Auteur Topic: Video's over Traincontroller  (gelezen 38741 keer)

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Video's over Traincontroller
« Gepost op: 2015-07-16, 13:54:36 »
Zoals Jan en Nico in hun posts opgemerkt hadden is een serie video's beschikbaar over 'Werken met Traincontroller'.

De filmpjes die reeds eerder verschenen zijn, zijn te vinden via deze link: TC video's 01 - 12.

Vanaf nu zal ik nieuwe video's ook hier posten.

Groet, Ruud.

« Laatst bewerkt op: 2015-07-16, 20:57:08 door RudyB »

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 13: Start / stop schema's met een schakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 2015-07-16, 13:55:06 »

Tot zover moesten we een schema starten door het 'Dispatcher' window te openen, het schema te zoeken in de lijst, rechtsklikken kiezen voor start normaal of omgekeerd. Dat werkt prima, maar het is nogal omslachtig. Veel handiger zou zijn als we een schakelaar op ons bedieningspaneel zouden hebben.

Dat kan ... en het is zelfs zeer gemakkelijk te doen. Plaats een schakelaar op het paneel, dubbelklik om naar de eigenschappen te gaan, klik de 'Operations' tab en voeg de gewenste schema's toe aan het rechter paneel. Klik het icoontje rechtsonder als je het schema in 'reverse' wilt starten. Voor het starten van een 'shuttle' is het handig om het schema 2x toe te voegen, eentje normaal en eentje 'reverse'. Dan maakt het niet uit of de trein in een begin- of een eind blok staat, het schema start altijd.

Het is natuurlijk ook handig als we met dezelfde schakelaar het schema weer kunnen stoppen. Ook dat is mogelijk. Om dit te bereiken moeten we de 'aan; stand van de schakelaar opnemen in de 'Conditions' tab van het schema. Zolang d schakelaar status 'aan' is, is aan de voorwaarde voldaan en zal het schema herstarten als het een shuttle is, of een opvolger van een ander schema. Staat de schakelaar 'uit' dan is niet aan de voorwaarde voldaan en zal het schema dan ook niet meer herstarten.

Link naar video Traincontroller 13: Start / Stop Schedules via a Switch on the Switchboard




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 14: Customize the User Interface
« Reactie #2 Gepost op: 2015-07-19, 12:33:01 »

Deze video gaat over hoe we de User Interface kunnen aanpassen aan onze wensen. Toolbars, windows, kleuren, er zijn volop mogelijkheden om de interface volgens onze eigen smaak mooi en overzichtelijk te maken.

Toolbars kunnen aan/uit gezet worden en ze kunnen verplaatst worden naar de plek waar wij ze willen hebben. Welke iconen op de toolbars staan kunnen we zelf bepalen via menu 'View > Customize Menu's and Tool Bars', en dan de 'Commands' tab. Sleep de gewenste iconen naar de toolbar, en sleep de ongewenste er van af.

De complete 'look & feel' van de UI kan aangepast worden via menu 'View > UI-Style'. Kies een stijl uit de lijst.

Veel windows hebben de mogelijkheid om de gebruikte kleuren en enkele andere settings aan te passen. Bijvoorbeeld het Switchboard via menu 'View > Switchboard > Customize'.

Het Switchboard heeft geen continue zoom functie met %, zoals de Dispatcher dat heeft. Wel is het mogelijk om de grootte van de symbolen aan te passen via menu 'View > Switchboard > Symbol Size'. Het resultaat is een zoom in stappen.

Voor elk window kan gekozen worden uit 'floating', 'dockable' of 'tabbed'. Hiermee kunen we de UI layout overzichtelijk houden, zelfs als er veel windows tegelijk in gebruik zijn.

Link naar de video Traincontroller 14: Customize the User Interface - Toolbars / Colors / Windows



GerardWassink

  • Gast
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #3 Gepost op: 2015-07-19, 17:08:36 »

Keep 'em coming Ruud!


Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle
« Reactie #4 Gepost op: 2015-07-23, 14:34:17 »
In de vorige video deden we aanpassingen aan de User Interface om deze naar onze hand te zetten, door bijvoorbeeld het kleurenschema van het Switchboard te wijzigen.

Ook het 'Train Window', de 'throttle', is op vele manieren aan te passen. Deze video toont een aantal van de mogelijkheden.

Link to video Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle



Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 16: Engine Speed Profiling
« Reactie #5 Gepost op: 2015-07-26, 12:28:44 »

Wanneer we een nieuwe loc in gebruik nemen, dan is de snelheid waarmee deze zich voortbeweegt niet bekend. Om de snelheden per decoderstap te kennen moeten deze gemeten worden. Dit wordt gedaan door de loc over een bekende afstand te laten rijden en de tijd te meten. Dit resulteert in een schaalsnelheid in m/s. Via de schaal (N, HO, O, ...) wordt deze waarde omgerekend naar een 'real world' snelheid in km/u.

Deze snelheidsmetingen zijn om twee redenen belangrijk.

Allereerst natuurlijk opdat onze meters op het scherm de juiste waardes weergeven.

Maar belangrijker ... opdat de remafstand, in cm, nauwkeurig is. Als we met 1 sensor per blok werken, dan wil je dat de loc precies op de opgegeven plek stil staat. Dat kan alleen als Traincontroller bij elke decoderstap de snelheid kent, dan kan ie precies uitrekenen hoelang ie elke decoderstap aan moet houden bij het afremmen.

Nadat ik mijn 4 locs gemeten had, staan ze stil op +/- 2 cm, nauwkeurig. Genoeg om met 1 sensor per blok te kunnen werken. Is een hogere nauwkeurigheid gewenst, dan is een tweede (stop) sensor nodig.

Link naar video Traincontroller 16: Engine Speed Profiling

Een PDF document met een stap voor stap 'kookboek' beschrijving is beschikbaar via dezelfde link.




GerardWassink

  • Gast
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #6 Gepost op: 2015-07-26, 13:33:39 »
Ter aanvulling:

Met TrainController kun je meten, maar niet zo goed instellen. Ik doe dat apart met JMRI en ik heb een video gevonden waarin de spreker ons laat zien hoe je met JMRI DecoderPro 3 de snelheid van je loc's mooi kunt instellen, zodat ze zich ongeveer hetzelfde gedragen.

Die van mij heb ik ingesteld op:
- ¼ open: 10mph,
- ½ open: 20mph,
- ¾ open: rangeerloc's 25mph hoofdbaan loc's 30mph
- max open: rangeerloc's 30mph hoofdbaan loc's 40mph

Makkelijk als je mensen over de vloer hebt, dan kun je zeggen: in de yards (rangeerterreinen) mag je niet harder dan ¼ open...
Vooral handig: de vinkvakjes, ik gebruik decoderstep 1, 7, 14 en 28 om 'vast te zetten'.

Klik deze link voor de video

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #7 Gepost op: 2015-07-28, 12:50:18 »
Hallo Rudy

Ik heb de video's bekeken en dat geeft een duidelijk beeld van wat je met TC kan doen.
Een aantal dingen wist ik nog niet, dus een goeie aanvulling.
Ik heb een paar vragen.
Volgens de gegevens zijn er nu in totaal 15 video's
Maar in je laatste opmerking hoor ik iets over video 41
Bestaan er nog meer dan de 15 die ik gezien heb.

Waarom in het Engels?, er zijn zoveel mensen die het graag in het Nederlands horen.
In je video over snelheidsmeting, gebruik je een rond baanstuk.
Ben je niet bang dat door extra wrijving de snelheid gaat afwijken t.o.v. een recht baanstuk
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #8 Gepost op: 2015-07-28, 13:14:35 »
In je video over snelheidsmeting, gebruik je een rond baanstuk.
Ben je niet bang dat door extra wrijving de snelheid gaat afwijken t.o.v. een recht baanstuk

Geldt dat andersom ook niet Nicoh?  :)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #9 Gepost op: 2015-07-28, 13:56:30 »
allen

Ja dat geldt natuurlijk ook andersom, maar bij traincontroller wordt geadviseerd door freiwald om een recht stuk te nemen omdat veel blokken waarin gestopt wordt (station) recht stukken rails zijn of met een grote boog radius (flauwe bocht). en zijn zeker niet in overeenstemming met een radius van de meeste bochten op de baan.
Ook is het van belang dat bij het instellen van snelheidsmeting dat de lok op een stuk spoor staat voor het meet gedeelte (aanrij gedeelte) die lang genoeg is dat voordat de meting in het meetblok begint, omdat de lok dan op de juiste snelheid moet zijn bij het binnenrijden, als de lok nog op snelheid moet komen in het meetblok dan zijn er afwijkingen in de meting

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-07-28, 13:58:25 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Vragen van Nico
« Reactie #10 Gepost op: 2015-07-28, 18:54:54 »
Hoi Nico,

Van Traincontroller zijn momenteel 16 video's uit. Zo'n beetje elke week komen er een of twee bij. Ik kan me niet meer herinneren waar / wanneer ik melding heb gemaakt van een video 41? Misschien bedoelde ik de 'RMR' video's (andere posts op de blog), die zijn inmiddels bij nummer 43.

Van de circa 200 blog views per dag is ongeveer 30% uit Nederland. Ik zou het jammer vinden als die andere 70% er helemaal niets aan zou hebben. Alles tweetalig doen is me te veel werk.

Op een recht stuk meten zou misschien beter zijn. Alleen ... die heb ik niet! :)  (Althans ... niet van voldoende bruikbare lengte.)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #11 Gepost op: 2015-07-28, 19:09:31 »
Hallo Rudy,
Helemaal duidelijk.
Ik gebruik zelf een recht stuk van 120 cm.
Dit werkt prima.
Maar ja, als het er niet is, kan je het ook niet gebruiken
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power
« Reactie #12 Gepost op: 2015-07-30, 13:26:05 »
Ter voorbereiding van de speed profile metingen hebben we de CV3 en 4, acceleratie en deceleratie, nul gemaakt, of in ieder geval zo laag mogelijk. Het is nu aan Traincontroller om deze te simuleren door een reeks snelheidsstappen uit te sturen, verspreid over de tijd, zodat we een langzaam optrekkende of remmende trein zien.

In TC kunnen ook treinsets samengesteld worden, bestaande uit een of meer loc's met een of meer wagons. De totale massa van de trein wordt dynamisch bijgehouden en de 'massa simulatie' wordt hieraan aangepast.

F=ma, of a=F/m. Hoe zwaarder de trein, of hoe lichter de motor, hoe langzamer hij op zal trekken. Op een gegeven moment is ie ook niet meer in staat zijn maximum snelheid te halen, ook dat simuleert TC.

Deze video gaat over de instellingen die hiervoor gebruikt kunnen worden.

Link naar video Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power



Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 18: Onze eigen loc plaatjes gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2015-08-02, 12:29:42 »
TC heeft standaard niet al te veel loc plaatjes aan boord. Gelukkig is het mogelijk onze eigen plaatjes te gebruiken. Alleen ... simpelweg een jpg of bmp uploaden gaat niet, TC gebruikt een eigen file format. Een gratis programma genaamd TrainAnimator is beschikbaar voor de voorbereiding en de conversie van de plaatjes: http://freiwald.com/pages/download.htm.

We kunnen de plaatjes van ons rollend materieel natuurlijk zelf schieten, maar er zijn er ook heel veel beschikbaar op het internet. Een website met duizenden loc plaatjes is bijvoorbeeld: http://pc.pxtr.de/stocke.htm

De video toont hoe we de plaatjes kunnen aanpassen. De 'truc' is om met een niet al te groot plaatje te starten, TA is blijkbaar niet zeer efficiënt als het om file grootte gaat, je kunt opgescheept raken met een loco icoon van een MB of meer!

Het 'magische' getal is om te starten met een plaatje van 48 pixels hoog.

Het handigst is om de voorbereiding met een image editor te doen, buiten TA. Wie (nog) geen image editor op zijn computer heeft kan gebruik maken van een van de vele gratis beschikbare online editors. Bijvoorbeeld https://pixlr.com is een hele goede. Of je kunt er alsnog een op je PC installeren. Een gratis editor die heel gemakkelijk in het gebruik is, is bijvoorbeeld FastStone: http://www.faststone.org

Als ons plaatje netjes is uitgesneden en een hoogte heeft van 48 pixels, dan kan ie in TA worden geladen. De TA crop sliders hebben we nu niet meer nodig, omdat ons plaatje al precies goed is. Alles wat misschien nog nodig is, is de omgeving van de loc transparant maken met de TA editor, zodat de iconen zowel op een lichte als een donkere achtergrond er goed uit zien.

Link naar video Traincontroller 18: Use Our Own Engine and Car Images




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 19: Aanmaak en gebruik van rollend materieel groepen
« Reactie #14 Gepost op: 2015-08-06, 13:29:20 »

Het is mogelijk om bepaalde treinen al of niet toe te laten in blokken, of op schema's. Als je veel rollend materieel in gebruik hebt, dan kan het een tijdrovend werkje worden om voor elk blok of schema opnieuw alle betreffende locs of wagens te moeten selecteren.

Het kan dan handig zijn om ze in te delen in groepen. Dan hoeft maar 1x tijd besteed te worden voor het maken van een handige indeling. Bij elke later benodigde selectie kunnen dan de betreffende groepen gekozen worden.

Groepen zijn ook erg handig wanneer een nieuwe loc of wagen aan de layout toegevoegd wordt. Je hoeft dan niet alle blokken en schema's af om de selecties aan te passen. Gewoon de nieuwe loc of wagen toevoegen aan de gewenste groepen en ... klaar.

De video toont hoe groepen aangemaakt kunnen worden en hoe er wagens in geplaats worden. Daarna maken we wat aanpassingen aan blokken en aan de regels voor 'Spontaneous Run' om enkele 'Scheduled Stops' in te lassen, waarna we twee treinen willekeurig rond laten rijden, maar dan zodanig dat ze niet in bepaalde blokken komen.

Link to video Traincontroller 19: Vehicle Groups