Auteur Topic: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting  (gelezen 26966 keer)

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #15 Gepost op: 2016-02-19, 08:22:50 »
Hallo Trijntje,

Een snelle oplossing heb ik niet, maar dat er sluiting is opgetreden is heel vreemd. Je aansluiting van de draden kan dat niet veroorzaken. Er moet een ander probleem zijn. Je spreekt over een externe voeding maar op je foto zitten alle power en signal aansluitingen doorgelust. Gebruik je nu wel of niet een andere voedingsbron?
Verder zou ik om te testen eerst de wissels loshalen van de tweede decoder. Er kan een storing in de wissels of de bedrading daarvan zitten. Ik heb het zelf een keer met een Roco wissel gehad dat af fabriek de soldeerbanen van de rode en zwarte draad in dat kleine stekkertje per ongeluk waren doorverbonden zodat er sluiting optrad als je afbuigend wilde schakelen.
Dan eerst met een lege decoder testen of hij te programmeren is. Zo niet vervang dan eerst de tweede decoder eens door de derde en kijk of die dan wel te programmeren is. Ook de decoder kan namelijk een intern probleem hebben. Dan telkens één wissel tegelijk aansluiten om te kijken of en wanneer er problemen ontstaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Storingen opzoeken kan uitermate lastig en vervelend zijn maar als je het stap voor stap doet moet het te achterhalen zijn.

Groeten,
Bert

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #16 Gepost op: 2016-02-19, 10:48:15 »
Ik gebruik wel degelijk een andere voedingsbron, hetgeen ook af te lezen is uit de foto's geplaatst op 16-02-2016. De meeste linkse (power) gaar naar de trafo. Op de achterkant zie je dat er 5 (x2 rood en zwart) doorgelust zijn. Deze gaat naar de centrale via de rails.

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #17 Gepost op: 2016-02-19, 11:04:41 »
Hier de foto's
Achterkant: meest rechtse draad gaat naar de trafo en de meest linkse via de rails naar de centrale

GerardWassink

  • Gast
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #18 Gepost op: 2016-02-19, 11:22:24 »
Dag Trijntje,

Voor mijzelf gebruik ik - om het goed uit elkaar te kunnen houden - verschillende kleuren draad voor verschillende bronnen:

- rood-bruin voor DCC spanning
- dubbel blauw voor 16VAC (aparte voeding voor modules)
- zwart-rood voor gelijkspanning van diverse voltages

HTH,
Gerard

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #19 Gepost op: 2016-02-19, 11:56:45 »
Hallo Trijntje,

Ik dacht al dat je met een aparte voeding werkte, maar dan kun je het niet zo aansluiten. Je moet alle signal aansluitingen van de decoders met elkaar doorlussen en aan de track uitgang van je centrale aansluiten en alle power aansluitingen met elkaar doorverbinden en dan apart naar de externe trafo. Het doorverbinden van power en signal aansluitingen onderling kan alleen als je beide aan je centrale koppelt! Op de manier zoals het nu aangesloten is zet je in feite de externe spanning op je centrale.

Groeten,
Bert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #20 Gepost op: 2016-02-19, 12:58:59 »
bij gebruik van een externe voeding sluit je het zo aan

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #21 Gepost op: 2016-02-19, 14:27:25 »
Hallo Trijntje,

Bij nadere bestudering zie ik dat de volgende opmerking van mijn kant
Citaat
Op de manier zoals het nu aangesloten is zet je in feite de externe spanning op je centrale.

niet juist is.

Zoals het nu zit krijgt alleen de eerste decoder zijn voeding van de externe trafo en de overige decoders van de centrale.
De rest van mijn reactie klopt wel en beschrijft precies hetgeen Piet in zijn mooie plaatje laat zien. Dat is de beste aansluitmethode en ik zou zeker de opmerking van Gerard betreffende verschillende kleuren willen onderschrijven. Ik gebruik ook twee blauwe draden voor de aansluiting van de decoders op  de externe trafo. Deze hoeven onderling niet verschillend te zijn want dat maakt voor de decoder niet uit dus die kun je in principe niet verkeerd aansluiten.

Groeten,
Bert

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #22 Gepost op: 2016-02-19, 14:41:20 »
Ja, daar zit dus de fout. Ik laat de externe voeding dan vervallen en lus alles door. Ik kreeg in traincontroller ook meteen bij het bedienen van de wissel deze melding: "Freeze after message from a connected digital system".
* Waar sluit ik nu precies de einddraden rood en zwart aan. De draden van de z21 zijn: De buitenste rail heeft kleur zwart (rechtstreeks aan de rail).Voor de binnenste rail gebruik ik een ringleiding (rood), waar naast de draad van de z21 ook de draden van bezetmelder (DR4088) naar toegaan.

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #23 Gepost op: 2016-02-19, 15:49:09 »
Hallo Trijntje,

Natuurlijk kun je er voor kiezen om alles door te lussen. Nadeel daarvan is dat vermogen dat de decoders nodig hebben om de wissels te kunnen schakelen op dat moment niet meer beschikbaar is voor het besturen van treinen en je daardoor effectief dus met minder treinen tegelijk zult kunnen rijden. Daarom is de aansluiting van de decoders op een externe voeding wel een groot voordeel want dan blijft het volledige vermogen van je centrale beschikbaar voor de treinbesturing, en aangezien je toch een extra trafo hebt zou het jammer zijn als je die niet benut. Het is nu misschien even wat meer werk maar daar heb je later naar mijn idee veel profijt van. Het ligt er eigenlijk heel mooi klaar voor, het enige wat je hoeft te doen is de power aansluitingen met een paar extra kroonsteentjes combineren en dan naar de trafo toe en alle signal aansluitingen zoals ze nu al doorgelust zijn naar de centrale. (zie het schema van Piet) Het is uiteraard helemaal je eigen beslissing maar ik zou dit toch zeker nog even goed overwegen.

In ieder geval moet de zwarte draad gewoon bij de zwarte draad aan de rail en de rode kan aan je ringleiding.

Groeten,
Bert

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #24 Gepost op: 2016-02-19, 16:58:51 »
Bert,

Dank je voor je uitleg. Dan volg ik je advies op, en ga de draadjes van de power verbinden met de trafo.

Groetjes Trijn

Offline Trijntje Boon

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #25 Gepost op: 2016-02-23, 15:03:27 »
De Dr4018 zijn door mij aangesloten zoals aangeven in het plaatje, dus met gebruik van een trafo voor de power voor de wissels. Na het beginadres van de 2de DR4018 via de multimaus op 9 gezet te hebben, worden alle wissels herkent.

Ik heb nog wel een vraagje m.b.t. een engelse (kruis) wissel. Klopt het dat ik deze niet kan bedienen met de multimaus. De wissel geeft nl een protesterend geluid.

Groetjes Trijntje

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #26 Gepost op: 2016-02-23, 17:11:40 »
Trijnte

Met de multimaus kun je de kruiswissel prima bedienen, je ziet ze dan als twee apparte wissels.

Als de wissel protesteert (ik dan dat je bedoeld dat er een ratelend geluid komt met het schakelen) dan zit er een draad niet goed aangesloten.
De wisselaandrijving heeft drie draden, groen, rood en zwart en op de aansluiting van de wisseldecoder moet (meestal) de zwarte draad in het midden zitten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #27 Gepost op: 2016-02-23, 17:28:03 »
Piet,

Volgens mij wordt de Engelse wissel bij Fleischman Profirails met één enkele aandrijving aangestuurd, en de kleuren daarvan zijn twee verschillende  bruine en een zwarte. De zwarte hoort daarbij inderdaad in het midden.

Trijntje,

Controleer eerst of alle draden correct zijn aangesloten. Als dat het geval is kun je proberen of de aandrijving los van de wissel wel goed functioneert. Zo ja, dan is er een mechanisch probleem met de wissel zelf. Werkt de aandrijving los ook niet goed dan zou je het met een andere aandrijving kunnen proberen.

Groeten,
Bert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #28 Gepost op: 2016-02-23, 17:38:46 »
Bert.

Ik was er vanuit gegaan dat er roco rails werd gebruik.
Maar bij fleishman is het inderdaad anders.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4018 wisselaansluiting
« Reactie #29 Gepost op: 2016-02-23, 18:33:54 »
Trijntje,

Er schiet me nog iets te binnen: zit die Engelse wissel toevallig op het tweede deel van de DR 4018 dus op out 5-8? Zo ja, dan zou je eens kunnen proberen om die naar een van de eerste vier outs te verplaatsen. Ik heb elders eens gelezen dat er met de DR 4018 wel eens problemen kunnen zijn bij zware belasting in het tweede deel. Het hoe en waarom weet ik niet meer, maar het had in ieder geval met de interne opbouw van de DR 4018 te maken. Omdat de aandrijving van de Engelsman er meer aan moet sjorren dan een gewone wissel zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn.

Groeten,
Bert