Auteur Topic: lichtsluis keerlus op digitale baan  (gelezen 5781 keer)

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
lichtsluis keerlus op digitale baan
« Gepost op: 2016-03-24, 11:46:43 »
Even een nieuw topic gestart ( was al over dit onderwerp bezig bij Digitaal algemeen maar daar hoort het niet denk ik )

Ik ga dit weekend twee lichtsluisjes van Floodland (http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm ) bouwen.

zoals ik het begrepen heb moet er op de 12V aansluiting op de printplaatjes een externe 12V voeding aangesloten worden.
Die heb ik dus dat gaat lukken.

Wat ik me afvraag is waar het digitale signaal doorheen loopt , gaat dit door de bruine en rode draad vanaf de trafo op de tekening ?

Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: lichtsluis keerlus op digitale baan
« Reactie #1 Gepost op: 2016-03-24, 12:38:26 »
Hallo Tim,.

Ja inderdaad, de bruine en rode draad zijn de draden die naar de rails gaan en daar wordt het digitale signaal dus doorheen gestuurd.
De voeding van de lichtsluis is dus een geheel apart circuit en dat zorgt ervoor dat het relais omschakelt. Bij het gebruik bij een keerlus zoals getekend wordt bij het bekrachtigen van het relais de polariteit van de rails omgedraaid zodat er geen kortsluiting kan ontstaan.
Ik heb zelf de rode aanvoerdraad naar het relais toe (die op de tekening vanaf de trafo) via een bezetmelder laten lopen zodat de keerlus ook gewoon gedetecteerd is.

Groeten,
Bert

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: lichtsluis keerlus op digitale baan
« Reactie #2 Gepost op: 2016-03-24, 18:07:35 »
Hallo Bert , bedankt voor je uitgebreide antwoord :-)
Hier kan ik wat mee.

Het wachten is nogoed op de infrarood detectors die bij conrad uitverkocht waren. Zodra de boel werkt komt er een foto :-)
Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: lichtsluis keerlus op digitale baan
« Reactie #3 Gepost op: 2016-03-25, 11:54:35 »
De voeding van de lichtsluisjes moet wel 12 V gelijkspanning zijn! Een printplaatje die dat levert kan je ook bij Floodland kopen. Bij mij werkt het uitstekend en gebruik het als detectoren voor de lok kalibratie.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: lichtsluis keerlus op digitale baan
« Reactie #4 Gepost op: 2016-03-25, 14:00:23 »
Hallo Ferry,

Bedankt voor de aanvullende info. Ik heb een aantal laptop voedingen , 12 V gelijkspanning. Daarmee zou het moeten lukken denk ik.  een van die voedingen is 16A Max dus kan ik er ook nog wat verlichting van huisjes enz aan hangen ( oude kerstboom LED verlichting, gaat perfect )
Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: lichtsluis keerlus op digitale baan
« Reactie #5 Gepost op: 2016-03-25, 18:03:48 »
Top!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!