Auteur Topic: Video's over Traincontroller  (gelezen 38726 keer)

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 20: The Switchboard Editor
« Reactie #15 Gepost op: 2015-08-09, 16:03:04 »

Het 'Switchboard' zal voor TC gebruikers waarschijnlijk het scherm zijn waar we de meeste tijd doorbrengen bij het besturen van onze baan. Het is dan natuurlijk wel fijn als het alle functies en indicaties bevat die we nodig hebben. Ook fijn zou zijn als het er dan ook nog leuk en netjes uitziet, al naar gelang onze smaak.

In video 14 zagen we hoe de 'look & feel' van de user interface aangepast kan worden en hoe we vrijwel alle kleuren van het Switchboard kunnen veranderen. In deze video kijken we naar alle functies die de Switchboard Editor heeft.

Link naar video Traincontroller 20: The Switchboard Editor.




Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 21: Block Speed Settings
« Reactie #16 Gepost op: 2015-08-13, 13:42:02 »
Een nieuwe Traincontroller video over de instellingen voor bloksnelheden is beschikbaar.

Ik wilde graag dat een trein die een geplande stop maakt bij een station alvast afremt in het voorgaande blok en dan rustig met verlaagde snelheid het station binnen rijdt. Andere treinen mogen er gewoon doorheen denderen, eventueel met een wat aangepaste snelheid.

Zoals zo vaak in TC, zijn er meerdere mogelijkheden om een bepaald effect te verkrijgen. De video toont er een paar.

Link to video Traincontroller 21: Block Speed Settings.



Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 22: Block Stop Position Settings
« Reactie #17 Gepost op: 2015-08-16, 11:31:16 »

Bij een station willen we waarschijnlijk graag dat treinen met verschillende lengten op verschillende plekken stoppen, zodat de wagons altijd netjes uitgelijnd zijn met het perron. Maar een trein op doorreis, die moet stoppen omdat de wisselstraat of het volgende blok bezet is, willen we misschien pas aan het eind van het blok stil laten staan.

Dit is allemaal mogelijk, het is zelfs zeer gemakkelijk te bereiken. Om dit te laten werken hoeven alleen de treinlengtes opgegeven te worden.

We kunnen in een blok meerdere rem- en stop 'markers' aanmaken. Voor elke 'marker' kan opgegeven worden hoe deze werkt t.o.v. de trein:
- neus van de trein
- midden van de trein
- staart van de trein
- een percentage vanaf de neus of staart.

Traincontroller doet daarna al het rekenwerk voor het bepalen van de punten waar begonnen moet worden met remmen en waar gestopt moet worden. De treinen worden vervolgens zodanig bestuurd.

Elke marker kan gekoppeld worden aan verschillende treinen of aan verschillende schedules. Bijvoorbeeld een marker voor personentreinen die een geplande stop maken, in het midden van het perron en ingesteld op 'midden van de trein'. En dan een tweede marker voor goederentreinen, aan het eind van het blok en ingesteld op 'neus van de trein'.

Link naar video Traincontroller 22: Block Stop Position Settings




Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #18 Gepost op: 2015-08-18, 08:40:03 »
Hallo Rudy,

Wat zie ik nu voor fraaie extra schermen ( die zwarte links onder) en leuke panic- button op jouw switchboard?
Die zijn toch niet pixel voor pixel opgebouwd en dat zwarte scherm, werkt dat echt, en dan hoe?

Groet,

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Graphics
« Reactie #19 Gepost op: 2015-08-18, 18:04:11 »
Hoi Henk. Ja, dat switch panel werkt echt. Ook de 'panic' button werkt. Het zijn knopjes, of flagman, geplaatst bovenop een background plaatje.

De layout is te downloaden via deze link, inclusief de graphics met 4 verschillende kleuren voor het LCD scherm. De gebruikte iconen kan je exporteren en kan je vervolgens dan weer importeren in je eigen layout.

Of zelf even aan de slag met een graphics editor als je andere knopjes of ledjes wilt hebben. Video nummer 24 zal erover gaan.
« Laatst bewerkt op: 2015-08-18, 18:07:12 door RudyB »

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 23: een tweede trein een blok binnen laten rijden
« Reactie #20 Gepost op: 2015-08-20, 13:46:36 »

In de vorige 2 video's lieten we treinen met verschillende snelheden een blok binnenrijden, en we hebben verschillende stopposities aangemaakt.

In deze video gebruiken we deze mogelijkheden om een tweede trein binnen te laten rijden in een blok waar al een andere trein aanwezig is.

Zoiets kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer een trein een kopspoor is binnengereden en we dezelfde trein niet achterwaarts weer op het hoofdspoor willen laten rijden.

De loc moet afgekoppeld worden. TC zou een ontkoppelstuk kunnen bedienen of kan de 'Kadee shuffle' uitvoeren. Daarna komt een andere loc het blok binnenrijden om de wagons op te pikken.

De video laat zien hoe dit gerealiseerd kan worden met een veilige lage snelheid, een extra stoppositie voor het eind van de trein, en met een extra voorwaarde in de 'schema regels'.

Link to video Traincontroller 23: Run a Second Train Into a Block/




Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #21 Gepost op: 2015-08-23, 08:42:30 »
Rudy, hele duidelijke en leerzame video's.
Je behandeld een ruim scala aan mogelijkheden en er zijn leuke tips en extraatjes genoeg!!

Bedankt voor de moeite die je neemt!

Groet,

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #22 Gepost op: 2015-08-23, 08:56:56 »
Rudy,

Zou jij ook kans zien 3 of 4 locs in een blok te "parkeren" op verschillende stops, terwijl het blok al bezet is door een eerdere loc?

Groet,


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

GerardWassink

  • Gast
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #23 Gepost op: 2015-08-23, 09:32:58 »
Dag Henk,

Dit onderwerp is geloof ik al eens besproken. Als ik me goed herinner is er toen gewezen op het feit dat wanneer twee loks in één detectie-sectie binnenrijden, ze virtueel gekoppeld worden (misschien uit te schakelen?). Je moet dan ook voor een 'virtuele ontkoppeling' zorgen voordat de laatste weer weg kan rijden.

Maar hee, misschien weet Rudy wel wat, ik ben ook wel benieuwd...

HTH,
Gerard

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #24 Gepost op: 2015-08-23, 12:23:11 »
Ik heb het niet geprobeerd, maar het zou kunnen dat het op dezelfde manier kan als in de video? Er gewoon nog eentje het blok insturen?

'Virtueel' koppelen doen ze niet automatisch, althans, dat is met een vinkje in de schedule rules aan/uit te zetten. Staat het uit dan kan je iedere loc weer apart naar buiten rijden.

Als je het bedoelde voor bijvoorbeeld een schaduwstation met lange blokken ... ik dacht daar ooit ergens iets over gelexzen te hebben ... weet niet meer of dat in de manual was, of op het Freiwald forum. Anders is indelen in veschillende blokken in serie misschien een optie?

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds
« Reactie #25 Gepost op: 2015-08-23, 12:23:35 »


D Gold versie van Traincontroller heeft een ingebouwde graphics editor waarmee we iconen kunnen aanpassen, of nieuwe kunnen aanmaken.

OK, het is een editor, maar het werkt toch handiger om een externe editor te gebruiken en dan de pixels te 'knippen / plakken'.

Voor de iconen werkt het meestal het mooist om de grootste maat te editen. TC maakt de kleinere versies automatisch aan en verkleinen geeft meestal mooiere, beter voorspelbare, resultaten dan vergroten.

Over de icoon afmetingen:
- TC noemt het 28 x 28 pixels.
- Het grid is echter 27 x 27, omdat TC het grid 1 pixel overlapt.
- Het bruikbare canvas is 26 x 26, omdat TC 1 pixel ruimte aanhoudt tussen de icons.

Achtergrond plaatjes kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld een schakelpaneel na te bootsen. Hou voor de maat het grid van 27 aan. Iconen kunnen niet rechtstreeks op een plaatje geplaatst worden. Eerst buiten het plaatje neerzetten en dan op het plaatje slepen. Of, eerst alle iconen plaatsen en dan het plaatje als allerlaatste.,

De video laat een aantal mogelijkheden zien. De .yrrg file is beschikbaar voor download via de blog Software pagina, inclusief 4 kleuren voor de lcd.

Link naar video Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds




..

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Traincontroller 25: Flagman
« Reactie #26 Gepost op: 2015-08-27, 16:10:19 »

Met fysieke sensoren kunnen we TC laten weten dat er iets gebeurt op de baan. Meest gebruikt is treindetectie, maar het kunnen bijvoorbeeld ook fysieke schakelaars op een bedieningspaneel zijn. TC beschikt daarnaast ook over 'software sensoren', de zogenaamde 'Flagman'. Deze laten ons weten dat een bepaalde gebeurtenis in de software logica heeft plaats gevonden.

Een Flagman is een 'virtueel mannetje' die een 'virtuele vlag' omhoog houdt als de opgegeven gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Zodra de gebeurtenis niet meer 'waar' is, gaat de vlag weer omlaag. Het een geheugenplaats welke 2 statussen heeft: 1 of 0, TRUE of FALSE.

De gebeurtenissen waar de Flagman op moet reageren worden opgegeven in de Trigger tab van de Flagman properties (waar we komen na dubbelklik op de Flagman). Het kan een enkele gebeurtenis zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet'. Het kan ook een logische combinatie van gebeurtenissen zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet' AND 'Blok 7 is bezet' OR 'Schedule 3 is actief'.

Waar kunnen we deze Flagman voor gebruiken? Tsja, eigenlijk voor alles wat je kunt bedenken. Of je ze nodig hebt hangt af van wat je op je baan wilt bereiken.

Een eenvoudige toepassing is bijvoorbeeld om een grafisch resultaat te bereiken, zoals in de video te zien is voor de toggle-switches.

Flagman zijn ook heel handig om bepaalde acties te starten of te stoppen afhankelijk van een combinatie van gebeurtenissen.

Ze kunnen ook gebruikt worden binnen Blokken. Wordt een Flagman binnen een blok TRUE, dan krijgt het blok de status 'Bezet'.

Link naar video Traincontroller 25: Flagman





Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #27 Gepost op: 2015-08-27, 18:32:00 »
Wat een geweldige bron van informatie over TC deze video reeks. ik heb menig uurtje van mijn vakantie besteed om alle video's te bekijken. Top. Ik werd en wordt steeds enthousiaster over de aanschaf van TC Gold. Ik sta aan het begin om er mee te gaan werken. ik heb een klein testbaantje getekend wat ik nu aan de hand van de video's verder kan uitbreiden en en testen. het voordeel van twee monitoren is dat op de ene de video draait en op de andere ik mee knutsel in TC. Ook staat het kalibreren van locs hoog op mijn verlanglijstje. In mijn baan heb ik twee klimspiralen. Er zitten er twee in de baan. De ene is slechts anderhalve slag maar de andere heeft er 4. Ik wil graag zie waar een lok zich op de baan bevindt. Heeft TC daar ook iets voor in het programma zitten? Hoe kan ik dat het beste vorm geven?


Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Video's over Traincontroller
« Reactie #28 Gepost op: 2015-08-27, 19:08:56 »
Ik heb er ook al naar zitten kijken. Word ontzettend waardevol voor me als ik straks echt aan de slag ga, merci!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Spiraal visueel weergeven
« Reactie #29 Gepost op: 2015-08-28, 19:13:47 »
Hoi Arie,

Om op het switch board te zien wie waar is, is een opdeling van de spiraal in blokken nodig, met per blok een sensor. Visueel zou ik er een 'stapeltje' van 4, of misschien 8 blokken van maken. Met TC kan je haakse 'bochten' in de layout tekening maken, het spoor kan dus 'zigzag' door het stapeltje blokken heen. 4 blokken op elkaar nemen dan niet eens veel ruimte in.