Auteur Topic: rangeer aansturing  (gelezen 7357 keer)

Offline limroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
rangeer aansturing
« Gepost op: 2016-08-15, 21:25:39 »
hallo medespoorders,

ik heb een vraag over tc silver,
kan ik een werkstation gebruiken voor een rangeerterrein te bedienen?
ja/nee. zoja moet ik dan tcmobile erbij nemen?
het is alleen de bedoeling om ermee de rangeerwissels te bedienen.
mvg bjorn

GerardWassink

  • Gast
Re: rangeer aansturing
« Reactie #1 Gepost op: 2016-08-16, 07:55:00 »
Laten we hier kort over zijn: nee, dat kan niet.

Wat wel kan, als je daar zin in en puf voor hebt, is een tweede oplossing installeren, JMRI (Java Model Railroad Interface). Zie deze link voor mijn setup.

Ik kan alle wissels op mijn baan bedienen met elke willekeurige tablet, zolang die maar een browser heeft. Dat hoeft natuurlijk niet, je hoeft alleen maar die delen te modelleren die je ook echt met de hand wilt kunnen bedienen...

Voor deze oplossing is Loconet nodig, en een tweede computer-centrale interface.

Gerard

Offline limroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re: rangeer aansturing
« Reactie #2 Gepost op: 2016-08-16, 09:26:34 »
hallo gerard,
bedankt voor de mededeling, ik was de setup vergeten nl met een Z21 en tc silver.
het is eigenlijk voor mijn zoontje die vind het mooi voor treinen te rijden en ik meer om te rangeren.
daarom mijn vraag.
mvg bjorn

GerardWassink

  • Gast
Re: rangeer aansturing
« Reactie #3 Gepost op: 2016-08-16, 10:38:18 »
hallo gerard,
bedankt voor de mededeling, ik was de setup vergeten nl met een Z21 en tc silver.
het is eigenlijk voor mijn zoontje die vind het mooi voor treinen te rijden en ik meer om te rangeren.
daarom mijn vraag.
mvg bjorn

Voor zover ik weet heeft de Z21 ook een Loconet aansluiting, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.
Tenzij je de z21 (kleine letter 'z') bedoelt, daarvan weet ik het niet zeker.

Door middel van een Digitraxx PR3 kun je een (tweede) verbinding maken met je centrale ten behoeve van JMRI.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: rangeer aansturing
« Reactie #4 Gepost op: 2016-08-16, 10:41:06 »
Voor meer informatie zie ook deze post.

Offline limroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re: rangeer aansturing
« Reactie #5 Gepost op: 2016-08-16, 11:14:46 »
mijn zoontje heeft als nalatenschap van opa een Grote z gekregen.
maar ik dacht dat je met train controller meerdere dingen kon doen.
nl automatisch treinen laten lopen op wissels bedienen niet dus of zie ik dit verkeerd.
ik lees zoiets op de tc site.
mvg bjorn

GerardWassink

  • Gast
Re: rangeer aansturing
« Reactie #6 Gepost op: 2016-08-16, 11:26:43 »
TrainController kan heel veel, treinen besturen, wissels en seinen bedienen, automatische treinenloop verzorgen, etc.

Wat het (standaard) niet kan is een tweede of derde bedieningspunt mogelijk maken zonder een extra component (+Net en / of +Smarthand) er bij te kopen.

Ik heb gekozen om dit via de JMRI software te doen.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: rangeer aansturing
« Reactie #7 Gepost op: 2016-08-16, 13:47:03 »
Bjorn

In je eerst post in dit draadje stel je de volgende v



Vraag,
kan ik een werkstation gebruiken voor een rangeerterrein te bedienen.

Mijn vraag is dan ook wat bedoel je eigenlijk met een werkstation, is dit een programma op je computer, of is dit een handregelaar (bv multimaus of besturing via tablet/ smartphone en dat in combinatie met traincontroller (zilver).
Is dan een pc een werkstation en een handregelaar ook een werkstation (2e) en de volgende  smartphone een 3e werkstaion.

Deze vraag is dan ook naar aanleiding van het laatste bericht van Gerard waarin hij het heeft over een tweede of derde bedieningspunt.

Al het de bedoeling is om met Traincontroller de baan te besturen en daarnaast handmatig een trein te rangeren al of gedeeltelijk of niet onder controle van Traincontroller met gebruik maken van b.v. een multimaus of smartphone/tablett zal dit geen probleem opleveren.

De mogelijkheden met traincontroller zijn bijna onuitputtelijk en dat zeker met de Gold versie maar ook zilver kan heeeeeeel veel.

Als de vraag anders is dan ik begrepen hebt dan graag een voorbeeld van je wel bedoeld.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline limroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 18
  • Waardering: 0
Re: rangeer aansturing
« Reactie #8 Gepost op: 2016-08-16, 21:11:51 »
hallo piet,
het is precies zoals je aangaf er is 1 hoofdpc met tc en 1 minipc met toutchscreen om af en toe wat treinen samen te rangeren die daarna worden overgenomen door tc en hun rondjes draaien. de mini pc wordt ook aan de Z21 zou dit ook gaan met de software uitbreiding tc mobile?
dit is mijn vraag, of met tcnet of gewoon tc silver.
mvg bjorn