Auteur Topic: Digitaliseren mat 46 Rivarossi  (gelezen 20126 keer)

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Gepost op: 2015-10-10, 15:10:00 »
Alweer een hele tijd geleden heb ik een Mat 46 van Rivarossi gekocht. Daarna heb ik bij AnW modeltreinen een lokdecoder en een functie decoder gekocht. De 54611 en 54620 van Esu. Deze week de stoute schoenen aangetrokken en de decoders geïnstalleerd. Althans in de trein gemonteerd. Maar dan.... Bij Groterdam gelezen dat er wat moet gebeuren met de functiedecoder CV 141 en 144. Van AnW het advies gekregen CV 29 bit 0 op 1 te zetten. Alle pogingen om de trein te laten rijden slagen niet 100%.  Vooruit rijdt de trein maar wel met een bonkend bijgeluid(je) het is net of de wielen de bielzen raken. en achteruit 2 cm en dan is het net of de boel vast loopt. Is het noodzakelijk om een apparaatje aan te schaffen om de decoders te kunnen uitlezen en programmeren of zou dat ook via de Z21 moeten kunnen. De CV's 141 en 144 aanpassen lukte niet. CV 29 aanpassen lukte wel. Wie kan me hierin wat beter wegwijs maken?   
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 2015-10-11, 10:08:03 »
Arie,

De Cv kun je ook gewoon met de Multimaus programmeren maar niet uitlezen.

De 54611 is een lokpilot en daar zijn al eens eerder wat probleempjes mee opgedoken.

Kijk een in het onderstaande draadje van Nicoh, misschien is daar een oplossing. (Spooktrein)

http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1463.msg7784#msg7784

Overigens, Trainprogrammer van Freiwald kun je gratis downloaden en uitproberen, in de demo versie zijn dan wel niet alle functies beschikbaar maar je kunt kijken welke er wel zijn. Op de download site staat de versie 8 maar als je de 7 nodig hebt dan kun je die helemaal onderaan een verwijzing naar vinden, (afhankelijk welke versie je van traincontroller je gebruikt).


Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2015-10-11, 10:13:26 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 2015-10-11, 10:28:04 »
Dag Arie,

De Java Model Railroad Interface (JMRI) heeft een programma met de naam DecoderPro 3. Dit is ook een geweldig programma om decoders uit te lezen, de instellingen worden per loc opgeslagen, en je kunt er via een overzichtelijke interface veranderingen mee aanbrengen.

Succes bij het maken van je keuzes!

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 2015-10-12, 09:29:21 »
Piet en Gerard dank voor jullie adviezen.
Piet, Ik heb het truukje uitgeprobeerd maar zonder suk6. Het treinstel maakt inderdaad een sprongetje maar blijft wel een halve seconde brommend op z'n plek staan. Ik heb hem maar gauw van de rails gehaald en in de doos gedaan. Ik zal contact leggen met een mede hobbyist die heeft aangeboden een keer bij hem langs te komen met het trein.

Ik heb Trainprogrammer gedownload en bekeken en vraag me af wat de meerwaarde ten opzichte van de Z21 is. Daar zit ook een CV programmeer modes op. Mogelijk is het verschil dat Trainpr. van Freiwald automatisch kan uitlezen en de gegevens in een database zet. Bij de Z21 moet je dat handmatig doen.

Gerard,
JMRI heb ik als eens op de PC gehad maar omdat ik dat niet gebruikte en Javascript wat problemen veroorzaakte heb ik Java van de pc gehaald. Inmiddels heb ik een pc alleen voor de hobby en kan ik het wel weer eens proberen. Hoewel de taal wel een lastige hobbel blijft. Piet heeft de handleiding van Trainprogrammer van Freiwald (versie 7) vertaald. Dat maakt het dan weer wat verleidelijker.

Ik blijft de digitale versie van onze hobby een prachtige uitdaging vinden. Maar wat kan het frustrerend zijn als het lukt zoals je voor ogen hebt. Fijn dat dit forum er is.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 2015-10-14, 16:32:55 »
Gerard,
Helaas blijkt het JMRI programma een te zwaar programma voor de hobby pc. Dat is een oude pc die ik heb gehad en door een oud collega van XP naar Windows is ge-upgrade. wel een groter geheugen geplaatst. Jammer het brengt mij er toe na te denken hoe lang ik deze pc nog wil en kan gebruiken.

Via een ander draadje wil ik toch graag meer weten van de cv-programmeerfunctie op de Z21. Volgens mij zit daar meer op dan ik nu gebruik.

Wat betreft de Mat 46 ben ik uit het decoder probleem. Een van onze forumleden was zo vriendelijk me uit te nodigen om de decoders buiten het treinstel om uit te lezen. Vandaag ben ik te gast geweest bij de modelspoorvereniging Schiespoor in Schiedam. De beide decoders zijn uitgelezen en geprogrammeerd en werken nu naar behoren. Hartelijk dank John. Helaas heeft het niet geleidt tot een rijdend treinstel. Op de een of ander manier blokkeert de motor. Hetzij in de overbrenging naar het cardan of wat anders. Ik heb de leverancier aangeschreven en die gaat zich inzetten om dit opgelost te krijgen. Dat klinkt wat dubieus. Dat klopt ik heb het treinstel al in april 2013 gekocht en tot nu toe op de plank laten liggen. Als het stel rijdt zal ik dit zeker op dit forum melden. Wat mij betreft mag dit draadje worden gesloten tenzij iemand een oplossing weet voor het motor probleem.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 2015-10-14, 16:51:34 »
Die haperingen zouden misschien wel kunnen worden veroorzaakt door verhard vet in tandwielen of lagers (je weet niet hoe lang het treinstel voorafgaand aan de verkoop al in de doos heeft gelegen). Het devies is dat heeel voorzichtig uit elkaar nemen, een nachtje in de wasbenzine laten doorbrengen, goed naspoelen en opnieuw (een heel klein beetje) vers vet tussen de tandwielen en een druppeltje olie op de assen.

HTH,

Gerard

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 2015-10-14, 18:18:31 »
Geard, goed idee. Ik zag wel wat olie achtige vloeistof op de tandwielen liggen maar dat kan ook van ontmenging zijn natuurlijk. Ik wacht eerst de op de garantie claim af voor ik zelf ga sleutel.

Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 2015-10-15, 15:24:20 »
Beste Arie,

Wat ook wel eens wil helpen is het treinstel analoog even op volle snelheid laten rijden om los te komen.

Mvg Henk

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 401
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #8 Gepost op: 2015-10-16, 16:33:40 »
Henk is dat een kwestie van decoders loskoppelen en hij is weer analoog?
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #9 Gepost op: 2015-10-16, 18:19:40 »
Standaard uit de doos kunnen de meeste decoders ook op analoog rijden. In CV29 is dat ergens in te stellen.

Offline Eeken

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #10 Gepost op: 2015-10-16, 20:19:25 »
Marco

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #11 Gepost op: 2016-05-24, 22:06:58 »
Hallo ArievH,
Is jou probleem inmiddels opgelost?
Ik heb werkelijk exact het zelfde probleem met mijn Rivarossi matje '46
Het is een analoge muizen neus, die naar digitaal is omgebouwd. Het begon met een licht bonkend geluid in het aandrijvings wielenstel. Inderdaad net of hij niet goed op de rails stond. Maar dit was uiteraard wel het geval.
Het bonkende geluid is steeds erger geworden, met als resultaat dat ie nog maar enkele centimeters rijdt en dat stil blijft staan, maar nog wel met een motorgeluid. De verlichting en seinen branden prima.
Ik heb de motorwagen maar eens opengemaakt en gefilmd wat er nou precies gebeurt. Aandrijving stopt. Het lijkt wel of de tandwielen bij de wielen vastslaan. De As blijft wel doordraaien. Als ik met de hand op de motor draai is er wel gewoon aandrijving. Zie: https://youtu.be/J7Vyi_aG_V8
Ik kan aan de tandwielen van de wielen niet echt iets raars ontdekken. Al lijkt er een tandje iets verder uit elkaar te staan als de rest??
Iemand nog een Idee of tips?
Groet,
Jiri
« Laatst bewerkt op: 2016-05-24, 22:15:21 door Jiri Buller »

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #12 Gepost op: 2016-05-24, 22:33:20 »
Jiri

Als ik het filmpje bekijk dan zie ik na ongeveer 47 seconde dat de motor en lange as wel draai maar dat het (koperen) wormwieltje niet draaid en dat bij het terug draaien van de motor met de hand het wormwieltje wel mee ronddraait.
Dit zou voorzover ik het kan zien dat het wormwieltje een beetje los zit op de as en dat dan het schokken en stotend geluid geluid kan veroorzaken.
Eventueel vastlijmen met 2 componenten lijm.
Zover mijn eerste indruk van het eventuele probleem

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #13 Gepost op: 2016-05-24, 22:42:10 »
Klopt inderdaad.
Die heb ik eerder vandaag vastgezet, maar dat resulteert nog steeds in het vastlopen. Hij rijdt dus enkele centimeters en slaat dan weer vast. Maar dan draait de as ook niet meer, omdat die niet meer doorslipt. Hij slipte door, omdat dat blijkbaar de weg van de minste weerstand was. Nu ik m vast heb gezet, loopt de hele motor vast. Het probleem zit dus verder in de keten.
Maar als ik met de hand probeer de weerstand te vinden voel ik hem niet? Dat gaat verder prima. Kan het zo zijn dat door de decoders en minder vermogen naar de motor gaat, waardoor bij de minste weerstand in de aandrijving de boel vastslaat?
Groet,
Jiri


Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #14 Gepost op: 2016-05-25, 10:26:39 »
Misschien versleten motorlager(s) Onder spanning trekt de rotor vast tegen de magneet. Zonder spanning kan hij vrij lopen.
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra