Auteur Topic: Kalibreren multiMAUS  (gelezen 6101 keer)

Offline Jos

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Kalibreren multiMAUS
« Gepost op: 2016-01-29, 17:15:53 »
Beste forumgenoten.
Van een kennis heb ik een grijze multiMAUS te leen om twee locs parallel te bedienen.
Deze MM heeft het neutrale punt echter ergens ver rechts van het midden liggen.
Als ik de muis kalibreer, krijg ik na de laatste OK ERROR 14 te zien.
Iemand dezelfde ervaring?
En liever nog: iemand een oplossing?
Lees het graag.
Alvast dank, Jos.

Ter informatie: de muis draait firmware versie 1.04 NL
« Laatst bewerkt op: 2016-01-29, 17:18:40 door Jos »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Kalibreren multiMAUS
« Reactie #1 Gepost op: 2016-01-29, 19:44:00 »
Jos,

Het kalibreren is alleen nodig als de lok langzaam blijft rijden als je de muis in de nulstand (midden) hebt staan.
Het is natuurlijk moeilijk om iets op afstand te beoordelen maar ik zou bijna zeggen dat er iets met de muis is gedaan wat niet hoort.
Het lijkt erop dat de muis wel eens opengemaakt zou kunnen zijn en de draaiknop niet op de juiste stand is terug  geplaatst, ik bedoel hiermee dat je de klik die je voelt en het nulpunt moet aangeven dat die dan ook niet in het midden staat maar in jouw geval dan ook ver ernaast staat.
Informeer eens of de muis open is geweest.


Error 14 wil zeggen dat het kalibreren niet goed is gegaan en dat zou dan ook kunnen als de nulstand niet in het midden zit, je kunt dan de draaiknop niet helemaal naar rechts draaien (in jouw geval) en te ver naar link waardoor de waarde niet geheel juist zijn. Denk ik.


Gr Piet 
« Laatst bewerkt op: 2016-01-29, 19:49:51 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jos

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: Kalibreren multiMAUS
« Reactie #2 Gepost op: 2016-01-29, 23:54:50 »
Dank voor je reactie en advies, Piet.
Ik ga er mee aan de gang,
Groet, Jos.