Auteur Topic: diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken  (gelezen 6409 keer)

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken
« Gepost op: 2016-02-29, 19:12:33 »
Beste forumgenoten,

Als terug- en bezetmelder gebruik ik de DR4088RB van Digikeijs en de z21 met iTrain.
Moet ik hierbij gebruik maken van de z.g. diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken?
Ik las ergens dat er terug- en bezetmelders zijn waarbij dit niet nodig is.
« Laatst bewerkt op: 2016-02-29, 19:15:38 door Hansman »
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken
« Reactie #1 Gepost op: 2016-03-01, 00:02:34 »
Hallo voor zover als ik weet sluit je de wisselstraten aan op de rijspanning, zonder toepassing van enige alectronica
De blokken en de wisselstraten moeten elektrisch van elkaar gescheiden worden
De blokken die je detecteert sluit je aan volgens de digikeys aansluiting.
Let wel dat je de plus en de min op dezelfde spoorstaaf aansluit
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken
« Reactie #2 Gepost op: 2016-03-01, 08:50:38 »
Bezetmelders die met stroomdetectie werken doen dat vaak door twee diodes in het stroom circuit op te nemen en de spanningsval over die diodes te meten - immers diodes geven als ze stroom geleiden een spanningsval van rond de 0,7 Volt. Twee diodes geven dus een spanningsval van rond de 1,4 Volt.

In ons geval is dat ongeveer 7 tot 10% van de rijspanning. En dat merk je, ook al rijd je digitaal. De decoder in je loc kan immers nooit meer spanning aan de motor doorgeven dan e op je baan staat.

Om nu de snelheid van de treinen overal gelijkmatig te laten zijn, worden niet-gedetecteerde gedeelten voorzien van deze diodenschakeling. Het is een eenvoudige schakeling waarbij vier dioden twee aan twee anti-parallel in de spanningsleiding van het ongedetecteerde gedeelte worden opgenomen.

Het netto effect is dat de spanning op alle baangedeelten (ongeveer) gelijk zal zijn en dat de snelheid van de treinen gelijkmatiger is.

Tot zover de theorie.

Of dit voor de DR4088RB van Digikeijs ook nodig is weet ik niet 100% zeker. Maar daar kun je zelf eenvoudig achter komen door de spanning van de gedetecteerde en van de ongedetecteerde gedeelten te meten en met elkaar te vergelijken. Doe dat met een multimeter op de AC of '~' stand. DCC spanning is weliswaar een blokgolf en geen sinus, maar voor de vergelijking is het goed genoeg.

Meet je een spanningsverschil van > 1 Volt, dan kun je dat oplossen met zo'n dioden-schakeling.

Zorg wel dat de dioden die je gebruikt voldoende stroom aankunnen. Loc's, en zeker met sounddecoder, kunnen aardig wat stroom trekken (tot 1,5 Amp).

Je kunt voor deze schakeling ook een bruggelijkrichter toepassen. Je verbindt dan de + en de - van die gelijkrichter met elkaar en je verbindt de draad vanaf de centrale met een van de ~ aansluitingen en de andere ~ met de rails.

Zie voor nog meer uitleg deze pagina. Daar wordt voor de bedrijfszekerheid ook nog een weerstand opgenomen.

HTH,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2016-03-01, 08:55:19 door GerardWassink »

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken
« Reactie #3 Gepost op: 2016-03-01, 12:43:21 »
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik ga de spanning opmeten.

Hans
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra