Auteur Topic: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven  (gelezen 7109 keer)

GerardWassink

  • Gast
Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Gepost op: 2015-08-22, 20:56:47 »
Voor mijn industriegebied - waar geen detectie is en niet automatisch wordt gereden - ben ik op zoek naar een manier om routes in te stellen door na elkaar twee knoppen in te drukken, één die het begin, en de tweede die het einde aangeeft. Een eenvoudig voorbeeld kan zijn knop 1 in het aanvoerspoor van een rangeerterrein en knop 2 (bijvoorbeeld) in spoor 3 van de 'ladder'.

Ideeën ?

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #1 Gepost op: 2015-08-24, 10:25:54 »
Gerard,

Als ik het goed begrijp wil je een lok (trein) op een willigkeurige plaats laten starten met een druk op de knop en op een andere plaats met een druk op de knop weer laten stoppen.
Zijn dat dan (druk) knoppen op het scherm of een paar knoppen ergens op de ban B.v. naast de rails?

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #2 Gepost op: 2015-08-24, 12:26:49 »
Hi Piet,

Het gaat niet om het starten en stoppen van de loc. Het industriegebied is wat we noemen "dark territory", geen detectie, er wordt "op de hand" gereden.

Wat ik bedoel is dat ik een route wil kunnen instellen door op begin- en eindpunt van die route te drukken (op virtuele knoppen in TC, die later misschien als echte knoppen op een paneel kunnen worden uitgevoerd).

Gerard

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #3 Gepost op: 2015-08-24, 13:15:25 »
Gerard,

Dus als ik het nu goed begrijp moeten de wissels in de juiste positie worden gezet zodat je een route hebt.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Routes schakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2015-08-26, 00:09:05 »
Gerard, er is een knop waarmee je routes (wisselstanden) kunt schakelen. Dan heb je weliswaar slechts 1 knop per route. Als je er twee wilt, dan zal dat met enige creativiteit ook wel lukken, door de ene knop een halve route te laten doen, zeg naaar een soort centraal punt, en de andere knop de ander helft?

Je kan ook gewone schakelaars gebruiken en de gewenste wisselstanden in de Operations tab zetten. Wil je per se twee  schakelaars, dat zal  dat ook  wel lukken, met wat condities die de standen van de andere schakelaars 'bekijkt'.

Ik denk dat het misschien ook kan lukken met de methode om een Autotrain Schedule te starten via twee pushbuttons. Zonder sensors in de blokken zal er geen schedule starten, maar de wissels worden wellicht wel gezet? (Heb ik niet geprobeerd ... is een gokje :)

In deze video gaat het vanaf ongeveer minuut 8 over route schakelaars.

https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/14/traincontroller-06-drive-trains-manually-with-routes/
« Laatst bewerkt op: 2015-08-26, 00:14:40 door RudyB »

Offline Jo Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 23
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #5 Gepost op: 2015-08-26, 11:24:51 »
Hallo Gerard,


Het ontwerp in de bijlage maakte ik voor een vriend, die alleen handmatig rijdt met de Roco Multi muizen, een paar detecties heeft voor spoorbezetmelding, maar wel de wisselstraten via TrainController wil schakelen.


Het is weliswaar géén twee-knops bediening, maar misschien haal je hier een verder te ontwikkelen idee uit.


M.vr.gr.
Jo
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; TC-Gold; IB-2 , Digikeijs, LDT, RoSoft)

GerardWassink

  • Gast
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #6 Gepost op: 2015-08-26, 13:38:14 »
Mannen,

Bedankt voor de suggesties.
Ik ben bekend met "Routes" in TC, die zijn inderdaad met één enkele push button in te schakelen.
Ook heb ik het wel eens met pushbuttons en het zelf schakelen van wisselstanden ingesteld.

Waar een aantal sporen vanaf het hoofdspoor komen en een eind verderop weer samenkomen is dat goed te doen.
Maar dat is eenvoudiger dan mijn situatie.

Zie de bijlage voor mijn situatie. Het gebogen spoor rechtsonder is de 'branchline', die komt van een classification yard. Het is het aanvoer en afvoer spoor voor dit industrie terrein.

Bereikbaar vanaf de branchline zijn:
- de onderste twee sporen, een maintenance yard
- het arrival en departure track

Recht tegenover het departure track ligt aan de rechterkant parallel aan de branchline de 'yard-lead', oftewel het uithaalspoor

De twee parallelle schuine sporen vormen een mogelijkheid om om te lopen om de industriesporen aan de rechterkant te kunnen bedienen:
- twee sporen voor Slick Oil, één voor Silly Pete's

Dan blijven aan de linkerkant nog drie sporen over:
- Wilson Logistics, een eenvoudige container terminal
- twee sporen voor Golden Valley Canning, een groenten en fruit opslag en inblik industrie.

Nu is het doel om op of nabij elk van die sporen (of op een paneeltje ervoor) een drukknop aan te brengen.
Tezamen twaalf knoppen (jaja, tel maar na...). Als ik nu (bijvoorbeeld) de knoppen op Golden Valley spoor 1 en die van de Yard Lead achter elkaar indruk, dan moet die route worden ingesteld.

Diezelfde route met één knop instellen is lastig. Waar zou je die knop moeten plaatsen?

Voor mij is dat misschien nog wel te onthouden, maar voor gasten niet.

Maakt dit mijn vraag wat duidelijker?

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Knoppen
« Reactie #7 Gepost op: 2015-08-26, 18:25:19 »
Ja, duidelijk. Interessante uitdaging. Leuk om eens op te puzzelen.

Een aantal zijn wel met 1 knop te doen, omdat ze maar 1 bestemming hebben, zoals bijv. vertrek vanaf de twee maintenance sporen, die kunnen alleen naar de lead-in, een tweede knop is dan eigenlijk overbodig. Maar om het 'consistent' te houden is het misschien wel leuker / fijner om elke route steeds met 2 knoppen te knoppen te moeten schakelen.

Overigens ook nog een klein puntje is hoe je een volgend route dan weer aanmaakt. Er zal een soort 'reset' knop moeten zijn om de huidige route uit te zetten. Anders wordt het wellicht alleen wissels schakelen, zonder dat je de route middels een highlght duidelijk in beeld hebt.

GerardWassink

  • Gast
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #8 Gepost op: 2015-08-26, 18:30:05 »
Dank voor je reactie Rudy, dat de route op het scherm niet zichtbaar is vind ik minder interessant.
Als het lukt is dat prima, maar wat mij betreft niet noodzakelijk.

Tot nu toe werk ik ook niet met TC-routes, maar met virtuele drukknoppen die op de achtergrond 'zelf' de betreffende wissels omzetten.

Gerard

Offline RudyB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 71
  • Waardering: 6
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #9 Gepost op: 2015-08-26, 19:57:21 »
Gerard, hier is een opzetje dat misschien kan bieden waar je naar op zoek bent?

De blokken zijn leeg, ze bevatten geen sensoren. Ze zijn alleen nodig opdat TC de routes aanmaakt.

Met twee on/off switches wordt de route geschakeld tussen de twee punten.

Druk je links of rechts op een andere switch, dan wordt de oude route opgeheven en de nieuwe geschakeld.

De reset button is dan ook eigenlijk niet nodig, maar is er 'just in case' iemand helemaal de kluts kwijt is. :)

De flagmen kunnen verborgen worden via 'only visible in edit mode'.

Ik denk dat switches waarbij het verschil (grafisch) tussen on/off iets duidelijker is misschien wat fijner zouden zijn.

De .yrrg file is hier te downloaden.



..
« Laatst bewerkt op: 2015-08-26, 20:04:51 door RudyB »

GerardWassink

  • Gast
Re: Routes instellen door begin- en eindpunt aan te geven
« Reactie #10 Gepost op: 2015-08-26, 20:03:39 »
Dat is snel Rudy!

Bedankt voor je snelle reactie, ik zal er na het weekend mee beginnen.
Nu eerst bezig met voorbereiden voor een preek, a.s. zondag.

Wordt vervolgd!

Gerard