Auteur Topic: Aandrijving oude roco loks.  (gelezen 7383 keer)

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Aandrijving oude roco loks.
« Gepost op: 2016-02-19, 08:56:45 »
Wie heeft niet in zijn collectie een lok uit eind jaren 70 van Roco, die met de veertjes overbrenging.
Ik heb er een stuk of 6, en wil deze graag ombouwen.
Ergens op het www heb ik eens een artikeltje gelezen, dat als je dit veranderd met een stukje plastic, deze gouwe ouwe dan weer super gaan lopen.
De stoute schoenen aangetrokken en bij de fietsenboer een stukkie ventielslang aangeschaft.
Dat werkt dus niet, dat krult in elkaar.
Ik zoek dus eigenlijk iets wat lijkt op een stukje benzineslang, maar dan kleiner van doorsnede.
Heb ook al een poging gewaagd bij de viswinkel, voor rubbertjes aan het eind van een hengel.
Zelfde resultaat, is te soepel, meer winkels zijn er hier niet in het dorp.
Ik heb werkelijk geen idee waar zoiets te verkrijgen is, heb al bij Piet Peetoom op de site gekeken.
Heeft een van jullie een idee hoe de naam van dat spul heet, en nog belangrijker, waar is zoiets te verkrijgen.
Hoor het graag.

Gr Hans

Offline Johan48

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #1 Gepost op: 2016-02-19, 09:12:15 »
Hallo Hans.

Hier misschien ?

http://www.etsemmen.nl/voorraad-roco-onderdelen

Gr Johan
Fleischmann/Roco HO  Esu EcoS 2 multimuis 1x

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #2 Gepost op: 2016-03-07, 22:45:23 »
Erwin Prummel. Prima zaak. Maar da's echt voor onderdelen.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.249
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #3 Gepost op: 2016-03-08, 10:12:15 »
Hans,

Citaat, Wie heeft niet in zijn collectie een lok uit eind jaren 70 van Roco, die met de veertjes overbrenging.

Zou je hier een foto van kunnen maken of iets nader omschrijven, ik weet eerlijk gezegd niet welk onderdeel dat je bedoeld, zal wel aan mij liggen,

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #4 Gepost op: 2016-03-08, 12:04:42 »
Piet, wat ik bedoel is de overbrenging van de motor naar het draaistel. Dit gebeurd nu meestal met een soort van cardan/ kogel verbinding. In de oudere loks van eind jaren 8 0 werd dit gedaan door een verbinding aan de motorzijde en aan de draaistelzijde door een busje met daar tussenin een veertje. Dit veertje viel in een sleufje zowel aan de motorzijde als aan de draaistelzijde. Door dit veertje is op lage snelheid, zeg maar rangeersnelheid, een schokkerig gedrag zichtbaar. Dit komt door het veertje. Door nu de verbinding te veranderen, door middel van dat stukje slang, ben je de rek/veerkracht van het veertje kwijt en is het rijgedrag vele malen beter. Inmiddels ben ik er achter dat er zoiets te verkrijgen is in China. Iets van Aliebaba. Mijn chinees komt niet verder dan nasi en bami met sambal. Maar ik zoek rustig verder. Foto maken is geen probleem, maar hoe deze hierop de site krijgen. Ik heb begrepen dat deze een bepaald formaat moet hebben. Maar dat kan ik ook geheel mis hebben.

Gr Hans

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #5 Gepost op: 2016-03-08, 15:58:13 »
beste Hans,

kan je misschien aangeven om welke loc het gaat, ik heb zelf een oude NS 1000 aan laten passen en mijn treinenwinkeltje bouwt regelmatig oude locs om, kan dan evt voor je informeren.

Mvg Henk

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #6 Gepost op: 2016-03-08, 16:03:02 »
Henk, een 2200. Het ombouwen is het probleem niet. Bijna alles heb ik zelf nu omgebouwd. Persoonlijk vind ik dat super leuk om te doen. Een van de weinige lokjes die ik tot op heden nog niet voor elkaar heb gekregen is een Tigerlee.
Maar ik ga even proberen een foto hier op de site te krijgen.

Gr Hans

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #7 Gepost op: 2016-03-09, 15:20:07 »
beste Hans,

bedankt voor je antwoord, het ging er mij om welke loc je om wilde bouwen, want er zijn volgens mij van roco vervangingsetjes in de handel, en dan kan je het evt zelf doen. Als jij aangeeft welke type loc zal ik het voor je navragen.

Mvg Henk

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #8 Gepost op: 2016-03-10, 15:15:13 »
beste Hans,

nog even navraag gedaan, de veertjes zijn evt nog te leveren, de nieuwe uitvoeringen van een loc zijn uitgerust met een cardan aandrijving soms kan je deze aandrijving gebruiken om je oude loc om te bouwen. Dit moet je wel even controleren met de meegeleverde tekening van de loc.  Soms is de aandrijving te veel gewijzigd met ander type motor en vliegwielen dan lukt het niet. Maar zoals ik al aangaf is het gelukt om oud type NS 1000 uit te voeren met cardan aandrijving en rijdt nu super.

Mvg Henk

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Aandrijving oude roco loks.
« Reactie #9 Gepost op: 2016-03-12, 21:18:29 »
Henk, het gaat niet om die veertjes. DAAR zit nu juist het probleem. Decoders werken met pbm, pulsbreedtemodulatie,  en daar zit hem nu net de hik. Het werkt met hele kleine pulsjes, en daar zit hem nu net de kern van het verhaal met de veertjes. Doordat de veertjes worden gespannen en weer ontspannen heeft dat als gevolg een zeer onregelmatig rijgedrag. Nu weet ik wel dat je met een cardan, of kogelkopje dit rijgedrag kan verbeteren. Maar dat kost een vermogen. Nou niet echt, maar ik ben op zoek naar een goedkopere oplossing. En die is er. Een stukje flexibel plastic. Kost geen drol, en je kan er tig loks mee ombouwen. Het gaat niet om de investering, maar meer om de sport om dat stukje slang te vinden. Kunnen anderen ook hun voordeel mee doen, en een goed lopend modellokje krijgen. Ik ben mijn eigen tijd niet vergeten dat ik met HEEL weinig geld toch mee wilde doen, met mooi lopende modellen. Dat is mij gelukt, en ik wil graag dat stokje doorgeven.

Gr Hans