Auteur Topic: Digitaliseren mat 46 Rivarossi  (gelezen 20292 keer)

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #15 Gepost op: 2016-05-25, 10:55:41 »
Misschien versleten motorlager(s) Onder spanning trekt de rotor vast tegen de magneet. Zonder spanning kan hij vrij lopen.

Klinkt logisch, maar hoe verklaar je dan dat de motor als je m zegmaar loshaalt van de tandwielen wel gewoon draait. (zie video)
Mijn gevoel zegt, dat het meer in de tandwielen van het draaistel zit. Maar kan daar niets geks ontdekken.
Dank en groet,
Jiri

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #16 Gepost op: 2016-05-25, 12:12:01 »
Jiri

Eerst een vraagje, doet dit probleem zich voor in beide richtingen of alleen zoals op de video naar rechts.
Het vastlopen van het lager, denk het niet omdat de lange as een beetje speling moet hebben in de lengte richting omdat wanneer het onderstel in een bocht een draai maakt dat dan de as langer moet worden of dat er een speling in de kruiskoppeling moet zitten, ik heb de trein niet en kan dat zo ook niet beoordelen.
Andere suggestie, als er op het tandwiel onder het wormwiel een beschadiging is en er komt een beetje druk op te staan dan zou het wel eens kunnen dat het wormwiel en het tandwiel niet netjes meer in elkaar grijpen maar dat het tandwiel en het wormwiel dan op elkaar lopen en dat daardoor de zaak blokkeert, zou dan in een richting moeten zijn, beschadiging aan beide zijden zou wel erg toevallig zijn, of er is te veel speling zodat ze op elkaar lopen, zomaar een idee.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #17 Gepost op: 2016-05-25, 12:19:32 »
Jiri

Eerst een vraagje, doet dit probleem zich voor in beide richtingen of alleen zoals op de video naar rechts.
Het vastlopen van het lager, denk het niet omdat de lange as een beetje speling moet hebben in de lengte richting omdat wanneer het onderstel in een bocht een draai maakt dat dan de as langer moet worden of dat er een speling in de kruiskoppeling moet zitten, ik heb de trein niet en kan dat zo ook niet beoordelen.
Andere suggestie, als er op het tandwiel onder het wormwiel een beschadiging is en er komt een beetje druk op te staan dan zou het wel eens kunnen dat het wormwiel en het tandwiel niet netjes meer in elkaar grijpen maar dat het tandwiel en het wormwiel dan op elkaar lopen en dat daardoor de zaak blokkeert, zou dan in een richting moeten zijn, beschadiging aan beide zijden zou wel erg toevallig zijn, of er is te veel speling zodat ze op elkaar lopen, zomaar een idee.

Gr Piet

Het is beide kanten op Piet,
Ik denk dat je warm zit met deze gedachte. Speling zou zeker iets kunnen zijn. Ik ga eens informeren bij MTE, Een nieuw draaistel voor de mat'46 moet nog leverbaar zijn en niet al te duur.
Groet,
Jiri

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #18 Gepost op: 2016-05-25, 15:41:24 »
Net terug van een bezoekje aan de winkel van Model Trein Express.
Zij hebben ook het vermoeden dat het probleem ergens zit in het tandwielhuis van het draaistel. Het leek hen erg ver gezocht dat dit iets te maken zou hebben met decoders of digitalisering.
Toch maar even de gok gewaagd en wat onderdelen voor het draaistel besteld.
Zodra dat binnen is ga ik proberen het draaistel en tandwielen te vervangen. ik hoop dat dat de oplossing van het probleem gaat zijn?
Ik heb alleen zitten kijken hoe ik het huidige draaistel uit moet kunnen bouwen, maar ik kom er niet uit. Weet iemand hoe je het motordraaistel kan uitbouwen van de Rivarossi Mat'46?
Wordt dus vervolgd, vriendelijke groet,
Jiri

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #19 Gepost op: 2016-05-27, 17:12:56 »
Ik heb met interesse de discussie even snel gelezen. Het probleem bij mij is nog niet opgelost. Wat ik wel heb opgemerkt is dat als ik alleen de motorwagon op de rail zet rijdt hij prima rond. Zodra ik de andere wagon eraan koppel gaat het mis. Ik kan niet meer terug naar de leverancier. Maar mijn huidige leverancier (Muilwijk modelbouw) heeft toegezegd dat hij er naar wil kijken. Helaas is er nog niet van gekomen om met het treinstel bij hem langs te gaan. Zodra het is opgelost laat ik het jullie weten. Op de website van Gerard van de Weerd is ook een recentie van de mat46 te lezen. Gerard heeft heel wat moeten sleutelen aan dit treinstel om hem rijdend te krijgen. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #20 Gepost op: 2016-06-02, 22:22:43 »
Ik denk dat het probleem toch in de tandwielen zit. Met de hand valt dat bijna niet te constateren. Een heel klein braampje of een gescheurd tandwieltje kan dit probleem veroorzaken. Motor kan niet de boosdoener zijn. Wormwiel wat je vast hebt gelijmd kan ook de boosdoener niet meer zijn. Blijft eigenlijk alleen de overbrenging via de tandwielen maar over. Je zal echt met een loupe dit moeten bekijken. Of er moet een gescheurd tandwieltje in zitten, dat kun je met het blote oog wel ontdekken. Succes met je speurtocht.

Gr Hans

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #21 Gepost op: 2016-06-02, 23:53:06 »
Ik heb 2 modellen van Rivarrosi en er is altijd wat mee
echt een zootje troep wat die mensen maken
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #22 Gepost op: 2016-06-03, 07:41:08 »
Ik denk dat het probleem toch in de tandwielen zit. Met de hand valt dat bijna niet te constateren. Een heel klein braampje of een gescheurd tandwieltje kan dit probleem veroorzaken. Motor kan niet de boosdoener zijn. Wormwiel wat je vast hebt gelijmd kan ook de boosdoener niet meer zijn. Blijft eigenlijk alleen de overbrenging via de tandwielen maar over. Je zal echt met een loupe dit moeten bekijken. Of er moet een gescheurd tandwieltje in zitten, dat kun je met het blote oog wel ontdekken. Succes met je speurtocht.

Gr Hans

Mijn vermoeden exact ook Hans!
Dank voor het meedenken. Nieuw setje tandwielen is inmiddels besteld.
Groet,
Jiri

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #23 Gepost op: 2016-06-26, 19:50:28 »
Ik zag vandaag op een ander forum de behandeling van het probleem wat we met onze mat 46 hebben. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.120.html kennelijk heeft de fabrikant niet zo nauw gekeken en liggen de tandwielen net iets te ver uit elkaar waardoor de boel blokkeert. in dezelfde topic staan nog wel meer leuken tips om de Mat 46 wat op te pimpen en beter te laten rijden.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Jiri

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 8
  • Waardering: 2
Re: Digitaliseren mat 46 Rivarossi
« Reactie #24 Gepost op: 2016-06-26, 20:46:44 »
Mooi, dan staan we dus niet alleen in deze..
Dit vermoeden had ik ook. Ik wacht nog steeds op mijn nieuwe setje tandwielen, ik hoop dat dit soelaas gaat bieden?

Groet,
Jiri