Auteur Topic: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco  (gelezen 8420 keer)

Offline MartOnTheWeb

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Gepost op: 2016-01-18, 13:25:17 »
Goedemiddag.
Ik heb een aantal sleeptenderlocomotieven van Fleischmann en (slechts) één exemplaar, de DB BR 23, van Roco. Allen rijden zeer soepel door de kleine bochten ProfiRail 6120 (boogstraal 35,6 cm). Deze bochten liggen in de railspiraal en schaduwstation.

Weet iemand die minimale boogstraal voor de Roco sleeptenderlocomotief 62248, DB BR 50Kab?

Met spoorse groet
Mart

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Reactie #1 Gepost op: 2016-01-18, 13:49:11 »
Mart,

Ik heb deze sleeptenderlocomotief niet maar wel andere met dezelfde lengte en die hebben een minimale radius van R3, staat in de beschrijving die er bij is.
Als je een beschrijving hebt dan zou het daar wel eens in kunnen staan.

Bij een spiraal is altijd een beetje voorzichtigheid noodzakelijk, er is ook een stijging en dan wil wel eens niet al te makkelijk zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Reactie #2 Gepost op: 2016-01-18, 14:15:24 »
Bij een spiraal is altijd een beetje voorzichtigheid noodzakelijk, er is ook een stijging en dan wil wel eens niet al te makkelijk zijn.

Verkanting wil daar wel eens bij helpen...

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Reactie #3 Gepost op: 2016-01-18, 22:53:52 »
Hallo Mart,

Toevallig kwam ik onlangs een bericht tegen op het BeneluxSpoor forum van iemand die wist te melden dat Fleischmann stoomloks allemaal ontworpen worden om door 358 mm te kunnen, ook de grote jongens, maar Roco loks niet. De meeste grote Roco's schijnen toch minimaal 430 mm nodig te hebben. Of dit helemaal waar is durf ik niet te zeggen omdat ik er zelf geen ervaring mee heb.
Eerlijk gezegd begrijp ik met de beste wil van de wereld niet waarom Roco dat nou niet gewoon standaard bij de omschrijving vermeldt; de meeste andere bouwers doen dat wel, en voor mij gaf dat de doorslag bij de aanschaf van een BR 41.
Overigens is die BR 50 wel een schitterende machine, althans in mijn ogen.  :)

Groeten,
Bert

Offline R.C.Grootveld

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Reactie #4 Gepost op: 2017-11-11, 17:44:56 »
Eerlijk gezegd begrijp ik met de beste wil van de wereld niet waarom Roco dat nou niet gewoon standaard bij de omschrijving vermeldt
Eens, ik ben ook bezig met de eerste ontwerpen voor m'n nieuwe baan en loop hier ook tegen aan.
Ik heb een Roco BR 43 alsmede de Roco 30cm rijtuigen en kan bij Roco niet vinden wat de minimum R voor die dingen is, ook niet in de catalogus.
Van ander forum inmiddels begrepen dat het met R3 wel zou moeten lukken.

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Reactie #5 Gepost op: 2017-11-12, 21:12:41 »
Inmiddels heb ik wel ervaring opgedaan met grote Roco sleeptenderlocs. Ik heb nu een BR 43, een BR 44 en een BR 50 rijden en ze kunnen allemaal zonder problemen door de krapste bogen (R2 = 358mm). Ook de lange 303 mm rijtuigen kunnen dit moeiteloos aan maar het is geen fraai gezicht dus als je het enigszins kunt voorkomen is dat zeker het mooist (bij mij liggen ze bijna allemaal uit het zicht).

Groeten,
Bert

Offline R.C.Grootveld

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Minimale boogstraal sleeptenderlocomotieven Roco
« Reactie #6 Gepost op: 2017-11-12, 21:52:24 »
Bij het ontwerp is dit ook alleen 'ondergronds' voorzien, in het zicht wordt het minimaal Märklin R4 en de slanke wissel.