Auteur Topic: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?  (gelezen 12614 keer)

GerardWassink

  • Gast
Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Gepost op: 2015-09-05, 13:01:57 »
De afgelopen week ben ik bezig geweest om een programma te schrijven voor de RaspberryPi (RPi). Dit is een kleine maar volwaardige  computer ter grootte van een pakje sigaretten.

Nu wilde ik een oplossing om routes in te stellen, zie dit topic. (sorry, Rudy, ben er nog niet aan toegekomen om jouw oplossing te bekijken). Wat ik wilde bereiken staat daar redelijk beschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen.

Zie verder mijn blog.

Natuurlijk is de broncode beschikbaar als je met de RPi aan de slag wilt.

Gerard



« Laatst bewerkt op: 2015-09-05, 13:06:36 door GerardWassink »

GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #1 Gepost op: 2015-09-11, 16:06:36 »
Nu bezig met servo's voor wisselbediening, de hardware is binnen.

Zie dit filmpje

(ietsje) Meer info op mijn blog.




GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #2 Gepost op: 2015-09-19, 17:51:10 »
Route software op basis van servo’s

Voor de programmeertaal, standaard C, waarin ik mijn programma had geschreven kon ik geen software bibliotheek (library) vinden om de servo drivers aan te sturen. Om die reden moest ik het programma omschrijven naar een andere taal. Deze nieuwe taal, Python, heb ik me eerst eigen moeten maken. Net als iedere programmeertaal heeft ook deze taal haar eigen aardigheden.

Maar: het is voor elkaar, er is een nieuwe versie, die servo’s kan bedienen!
De software is beschikbaar voor liefhebbers.

Zie deze link naar mijn blog.


GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #3 Gepost op: 2015-09-21, 18:04:27 »
Bezig met een volgend projectje: het schakelen van zaken via de Raspberry Pi. Dat moet met relais, het arme ding kan zelf slechts maximaal 3,3V aan 3mA leveren. De tekening hieronder (niet van mijn hand by the way) laat het idee zien.

Zie ook deze link.

GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #4 Gepost op: 2015-09-22, 12:31:17 »
Inmiddels weer een stapje verder, het schema is af, zie hieronder,, en het verhaal op mijn blog gezet.




GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #5 Gepost op: 2015-09-25, 21:16:45 »
Zo, de onderdelen zijn binnen, zie hieronder de eerste testopstelling. De Raspberry Pi "ziet" de I2C chip nog niet, dus ik puzzel nog even verder...


GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #6 Gepost op: 2015-09-25, 22:28:56 »
Gevonden, zie deze blog.

GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #7 Gepost op: 2015-09-26, 20:32:53 »
Eerste testen van het relais-project op de Raspberry Pi...
Tijd om te testen. In de tussentijd heb ik een eenvoudige python class gemaakt die het setten en resetten van de output pins van de MCP23017 chip verzorgt. Die gebruik ik in een test programmatie dat wat patronen maakt, zoals je kunt zien in het eerste gedeelte van de volgende video.

Dezelfde library heb ik ook toegevoegd aan mijn route programma, zodat dat programma nu behalve servo's ook relais kan bedienen. Dat is te zien in het tweede gedeelte van de video.

Het vervolg
Het vervolg is het ontwerpen van een print en een eerste prototype maken. Wordt vervolgd dus...

Zie ook dit filmpje en deze blog.

GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #8 Gepost op: 2015-10-02, 18:46:24 »
Zo, een nieuwe oplossing gevonden.

Ik werkte met per kanaal:
- een basisweerstand
- een NPN transistor
- een blusdiode (anti-parallel aan het relais)

Voor 16 relais zou dat 48 onderdelen opleveren.

Nu vond ik een chipje, de ULN2803, met acht zogeheten Darlington Transistor Arrays in één behuizing. Daar heb ik er dus twee van nodig. Dat scheelt lekker veel ruimte om de print later.

In mijn vorige filmpje kun je de opstelling zien voor acht uitgangen op basis van de 'oude' werkwijze. In het filmpje hieronder - in minder ruimte - de nieuwe oplossing voor 16 uitgangen!

Filmpje

GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #9 Gepost op: 2015-10-07, 13:20:49 »
Bezig met het maken van de prototype prints.

Eerst heb ik het laten maken van custom printjes overwogen, maar dat wordt me te duur. Prototypen op Euro-prints kan net zo goed.


GerardWassink

  • Gast
Re: Raspberry Pi inzetten voor de modelbaan?
« Reactie #10 Gepost op: 2015-10-11, 12:31:46 »
En de volgende stap is gemaakt, de prototype decoder- en driver-print is klaar...

Zie deze blog entry.

En weer een filmpje.