Auteur Topic: Overstap van Rocomotion naar Railroad bronze  (gelezen 5034 keer)

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Overstap van Rocomotion naar Railroad bronze
« Gepost op: 2016-09-10, 13:05:29 »
Wellicht een oud item.
Rocomotion biedt geen ondersteuning voor alle baan/lok instellingen.
Ik overweeg over te stappen op Railroad Bronze.
Kan ik de opgeslagen softwaregegevens (baanontwerp/baanvakken/wissels/lokinstelingen) één op één downloaden in Railroad bronze?
Ik zie er tegen op om alles weer opnieuw in te brengen. Vandaar de vraag.
Iemand ervaring op dit punt?
Grt Jan A
 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Overstap van Rocomotion naar Railroad bronze
« Reactie #1 Gepost op: 2016-09-10, 21:46:00 »
Jan,

Het overstappen van rocomotion naar traincontroller bronze is geen enkel probleem, alle instellingen worden door tc bronze overgenomen.
Wel zou ik voor de zekerheid je bannenplan van rocomotion even apart opslaan omdat het banenplan van rocomotion wordt omgezet naar tc bronze en dan kun je niet meer terug met hetzelfde banenplan.

Wel nog even een vraagje, welke ondersteuning beidt rocomotion niet en die je wel verwacht te kunnen vinden in tc bronze.
Bronze is niet zo'n groot verschil met rocomotion, het is de eenvoudigste uitvoering van traincontroller.

Je kunt om het uit te proberen eerst de demo versie ( is de normale complete versie zonder licentie) van tc bronze instaleren en daarna nog kijken of deze bevalt.
Met de demo versie kun je het programma volledig gebruiken en de baan besturen maar na 15 minuten schakelt hij zichzelf uit.
Voor het gebruik als demo op de pc schakelt hij niet uit.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-09-11, 11:02:03 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan A

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 43
  • Waardering: 0
Re: Overstap van Rocomotion naar Railroad bronze
« Reactie #2 Gepost op: 2016-09-12, 11:33:34 »
Dag Piet,
Dank voor je reactie.

Ik krijg het in Rocomotion niet voorelkaar om de reminstellingen van de lok aan te passen.
Nu blijf ik bezig om op een proefbaan de reminstellingen van de decoder aan te passen.
Enige tijd geleden kreeg ik van een Rocomotion gebruiker uit Duitsland het advies om over te stappen op bronze.

Hoe ik het baanontwerp afzonderlijk moet veiligstellen weet ik even niet.
Volgens mij staat alles in één bestandje. Graag je advies.

Het nemen van een proef ga ik zeker doen.
Moet ik dan binnen 15 minuten de instellingen downloaden en de proefjes doen?
Hoewel ik geruime tijd ervaring heb met Rocomotion moet ik deze test nog even goed voorbereiden.

Als het kan graag wat aanvullende info. Inmiddels heb ik het handboek van bronze beschikbaar. Lijkt inderdaad erg veel op Rocomotion.
Nogmaals dank voor je reactie,

Met een vriendelijke groet,
Jan A

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Overstap van Rocomotion naar Railroad bronze
« Reactie #3 Gepost op: 2016-09-12, 14:28:22 »
Jan A,

Citaat, Hoe ik het baanontwerp afzonderlijk moet veiligstellen weet ik even niet.
Ga als volg te werk, maak op je pc een map aan met de naam b.v. test rocomotion
sla nu je banenplan rocomotion op door onder Railroad (links boven) Speichern unter (opslaan onder) en zoek dan de map op en sla het op. Het oude bestand blijft dan ook in de map staan waar het eerder in stond.

En nog makkelijker is om je banenplan (even opzoeken in welke map deze staat) te kopiëren naar een usb stik

Citaat, Moet ik dan binnen 15 minuten de instellingen downloaden en de proefjes doen?
Nee dat hoeft niet, als je bronz download dan komt vanzelf een demo baan, je kunt dan je baan van rocomotion openen en sla deze dan onder een andere naam op omdat anders de baan van rocomotion word overschreven.
Je hebt nu de tijd om alles te bekijken en te wijzigen of aan te vullen ( in de demo stand zit geen tijdlimiet aan) alleen als je de pc (traincontroller werkelijk met de baan verbind dan zit er een tijdslimiet van 15 minuten in, sla  de baan wel eerst op voordat je deze verbind met de baan omdat na 15 minuten het programma stopt en je het niet meer op kunt slaan en dan heb je alles voor niets gemaakt

De reminstellingen in Bronz zijn ook niet zo gemakkelijk in te stellen, het is de eenvoudigste uitvoering van traincontroller.
Gemakkelijker gaart het met zilver en gold maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Maar misschien is het toch het overwegen waard om naar zilver te gaan, veel meer mogelijkheden en bij een middel tot grote baan is het zeker de moeite waard om het te bekijken. Als voorbeeld, je kunt in zilver en gold alle blokken met maar een melder per blok alle stop en rem functies bedienen en bij bronz heb je er minimaal twee nodig, dat scheelt al de helft aan rem/stop melders, dus goedkoper.

Als je overgaat tot aankoop van bronz of zilver of gold kijk dan eens of je de orginele rocomotion hebt en daarbijn de interface (10785 of multmaus pro) dan krijg je korting.
Als dat zover is vraag het dan maar even dan leg ik dat dan wel uit.
korting op bronz is €20.-  op zilver €30.- en op gold €52.--

Hopelijk is het een beetje duidelijk anders nogmaals vragen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders