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=29561
       
       En ook vind ik een beetje vreemd.
       In de shop website kost een volledig TC-Gold 9.0 A1 €509,=
       Vorig jaar koste de TC-Gold 8.0 G2 €510,=
       Bovenop nog de Upgrade van €101,= is totaal €611,=
       Had ik niet beter kunnen wachten tot september 2017 zodat de kosten van een nieuwe TC-Gold €509,= kost?.
       Ik denk dat de prijs tot 31-dec-2017 geldt en daarna stukken duurder wordt.
       Ik vind een vreemde berekening. Het zal wel aan mij liggen. ;) :)

Wat mij opvalt is dat de verbeteringen in de
upgrade vrijwel verborgen zijn in het programma.
Pins en layout is een nieuw jasje dat als hulpmiddel wordt gebruikt. Ik zoek me de wezenloos naar de echte open verbeteringen van de treinbesturing. Echte verbetering is het Aufreihen. Maar verder moet ik nog zoeken in de komende tijd wat de toegevoegde waarde is van de nieuwe Upgrade.
Verder ben ik over het algemeen positief over de TC-Gold versie.
Alleen die Upgrade 9.0 A1 en de prijs verhouding zet ik even een vraagteken bij.
Verder alles prima naar m'n zin. ;D


Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2017-09-21, 10:04:41 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 2017-09-26, 21:42:48 »
Hallo jan,

Is het mogelijk om het bovenstaande mogelijk begrijpelijk te maken dmv een stappenplan ?

mogelijk dat zo iedereen het op een testspoortje kan uitproberen.

je stappenplannen waren altijd zo duidelijk dat zou iedereen hier enorm helpen.

Grtz

eric


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 2017-09-27, 11:45:17 »
Hallo Eric,

Dank je wel voor de positieve inbreng.

Ik wil met alle plezier een stappenplan aanmaken op het thema "doorschuiven van locs of treinen".

Echter moet ik eerst mijn bouw activiteiten klaar hebben, en dan laat ik mij onderwerpen bij de seminars van Eifert.

En, als mij vervolgens de tijd rijp is, dan ga ik aan de slag. Dit heeft ook voor mij de hoogste prioriteit i.v.m. de schaduwstation configuratie.

Ik wil er met alle plezier aan werken.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 2017-09-27, 19:00:00 »
Hallo jan,

Toppie !!

Om alvast een klein voorzetje te geven :

Ik heb een schaduwstation van 4 lange sporen van elk 6 meter (600 cm) Zie afbeelding rijden2. hier zie je ook het resultaat van enkele achter elkaar opgestelde treinen.( in schaduwstation spoor **2**) 

Ik heb een treinrit gemaakt vanuit mijn opstelsporen naar deze 4 schaduwstations. deze kan ik oproepen met een schakelaar boven het 3e schaduwstation spoor. rechts daarvan een schakelaar voor het weer verlaten van dit spoor.

In de treinrit heb ik de regel aangepast "Im Zielblock aufreihen" door van de 0 rechts ervan een 1 te maken.  Zie afbeelding rijden4

In het blok schatA ( het blok met **2**) heb ik een stopmarker gezet en de formule ingevuld van Afbeelding rijden , alleen nu 600 cm en niet 100cm zie afbeelding rijden3.

en dat was het eigenlijk.

samengevat :  1e  treinrit maken en regel aanpassen met aufreihen
                      2e blok aanpassen met stopmarker en formule ingevuld  ( kunt deze naar wens zelf aanpassen qua ruimte tussen treinen etc etc)
                      3e schakelaars gemaakt voor het inrijden en weer uitrijden van de schaduwsporen.

Dit is echt een super optie wat voor mij qua planning van mijn nieuwe baan op plaats 1 stond.


Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #24 Gepost op: 2017-09-28, 10:21:33 »
Hallo Eric,

Netjes.!!

Een vraagje.
Stoppen die locomotieven op de plaatsen met een afwijking, of stoppen ze keurig netjes op de opgegeven afstand binnen die formule.

Zijn de locs geijkt op Km/hr.

Tweede vraag.
Dat aufreih regel, heb ik begrepen dat dit ook geld voor trein namen en lengte apart los van alleen enkel een loc bouwjaar.

Ik was aan het uitproberen door flexibel vrije spoorruimte, treinen of locs zelf te kunnen kiezen in welke spoor nog vrije lengte over is. Met voor en achter de treinen en/of locs een ruimte wordt ingecalculeerd van 1 a 2 cm.

Groetjes,
Jan S

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #25 Gepost op: 2017-09-28, 12:08:08 »
Hallo Jan,

ik heb het eerst op mijn gemakkie eens allemaal uit gewerkt in de simulator. Daarna op de echte test baan.

Ik heb mijn testloks buitengewoon goed geijkt. er zit maar een mm verschil in soms. Ook rails altijd super schoon.

de genomen 10cm afstand is eigenlijk prima.

JA , kijk maar op de bijgevoegde printscreen. Juist hier zit de kracht. De schaduwsporen indelen op stoom, diesel en elektro....

en dan maar opschuiven. Mijn probleem is in ieder geval opgelost en schaduwstation project dus ook alweer afgesloten.


Nu komt aan en afkoppelen en wisselen van Lok... dat had van mij ook in zo'n funktie gemogen, misschien kan ik hem aangepast er ook wel voor gebruiken :-)

grtz  eric




Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #26 Gepost op: 2017-11-27, 17:30:58 »
Heren, dank voor de vasthoudendheid en de hulp, ik begrijp echter wel dat ik mijn TC moet upgraden..
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 2017-11-27, 22:53:56 »
Heren, dank voor de vasthoudendheid en de hulp, ik begrijp echter wel dat ik mijn TC moet upgraden..


Met de V8 versie kun je het ook voor elkaar boxen alleen heeft de V9 deze funktie er nu standaard in zitten. Ik vond dit al de moeite waard om direct te upgraden naar V9, juist omdat ik met mijn schaduwstation bezig was :-)

en upgraden kwam er toch wel een keer van.


Offline ArjanBosman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Waardering: 0
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #28 Gepost op: 2018-01-19, 17:20:58 »
Heren,

[ of doe ik nu forumleden van het andere geslacht tekort? ]

Het gebruik van het opstelspoor binnen 1 groot blok is een aantrekkelijke functionaliteit.
In al mijn beperkte kunde dacht ik dit even te testen op mijn kleine baantje ....  :-\
De eerste loc stopte prima met de formule. De tweede bleef keurig langzaam doorrijden.
en als ik hem zijn gang laat gaan dan stopt ie meters verderop.

Ik dacht: wat gaat er mis???

Na enig speuren op dit en het Freiwald forum, denk ik te begrijpen waar de crux zit.
Met 1 blok voorzien van 1 melder kom je er niet uit.
Naar ik nu kan beoordelen werken modelspoorders die wit wel aan de praat krijgen met minimaal 2 melders per blok waarvan er waarschijnlijk 1 direct aan het begin zit (mogelijk is een kort railtje met een melder al voldoende om de tweede, derde, vierde [ und so weiter ] loc gemeld te krijgen zodat de formule zijn werk kan doen en de loc keurig 10cm achter de voorgaande loc kan stoppen.

Als ander te gebruiken element hierin zie ik een referentie naar een Bahnwarter. Dat ga ik dan als beginnend TC-er maar eens onderzoeken hoe en wat het ons kan bieden. Als iemand aanvullingen en/.of suggesties heeft in deze dan houd ik me aanbevolen. O ja, Aus die Reihe van Rudy (ruim 40 filmpjes op Youtube) kan ik altijd putten natuurlijk :-)
Grtz, Arjan
« Laatst bewerkt op: 2018-01-19, 22:52:19 door ArjanBosman »

Rocofan

  • Gast
Re: Meer locs op 1 opstelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 2018-01-19, 20:46:54 »
hallo,

Zo maar even een snelle gedachte wat betreft het doorrijden ...

heb je zowel bij de stop als rem melder de betreffende formule ingevoerd ?