Auteur Topic: Roco BR E17 slipt plots en komt niet vooruit bij oplopend toerental motor  (gelezen 5912 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Ik heb kort geleden op Catawiki mijzelf onder gunstige condities een lokje aangeschaft. Catawiki is een veiling site. Het is de BR E17 die geschikt is voor 2-rail en digitaal voorbereid. Lok ziet er mooi uit en nauwelijks gelopen, ik blij!! Uiteraard daar direct een ESU Lokpilot v4.0 ingestoken en de snelheid met TC Gold gaan kalibreren. Daar liep ik tegen het probleem aan dat de lok bij hogere snelheden en in de bocht ging slippen, plotseling halt hield. Met de handregeling van de MM kon ik het effect ook genereren en ondanks dat de snelheid van de motor opliep hield de lok plots halt; kennelijk teveel weerstand bij het rijden? Ben dit verder gaan onderzoeken en de oorzaak blijkt een slippend asje te zijn in het wormwieltje; een mechanisch probleem dus; juist te weinig weerstand in de overbrenging! Het is het asje van het wormwiel dat in verbinding staat met de cardanas naar de motor. Ik heb twee aangedreven wielstellen en het gebeurt dus bij beide wormwieltjes. Het plastic wornwietlje slipt over zijn asje; is los geraakt want dit hoort juist muurvast te zitten, hetzij gekneld of gelijmd o.i.d.! Heeft iemand zoiets ook meegemaakt?

Al zoekende op diverse fora blijkt dat Roco een x aantal jaar geleden een slechte serie van deze wormwieltjes gehad heeft en ik vermoed dat dit er eentje is! Enfin, dat wordt dus knutselen, wormwieltjes uitbouwen (hoe doen we dat?), ontvetten en asje lijmen in het wieltje en weer terugplaatsen. Alternatief is nieuwe wormwieltjes kopen. Teruggaan naar de verkoper zou ook nog kunnen .... Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Gedeelde smart is halve smart en 2 weten er meer dan 1! Hoe heb je dat opgelost?

Groet,
Ferry

« Laatst bewerkt op: 2016-01-12, 13:23:18 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Ferry,

Ik heb dit nog niet meegemaakt bij een lok maar wel bij de kraan van Roco, meerdere malen zelfs, de horizontale as die de kraan laat draaien.
Het tandwieltje eraf halen ontvetten en er op nieuw bevestigen met lijm.
Hiervoor heb ik 2 componenten lijm van UHU gebruik, dit is een tube vloeibaar die je moet mengen met een poeder verharder, er zit ook en mengbakje bij.
Alle asjes die ik tot nu toe hebt gelijmd zitten voorzover ik weet nog steeds vast

Als je het tandwieltje eraf haalt dan zie je waarschijnlijk dat het op het asje van die kleine groefjes zitten en die zijn aan de binnekant van  het tandwieltje versleten, de lijm gaat dan in die groefjes zitten en ook aan de binnen kant van het tandwieltje dat ook ruw is


De lijm is ook te koop bij conrad maar naar mijn idee te duur, ruim €14.99
en bij profischop €6.77 maar ook te koop bij iedere goede modelbouwzaak.

zie link voor de lijm die ik gebruikte
http://www.uhu-profishop.com/uhu-plus-acrylit-tube-binder-powder-hardener-30g.html

Link van Conrad
https://www.conrad.nl/nl/uhu-plus-acrylit-tweecomponenten-acrylaatlijm-48315-30-g-478713.html

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-01-12, 13:46:14 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Er was een Amerikaanse leverancier (ik meen dat het Bachmann was) die bij en bepaalde serie last heeft gehad van wat genoemd werd het "split-gear" syndroom. Daar waar het metalen jasje was verbonden met de kardan koppeling naar het wielstel spleet het kunststof onderdeel waardoor het niet meer klemde. Dit kon na verloop van tijd worden opgelost door (gratis) nieuwe onderdeeltjes te bestellen. Ook waren er wel bronzen vervangingen beschikbaar.

Wellicht dat als Roco haar verantwoordelijkheid wil nemen dat er op verzoek ook vervangende onderdelen worden gestuurd?

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
@ Gerard en Piet: Bedankt voor de tips, ik ben dan op de goede weg!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!