Auteur Topic: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21  (gelezen 8062 keer)

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Gepost op: 2016-04-23, 12:50:33 »
Net even langs de winkel geweest voor wat info over het verder digitaliseren van onze treinbaan.
We hebben nu 2 multimausen, een aantal wissel ( allemaal met decoder ) , 4 digitale locs.
De winkel raadt de Z21 aan , in een startset met loc en wat rails, komt zo rond de 175 euro....
Locs en rails hebben we al , en ik heb op dit forum terug gelezen dat de Z21 niet met alle software werkt.
Daarnaast moeten we dan nog terugmelders enz kopen, komt het totaal dik over de 200 euro.

Een startset van  s88XPressNetLI_USB met terugmelder unit en wisseldecoder komt op 90 euro
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-ProductBundle-925/StartSet+3+s88xPressNetLI.html


Concrete vraag is of de  s88XPressNetLI_USB ook netjes werkt met Itrain ,  heeft iemand hier ervaring mee ?
Tweede vraag is : onze wissels hebben allemaal al een decoder ( kunnen via de multimaus bediend worden ). Ik neem aan dat we de wisseldecoder uit de startset dan niet eens nodig hebben ?



Voordeel van de Z21 is dat je met je tablet of smartphone aan de slag kan maar dat gaan we eerlijk gezegd w.s. niet gebruiken dus voor ons een onnodige functie...
« Laatst bewerkt op: 2016-04-23, 13:02:00 door Tim de Ruiter »
Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #1 Gepost op: 2016-04-23, 13:14:47 »
Tim,

Volgens de site van Itrain zal deze wel werken met s88XPressNetLI_USB.

kijk maar eens op de onderstaande link en je ziet waar Itrain mee kan werken

http://www.berros.eu/nl/itrain/systems.php

zelf geen ervaring mee.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-04-23, 13:17:41 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #2 Gepost op: 2016-04-23, 16:36:46 »
Heb je het nu over de Z21 of de z21. De z21 (kleine letter z) kan minder dan de Z21(grote letter Z)
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #3 Gepost op: 2016-04-23, 22:08:43 »
Hansman,

Ik heb het niet over de Z21 of z21 maar over de s88XPressNetLI_USB, dit is een apparaatje dat je gebruik bij de aansluiting van de versterker van Roco 10764, hiermee kun je dan bepaalde programma,s gebruiken die je via de Computer gebruikt.

De vraag van Tim is dan ook de volgende, Concrete vraag is of de  s88XPressNetLI_USB ook netjes werkt met Itrain
het antwoordt hierop is dan ook dat dat mogelijk is, zie de site van berros.

De s88XPressNetLI_USB wordt niet gebruik in combinatie met de Z21 of z21.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #4 Gepost op: 2016-04-24, 15:44:43 »
Hallo Tim,

Ik werk met de s88XPressNetLI_USB en iTrain en dat werkt uitstekend, dus ik kan je dat zeker aanbevelen.
Ik gebruik een en ander semi-automatsich zo te zeggen ofwel ik rijd zowel via de PC als handmatig met de multimaus. Bij het handmatig rijden gebruik ik vaak iTrain als wisseltableau omdat je de wissels aan een sneltoets kunt koppelen en dat werkt snel en overzichtelijk.

Als je de wissels digitaal (dus via de multimaus) kunt aansturen hebben ze dus een adres en dat kun je in iTrain invoeren zodat het programma de wissels kan bedienen. Je hebt dan verder geen aparte decoder meer nodig

Groeten,
Bert

Offline bertvisser

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 39
  • Waardering: 1
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #5 Gepost op: 2016-04-24, 19:26:13 »
Hallo Tim,

Waar ik wel nog een beetje benieuwd naar ben is welke startset die winkel aangeraden heeft. 175 euro voor een set met een Z21 (de zwarte) kan ik me niet voorstellen. Wel met de beperktere z21 (de witte), maar zelfs daarbij is het wel een hele scherpe prijs; de goedkoopste bij Roco zelf staat nog altijd voor 199 euro.

Benieuwde groeten,
Bert

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #6 Gepost op: 2016-04-24, 19:34:08 »
Wel even rekening mee houden dat bij de startset met de Z21 (witte) geen wlan router bij zit en bij de Z21 (zwarte) wel maar die zijn weer niet verkrijgbaar met een startset.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #7 Gepost op: 2016-04-24, 19:43:11 »
Bij de startset met de witte z21 zat bij mij wel een router.
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #8 Gepost op: 2016-04-24, 20:04:53 »
Hans man.

Klopt toen wel maar nu niet meer, nu zit er wel een Multimaus bij maar je kunt de z21 (voorzover ik weet) via je eigen router programmeren en dan ook met je smartphone of tablet gebruiken.

In het begin was de z21 ook los verkrijgbaar

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #9 Gepost op: 2016-04-24, 20:16:15 »
O.k. Piet, duidelijk. Maar gebruikmaken van je eigen huisnetwerk vereist wel enige kennis van netwerkbeheer denk ik.
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #10 Gepost op: 2016-04-24, 20:26:15 »
Ik denk dat het instellen van het juiste IP adres het belangrijkste is maar ik heb dit nog niet gedaan en geen ervaring mee.
Wel van andere gehoort dat het kan

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #11 Gepost op: 2016-04-25, 13:48:31 »
Ik neem aan dat de witte z21 er bij zit voor die prijs,  de Z21 ( zwarte ) is veel duurder....

Netwerk kennis heb ik ( als ict-er ) genoeg dus dat is geen probleem.

Maar ik denk toch dat de z21 ( wit ) te beperkt is qua aansturen vanuit de PC.

Waarschijnlijk ga ik toch voor de  s88XPressNetLI_USB , de computer staat nagenoeg naast de treinbaan dus dat is mooi aan te sluiten op USB.
Daarnaast weet ik nu dat ik geen wisseldecoder nodig heb en dat hij netjes werkt met Itrain.
Bedankt voor het uitgebreid antwoorden, top forum dit !

Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #12 Gepost op: 2016-04-25, 14:17:04 »
Tim.

mogelijk toch nog een paar opmerkingen,
Je schrijft dat je nu geen wisseldecoder nodig hebt, hoe wil jij dan je wissels aansturen (digitaal)
De wissel zelf heeft een elektrische wisselaandrijving en die wordt op zijn beurt aangestuurd door een (wissel) decoder die vanuit de versterker zij signaal krijgt.
De witte z21 moet alle in en outs vanuit de PC kunnen verwerken zodat een aansturing via een programma op je Pc probleemloos moet kunnen, heb geen enkele twijfels dat daar problemen mee zijn.
Het grote verschil tussen de witte z21 en de zwarte Z21 zit in de aansluitmogelijk heden.

kijk maar een op de onderstaande link en download de aansluit mogelijkheden van de z21 en de Z21 en bekijk het verschil

z21 Connections (pdf - 6,07 MB)
Z21 Connections (pdf - 19,28 MB)

link
http://www.z21.eu/Downloads

Kijk ook eventueel op deze site http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ en blader naar beneden en klik dan op de rondjes met het pijltje erin en je krijgt uitleg en/of plaatje met aanvulling.

Ps, de aansluiting van de z21 aan de router kan met kabel maar ook draadloos.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-04-25, 14:33:46 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Tim de Ruiter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 31
  • Waardering: -1
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #13 Gepost op: 2016-04-25, 16:13:22 »
Hallo Piet,

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn verhaal, vandaar de verwarring haha  :) :D

Mijn wissels hebben allemaal al een digitale decoder. Deze kan ik bedienen dmv de multimaus.  Wat is dus niet nodig heb is de losse decoder die bij de s88XPressNetLI_USB te koop is, zoals Bert ook aangeeft.
Ik heb dan alleen de s88XPressNetLI_USB nodig en natuurlijk de terugmeld unit.  Denk ik......

Ik ga geen Z21 of z21 gebruiken.  De Z21 is me te duur en de z21 heeft niet genoeg mogelijkheden heb ik nu begrepen....

Roco Geoline H0, twee keer MultiMaus op 10764 Digital Console.
Ophijsbare treinbaan, in opbouw

Offline Jan Dengerink

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: s88XPressNetLI_USB in plaats van Z21
« Reactie #14 Gepost op: 2016-04-29, 08:57:14 »
hallo Tim
mischien de DR5000 van Digikeijs een oplossing de prijs is 150euro
Ik heb er een het werkt goed
met vriendelijke groeten
Jan