Auteur Topic: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III  (gelezen 8063 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #15 Gepost op: 2015-12-28, 09:02:11 »
Goedemorgen Martijn,

Die railrichter is een Parallelrailmaat Schaal H0 en kan je bij Conrad onder bestelnummer 1233492 - 89 kopen, zie https://www.conrad.nl/nl/proses-ppt-h0-01-parallelrailmaat-schaal-h0-1233492.html. Een erg handig tooltje want daarmee kun je de parallel afstand van de rails mooi instellen. Bij mij op de rechte stukken hart-op-hart 50 mm en in bochten met een straal van circa 420 mm ga ik naar 62 mm. De langste wagens gaan dan zonder problemen parallel door de bocht en niks raakt elkaar.
Dan wil ik ook graag de Flexrailsspanners, 3-delige set Schaal H0 aanbevelen, zie https://www.conrad.nl/nl/flexrailsspanners-3-delige-set-schaal-h0-217733.html want daarmee kun je de flexen bij het in bochten leggen goed in bedwang houden voordat je ze vastschroeft.

De schroefjes waarmee de rails vastliggen zijn universele torax schroeven 3,0 x 16 mm met een platte kop, bron Hornbach (die grote G heeft ze uiteraard niet, want is niet standaard genoeg!!). Eronder ligt telkens een M4 ringetje zodat de krachten die op de bielsjes drukken mooi verdeeld zijn. De platte kop is wel van belang want zo'n schroef mag niet te hoog zijn; het schroefje valt ook mooi diep in de ring.
« Laatst bewerkt op: 2015-12-28, 09:43:56 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 657
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #16 Gepost op: 2015-12-28, 15:08:59 »
Goede middag,

Dat is nog eens complete info! Merci.
Die flexrailspanners lijken inderdaad geen overbodige luxe, even over denken. Heb even een mailtje de deur uit gedaan naar Conrad of zij ook die torax en aanverwanten in assortiment hebben, kan ik daar één bestellinkje van maken binnenkort.

Op de link die Jo postte staan ook van die ballasthulp tools, zou dat wat zijn? Heb best wat meters te gaan straks.....

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #17 Gepost op: 2015-12-28, 15:33:47 »
Martijn,

Graag gedaan, ik deel die handigheidjes graag; heeft bij mij ook wel wat tijd gekost eer ik dit allemaal gevonden had, maar zoals altijd goed gereedschap is het halve werk!

Die ballastverdeler van Proses lijkt mij ook een handig apparaatje, alleen ik heb mij daar nog niet echt in verdiept want zover ben ik nog niet. Ik zie wel dat Conrad nog niet de nieuwste van Proses in het assortiment heeft en deze lijkt mij nou wel de handigste, omdat je daarmee een sluitklepje hebt (scheelt rotzooi) en je kunt de ballasthoeveelheid aanpassen aan de hoogte van de rail, bijvoorbeeld code 83 zoals ik bij Tillig Elite heb.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 657
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #18 Gepost op: 2016-01-01, 15:37:03 »
Hi Ferry,

Juist ja, delen is het toverwoord. Zal zeer binnenkort me eens wat beter oriënteren op al die tools bij Proses, dus ook op de ballasthulp. Heb trouwens nog geen antwoord van Conrad gehad, maar dat terzijde.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #19 Gepost op: 2016-01-02, 00:50:26 »
Hoi Martijn,


Modell Center Hünerbein heeft het merk Proses óók in het programma.
Een mailtje en je krijgt antwoord.
En als Duits een probleem is....Nederlands kan ook, dan stuur je het mailtje t.a.v. dhr. N. Jacobs.


Groetjes,
Jo
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; IB-2 ; TC-Gold)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 657
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #20 Gepost op: 2016-01-02, 08:19:27 »
Hallo Jo,

Aha dat is een mooi weetje. Nou dan rij ik daar gewoon naar toe want ver is het niet voor mij. En trouwens, een paar uurtjes Aken zijn van jongs af aan nog nooit een straf geweest voor mij, je begrijpt waarom  ;) Sowieso een prachtige stad.
En voor de zekerheid zal ik vooraf vragen of dingen op voorraad zijn tzt.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #21 Gepost op: 2016-01-02, 08:30:51 »
Hallo Martijn,


Als je op dinsdag of donderdag komt, ben ik er normaal gesproken ook.
Gewoon FF vragen naar Jo......
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; IB-2 ; TC-Gold)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 657
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #22 Gepost op: 2016-01-02, 08:40:03 »
Jo,

Aha, mooi dan zal ik dat maar eens noteren....
Nog even een vraagje, zat net in je baan topic naar je nieuwe post te kijken, fraai natuurlijk. Die kurk'matten' onder je sporen, waar haal je die vandaan? Zijn die speciaal voor modelspoor of gewoon bouwmarkt?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Heuschkiel

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 1
  • Automatiseren gaat niet automatisch.....
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #23 Gepost op: 2016-01-02, 08:47:33 »
Hoi Martijn,


Nee, die kurk is van een postorderbedrijfje gespecialiseerd in dit soort kurk e.d. in België.
Ik heb het adres nu niet bij de hand, maar ik zoek het voor je op.


De kurk is op rol in verschillende diktes verkrijgbaar en zéér gemakkelijk te verwerken.
Het heeft een 'open' structuur en is daardoor vrij zacht en dus ook geluiddempend.


Ik had de rails al helemaal vast liggen, toen een vriend me op dit idee bracht, om geluid te dempen.
Het heeft me enige moeite gekost, om alles weer op te breken en opnieuw te leggen.
Met dit als resultaat.

Adres voor de kurk is eigenlijk vrij eenvoudig : kurkonline.be
Echt aan te bevelen !

« Laatst bewerkt op: 2016-01-02, 08:54:40 door Heuschkiel »
Met vriendelijke groet,
Jo Heuschkiel

(H0 2-rail; IB-2 ; TC-Gold)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #24 Gepost op: 2016-01-07, 22:04:45 »
En weer on topic .... Inmiddels de Bietschtal Brucke volledig operationeel en sporen aan beide zijden doorgeslepen zodat de brug makkelijk uitneembaar zal zijn. Aan de overkant aansluitend weer een stuk paradespoor gelegd dat uiteindelijk wel deels in een tunnel komt. Aan het stukje rechts wordt nu een wisselstraat geknoopt, zodat de treinen van beide sporen en beide kanten op het andere spoor kunnen komen. Hier komen 4 Tillig EW3 wissels met servo aansturing ..... spannend deelprojectje want dit is nieuw voor mij!

De 1302 boven op de brug en de rode duivel diep in het dal!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #25 Gepost op: 2016-01-20, 09:15:03 »
De wisselstraat is opgebouwd en in de baan ingepast en werkend opgeleverd. Dat was wel een klusje zeg, je moet het allemaal goed vooraf plannen en begrijpen wat je doet maar het resultaat is daar uiteindelijk. Het inregelen van de servo's met de DR4024 is een makkie (mits je de handleiding volgt en met de MM kunt werken), wat een ideale servo-decoder is dit. Ook de CV waarde van de eerste wissel instellen gaat makkelijk, deze staat bij mij op 49. De 4 wissels die ik gebruikt heb zijn de EW3 wissels van Tillig Elite-gleis code 83. Daar kan je desnoods op maximale snelheid doorrijden en ze hebben een mooie geleidelijke boog conform het voorbeeld. Wisseltongen hebben ook geen scharniertjes! Uiteraard is polarisatie van het puntstuk een vereiste.

Zoals je ziet heb ik het blauwe underlayment maar direct bruin geverfd, dan hoeven de tere wissels niet meer van hun plaats voordat de ballast erin gaat. Het spoor van het aansluitende baanvak moet nog wel even los om bruin te verven, maar pas nadat ik aan beide zijden het overtollige blauwe underlayment heb weggesneden en met een Stanley mesje heb weggestoken (zit nu gelijmd op het hout), zodat het spoor op een mooie verhoging gaat liggen. Zie verder de beide fotootjes hieronder.

VRAAGJE:
Nu heb ik nog een vraag voor de traincontroller experts! Ik wil zorgen dat de software (TC Gold) een trein of kruisend of rechtdoor door deze wisselstraat stuurt en dus niet even van het linker naar het rechterspoor en direct weer terug, want dat is een slinger waar we niks aan hebben! Ik denk dat dit ergens in de voorwaarden bij de wissels ingebakken moet worden maar ben er nog niet helemaal uit. De vier wissels hebben elk hun eigen servo en CV adres. Iemand een idee?

Groet, Ferry
« Laatst bewerkt op: 2016-01-21, 00:07:18 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #26 Gepost op: 2016-01-21, 08:59:00 »
Hier een fotootje van de situatie waar ik het underlayment aan de zijkanten heb ingesneden en met een mesje van het hout heb weggestoken. Op deze manier ontstaat er een mooie talud of bedding waarop de sporen lopen. Dat het niet helemaal kaarsrecht langs het spoor loopt vind ik geen probleem, want dat zal bij het voorbeeld ook niet altijd zijn. Nu nog de sporen een keer los voor een verfbeurt in de kleur bruin.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 657
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #27 Gepost op: 2016-01-23, 19:57:46 »
Mooie vorderingen Ferry!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #28 Gepost op: 2016-01-28, 08:43:29 »
Aan één zijde van de wisselstraat is de bedding van het paradespoor nu bruin geverfd. Dit doen we spoor voor spoor; dus de schroefjes verwijderen en de rails heel voorzichtig uit de raillasjes loswrikken en op het parallel spoor leggen. Zorg dat de aansluitdraadjes die onder de rails gesoldeerd zijn voldoende lengte hebben om dit te kunnen doen. Nu is de bedding onder het verwijderde spoor vrij bereikbaar en te verven; één dag drogen en weer terugbouwen; schroefjes weer op exact dezelfde plaats inschroeven en spoor mooi recht leggen weer. Het andere parallelle spoor gaat op een vergelijkbare wijze. Volgende stap is ballasten en wat groen gras er omheen storten, maar dat komt t.z.t.. Overigens wordt met het ballasten de rails ook vastgezet op de ondergrond en kunnen de schroefjes verwijderd worden. Belangrijk is dat het spoor nu niet meer los hoeft. Zie ook de twee fotootjes hieronder:
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Latsch - Rothenburg - HvH baan [H0] Tijdperk III
« Reactie #29 Gepost op: 2016-02-10, 08:58:19 »
Weer een mijlpaal bereikt, de kring is gesloten en ik kan weer complete rondjes rijden i.p.v. pendelen. Het hoofdstation is aangesloten op de baan, zie fotootjes hieronder. Gelukkig elektrisch gezien werkende en in blokken verdeeld. Op de foto's zie je het hoofdstation nog in de "wei" staan zeg maar en daar achter het paradespoor. De stad, industrie en het emplacement moeten nog bedacht worden maar het vlakke terrein is beschikbaar! Dit stuk spoor ligt nog niet op blauw underlayment omdat het nog niet zeker is hoe het exact allemaal gaat uitkomen; het is dus niet definitief. Over die lay-out gaan we later nadenken. In de tussentijd wordt driftig gebouwd aan de nodige bebouwing en die gaan we binnenkort eens op proef neerzetten. Volgende stap wordt het inregelen van het stationsblok en een aantal andere zaken fixed monteren. Daarna komt eerst de lay-out van het tweede kopstation. Hij gaat hier in elk geval lekker!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!