Auteur Topic: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018  (gelezen 10313 keer)

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Gepost op: 2015-11-01, 23:28:33 »
Seinen aansturen met Digikeijs DR4018

Ik heb weer een vraagje met betrekking het ombouwen van mijn analoge baan naar een digitale baan.
De aansluiting van de DR4018 voorde wissels (fleischmann) werken mede dankzij jullie hulp. Dank hiervoor.

Ik ben nu bezig met ook de seinen via DR4018 werkend te krijgen. Ik maak gebruik van de Fleischmann hoofdseinen 6205 (1 signaalarm) en hoofdsein 6206 (2 niet-gekoppelde armen). Hoe krijg ik nu alle draadjes aangesloten op de DR4208.
Hoofdsein 6205 heeft draadjes met de kleuren: Rood, Groen, Grijs, Zwart en eventueel geel
Hoofdsein 6206 heeft draadjes met de kleuren: Rood, Groen, Grijs, Zwart, Lichtbruin en eventueel geel.

In mijn analoge baan was het hoofdsein 6206 gekoppeld aan een wissel. Is dit digitaal mogelijk c.q. verstandig. De bezetmelder DR4088 met stop/bezetmelder regelt e.e.a. ook al).

In een voorbeeld van DR 4018 met betrekking tot de seinen staan tekens die ik niet thuis kan brengen ( zie plaatje) Het driehoekje met een treepje is een diode!, maar is dat rechthoekje (grijs) een weerstandje. Heb je deze beide nodig.

Groetjes Trijn

GerardWassink

  • Gast
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #1 Gepost op: 2015-11-02, 08:29:56 »
Die driehoekjes met een streepje zijn inderdaad diodes, en het rechthoekje is een weerstand. Waarschijnlijk zitten er LED's in je sein, twee daarvan worden via twee draden aangestuurd, via de diodes waardoor er slechts één tegelijk oplicht.

HTH,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 2015-11-02, 08:32:11 door GerardWassink »

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #2 Gepost op: 2016-04-09, 20:13:41 »

Goedenavond,

Het heeft even geduurd, maar ik ben nu weer in de aansluiting van de seinen gedoken.

Zoals reeds eerder aangegeven heb ik de onderstaande seinen, die ik wil aansluiten op de DR4018
Hoofdsein 6205 heeft draadjes met de kleuren: Rood, Groen, Grijs, Zwart en eventueel geel
Hoofdsein 6206 heeft draadjes met de kleuren: Rood, Groen, Grijs, Zwart, Lichtbruin en eventueel geel.

Deze seinen beschikken niet over ledlampjes, maar de gewone lampjes en volgens mij dus geen weerstandjes en een diode nodig.
Is deze aansluiting juist: rood/zwart/grijs/groen/ voor de 6205.
De 6206 heeft nog een lichtbruine draad, maar waar moet deze naar toe?: rood/zwart/grijs/groen/leeg/licht bruin?
Het sein bezet twee blokjes van de decoder. Hebben ze dan eenzelfde adres of beide hun eigen adres.

Groetjes Trijn


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #3 Gepost op: 2016-04-09, 21:41:18 »
Trijntje.

Ieder blokje heeft zijn eigen, anders zouden ze alle beide hetzelfde doen en niet verschillend kunnen schakelen 
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #4 Gepost op: 2016-04-09, 22:06:33 »
Okee dat is duidelijk. Ik zit alleen nog met de grijze draad.
In de analage baan gaat de zwarte en de grijze naar de trafo.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #5 Gepost op: 2016-04-09, 22:11:31 »
Trijntje.

De aansluit draden (kleur) weet ik zo niet, moet ik dan ook eerst opzoeken.
Zit nu  niet bij mijn 💻 of baan.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #6 Gepost op: 2016-04-09, 22:29:57 »
Hallo Trijntje,

De signalen die jij hebt zijn signalen met een aandrijving. De zwarte draad is de gemeenschappelijke plus, De grijze draad is de min van de verlichting en de rode en groene zijn de minnen van de verschillende spoelen. De gele bij de 6206 is de min van de derde spoel die voor de andere arm zorgt.
De afgebeelde preset is voor een heel ander soort seinen (Viessmann lichtseinen zonder aandrijvingen) en hierop dus niet van toepassing. Overigens: de daar getekende weerstand zit al in het Viesmann sein ingebouwd en de diodes moet je er zelf aan toevoegen.

Hoe je nu precies jouw seinen op de DR 4018 moet aansluiten en welke instelling de decoder daarvoor nodig heeft kan ik zo niet meteen vinden. Ze zijn verschillend: de 6205 heeft 2 spoelen met eindafschakeling (dat is dus vergelijkbaar met een wissel) en de 6206 heeft 3 spoelen zonder eindafschakeling.
Ik zou je aanraden om je vraag eens op het BeneluxSpoor forum te stellen; daar zitten enkele mensen (onder andere een naamgenoot van mij) die heel erg goed thuis zijn in de aansluitmogelijkheden van de DR 4018.

Meer kan ik op dit moment helaas niet voor je betekenen. :(

Groeten,
Bert

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #7 Gepost op: 2016-04-09, 22:33:42 »
Kleine correctie: geel bij de 6206 moet lichtbruin zijn.

Bert

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #8 Gepost op: 2016-04-09, 23:27:48 »
Hallo Trijntje,

Ik heb zelf even op het BeneluxSpoor forum gezocht en ik kwam onderstaande tekening van de aansluiting van de 6205 op de DR 4018 tegen. Voor de 6206 kon ik niets vinden dus misschien moet je dat daar maar eens apart vragen.

Groeten,
Bert

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #9 Gepost op: 2016-04-10, 10:00:20 »
Bert,

Dank je voor de tekening. Ik ga er mee aan de slag.

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #10 Gepost op: 2016-04-11, 08:19:21 »
Hallo Trijntje,

Ik heb nog even wat verder gekeken en volgens mij kan de 6206 op dezelfde manier aangesloten worden. De lichtbruine draad van de tweede arm gaat dan op het eerste schroefje van het volgende blokje en krijgt dus het volgende adres. Voor dit sein heb je dus twee adressen nodig.

Overigens kwam ik ook nog een aardige tip tegen i.v.m. de DR 4018: de decoder gebruikt met de standaardinstelling (preset 0) 8 adressen maar bij andere presets kunnen dat er 16 zijn; de instelling van de presets regelt dat automatisch. Het is dan ook handig om per decoder 16 adressen te reserveren voor het geval je later de decoder voor iets anders wilt gebruiken en dus per decoder de volle 16 adressen nodig zou kunnen hebben. Dan hoef je alleen de decoder maar te herprogammeren en hoef je geen andere adresreeksen aan te gaan passen.

Groeten,
Bert

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Seinen aansturen met Digikeijs DR4018
« Reactie #11 Gepost op: 2016-04-11, 10:02:20 »
Hallo Bert,

Dank je voor het speurwerk.
Ik heb de seinen aangesloten zoals op de tekening is weergegeven. Dit m.u.v. de lichtbruine draad want op dat moment was die nog onduidelijk.

Dankzij de grijze draad doet de verlichting het. De decoder wacht nu inderdaad op een actie en de stap herprogrammeren moet nog plaatsvinden.

Groetjes Trijn