Auteur Topic: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder  (gelezen 6783 keer)

Rocofan

  • Gast
Hallo,

als slagroom op de taart wilde ik mijn draaischijf met digitale decoder in mijn spoorplan inbinden. helaas loop ik daar vast.

gek genoeg werkt de draaischijf prima als ik hem in het losse draaischijf menu aanstuur, maar hoe moet ik hem inbinden in mijn spoorplan ( stellwerk)

in de handleiding staat eigenlijk niets.

ik heb de optie toekennen van de aangesloten oprijsporen, maar de button waarop ik moet toekennen blijft onzichtbaar.

weet iemand wat de juiste procedure is ?

Moet ik ergens de decoderadressen van elk aangesloten spoor opgeven ?
nu heb ik enkel adres 225 in kunnen geven, hij werkt wel in de manuele aansturing, maar niet in het stellwerk ...

Grtz

eric




- instellen
- juiste op en afrijd sporen toekennen aan de draaischijf ..

??


GerardWassink

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #1 Gepost op: 2016-10-18, 08:23:36 »
Kan het zijn dat je eerst aan de draaischijf zelf en / of aan alle aangesloten sporen een blok moet toekennen? (en dat dan die knop pas zichtbaar wordt)

Zomaar een gedachte hoor, wellicht dat Piet hier ervaring mee heeft en dat hij zijn licht erover wil laten schijnen.

Succes!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #2 Gepost op: 2016-10-18, 13:40:48 »
Eric.

Kun je mogelijk eens aangeven welk programma dat je nu gebruikt, je was bezig met het oriënteren van tc gold.
gebruik je deze al of gebruik je iets anders.
Ook belangrijk om te weten is met welke decoder dat je werkt.

Als je al met tc gold werk maak dan even een schermafdruk of nog beter doe het banenplan erbij, zo maar even wat aan te geven zonder iets te weten is een beetje moeilijk.

Bij tc gold moet je alle sporen die je gebruik op de draaischijf (oprit en ook tegenoverliggende ook als die niet gebruikt worden) definiëren.

Laat eerst maar een weten hoe je het nu hebt.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #3 Gepost op: 2016-10-19, 02:13:24 »
Hallo Piet, Gerard,

Mijn configuratie :  ECOS II, DCC, HSI-88 USB, DSD2010 draaischijfdecoder (sven brandt), TC V8 Gold.

Ik heb alle op/afritten ingesteld. de tegengestelde kon ik niet meer doen als deze aktief maken. er zit niets op aangesloten.

Binnen het aparte draaischijf menu werkt alles, draaien, stappen, gaat allemaal prima.

Toen ik echter met drag/drop een lok via de schijf wilde laten rijden, ging de lok meteen rijden , de schijf draaien, alleen reed de lok door ondanks dat de schijf nog niet in positie was,

Bij win-digipet moest je ook de terugmelders benoemen van de op/afritten, zodat de lok niet ging rijden als de brug nog niet in positie stond.

 van een terugmelding vind ik nergens wat terug. de schijf zal toch voor een goed automatisch bedrijf moeten door kunnen geven wanneer de schijf in de juiste positie staat of is aangekomen ?

grtz

eric

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #4 Gepost op: 2016-10-19, 11:32:25 »
Eric,

Ik heb zelf een andere configuratie dus kan het niet reproduceren, mogelijk als je eventueel je banenplan kunt toevoegen zodat ik die in de demo mode kan bekijken dan zie ik wel wat er niet juist is ingesteld.

Je schrijft dat je de op en afritten hebt voorzien van terug melders , althans benoemd, ik denk dat dit niet nodig is maar dat het wel nodig is om de draaibrug zelf op een terug melder aan te sluiten.
Bij mij heb ik dat in ieder geval wel maar met een andere configuratie.
het lijkt mij zo dat wanneer de draaibrug nog niet in de juiste stand staat dat dan de brug als bezet moet worden gezien door tc.

Probeer in je banenplan met de simulator of dan alles wel goed draait, je kunt dan ook makkelijker je eventuele fouten opsporen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-10-19, 11:35:33 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #5 Gepost op: 2016-10-19, 11:56:38 »
hallo Piet,

hier mijn sporenplan, het is een testbaan om vertrouwd te raken met de software.

nee, ik heb ook win-digipet, en daar moest ik terugmelders benoemen. daar gaat de lok niet eerder rijden dan dat de DSD2010 een terugmelder aktiveert als teken dat de schijf op zijn positie is aangekomen.

mijn brug is uiteraard met de bezetmelder aangesloten, die registreert ook gewoon een lok op de brug.

de DSD2010 geeft ook een signaal aan dat de brug beweegt/ stil staat. mogelijk dat ik hier nog iets mee moet doen ?


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #6 Gepost op: 2016-10-19, 13:32:47 »
Eric,

Op het eerste gezicht lijk het mij dat de draaischijf juist is aangesloten, maar er is een ander probleem.
Je hebt op een blok na nergens rem en stopmelders ingegeven en daardoor rijd de lok door, de melder detecteert de lok wel maar geeft geen opdracht om te remmen en/of te stoppen.
Alle blokken eerst voorzien van ren en stopmelder voorzien, en dan zal het wel beter gaan

Alleen blok haubtbahnhof Nord 3 heb je een stop en remmelder ingegeven, afstelling kon beter.
Bij sommige blokken heb verdeeld in 2 gedeeltes, kan maar is niet noodzakelijk, Traincontroller kan goed met een melder per blok overweg.

Als je niet weet hoe de rem en stopmelder ingesteld worden, laat het dan even weten.

Zet eerst alle rem en stopmelders er maar eens in.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #7 Gepost op: 2016-10-19, 22:03:49 »
hallo piet,

ik zal eens naar je opmerking kijken. Wel verbaasd mij dit enigszins.

In de handleiding staat namelijk dat als je geen rem en stop melders invoegt, de lok onmiddelijk bij het passeren / detecteren van de bezetting gaat stoppen. ( dit was in WDP ook zo )
Zo is het ook in het echt op het moment op mijn baan.  ze stoppen gewoon op het moment dat ze het blok inrijden.

Zoals gezegd, het is mijn testbaan en zo test ik wat me het meest bevalt, een of meerdere blokken. Zo wil ik in een station meerdere blokken hebben ivm koppelen, ontkoppelen, meerdere loks in het station ... noem het maar op. Zodra mij dan duidelijk is wat mij het meest bevalt , kan ik dit tijdens de bouw van mijn echte baan met "ervaring" toepassen

de juiste sporen worden in ieder geval door de schijf direct gevonden...  dit probleem zal ook wel weer de eenvoud zelf zijn ... achteraf !

ik kom er op terug, voor nu in ieder geval al bedankt voor het meedenken...

Grtz

eric



Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #8 Gepost op: 2016-10-20, 11:55:54 »
Eric,

citaat;  In de handleiding staat namelijk dat als je geen rem en stop melders invoegt, de lok onmiddelijk bij het passeren / detecteren van de bezetting gaat stoppen.

Ja klopt wel maar wat denk je dan van de situatie dat een lok de draaibrug oprijd en de melder word geactiveerd en dat de lok dan onmiddellijk stopt.
De lok staat dan pas met zijn voorwielen (als deze stroom afnemen) op de draaibrug en met de rest nog niet op de draaibrug, en gaat dan de draaibrug draaien ?
Waarschijnlijk niet omdat traincontroller normaal pas het blok vanwaar de lok uitkomt rijden vrijgeeft als de stopmelder van het blok waar de lok inrijd wordt geactiveerd omdat er dan vanuit wordt gegaan dat de lok dan in zijn geheel in het inrijdende klok is gearriveerd, maar omdat de lok is gestopt  dan ook nog met zijn achterste wielen in het voorgaande blok staat en deze bezet houdt en waardoor dit blok dan niet wordt vrijgegeven. Dit heb ik niet uitgeprobeerd maar zie dat in theorie zo.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-10-20, 13:01:24 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rocofan

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #9 Gepost op: 2016-10-20, 15:29:00 »
Hallo Piet,

Bedankt voor het meedenken ...  het zal wel iets onnozels zijn :-)

Bij de DSD2010 gebeurt het volgende :

- startsein via sounddecoder
- seinen van wit op rood
- startsignaal sound
- dan begint de schijf te draaien en bijbehorende sound
- Bij aankomst langzaam afremmen
- inklikken sound en dan seinen weer wit

Als ik een lok voor het spoor zet naar de brug toe, en ik stuur de lok de brug op met AUtotrain drag/drop blijft de lok tekort wachten. zodra de schijf begint te bewegen, begint de lok te rijden.

Jouw beschreven probleem is welliswaar verbonden, echter dat speelt nu niet en kan dus denk ik ook nog niet het probleem zijn.

de lok krijgt te vroeg een startschot terwijl de draaischijf nog niet op zijn plaats is ...

ik ga vandaag eens verschillende opritten proberen of er tijdverschil zit in het starten van de lok. ik heb namelijk het idee dat er geen signaal wordt gegeven dat de draaischijf op zijn juiste positie is aangekomen ...

Grtz

eric


Rocofan

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #10 Gepost op: 2016-10-21, 23:56:41 »
hallo ,

Inmiddels ben ik wat slimmer geworden na een tip vanuit het duitse forum. Zoals gezegd, weer vrij logisch allemaal :-)

de DSD2010 heeft een zeer uitgebreid terugmeldsysteem. een deel verzorgt info over de status van de draaischijf en een deel is voor foutmelding. Zo zijn er ook terugmeldingen voor " draaischijf draait" en "draaischijf positie bereikt"
Nu zou  deze melder " draaischijf beweegt"  een "Bahnwärter" status moeten  aktiveren, in memory instelling  " zeitgeber starten " als een melder ingeschakelt wordt.  Deze Bahnwärter moeten we dan in de positiebewaking van de draaischijf zetten...

Oftwel, de melder die die draaischijf in beweging zet heeft een status waardoor er een sein Veilig gegeven wordt voor de loks om te gaan rijden.

dat was natuurlijk de gehele theorie, nu moet ik naar dit alles op zoek gaan in traincontroller :-)

grtz

eric

Rocofan

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #11 Gepost op: 2016-10-26, 00:55:57 »
Beste modelspoorvrinden,

Vandaag nog even aan mijn schijf kunnen werken en het werkt allemaal prima nu !

De truc zat hem inderdaad in een Bahnwärter die in de configuratie van de schijf moet worden ingevoerd. Deze Bahnwärter wordt geaktiveerd door de melder van de schijf , RM 5 van de dsd2010, die aangeeft dat de schijf draait.

De lok komt aanrijden, de schijf komt in beweging naar de gevraagde positie. Daarna stopt de lok netjes tot dat de schijf op zijn positie staat. De seinen worden wit, en de lok rijdt netjes de brug op en stopt netjes in het midden ..

Ik zal kijken of ik binnenkort een klein filmpje kan plaatsen.

Grtz

eric


GerardWassink

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #12 Gepost op: 2016-10-26, 08:12:09 »
Mooie hobby hebben wij toch he?

Eerst tegen een probleem aanlopen, dan puzzelen, schelden, haren uit je hoofd trekken, hulp vragen op het forum, enkele tips later heb je het zelf uitgevonden!

Wat een tevredenheid geeft dat, als het eenmaal allemaal werkt!

Goed om te horen Eric,

Gerard

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #13 Gepost op: 2016-12-27, 06:58:25 »
Hallo Gerard,

Zeer herkenbaar. ;D

En dan moeten we als treinhobbyist het spreekwoord naar voren halen.

"Al zijn we nog zo heftig, maar we blijven deftig".

Een oud collega machinist werd later advocaat.
Hij had de behoefte meer voor de samenleving om iets te doen. Maar was meesterlijk in het rijmen.

"Seinen zijn Seinen, die Seinen als de Seinen, Seinen."

Onze hobby is prachtig maar heeft ook z'n keerzijde. Geduld hebben.

Groetjes,

Jan S.
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

GerardWassink

  • Gast
Re: TC Gold en fleischmann draaischijf met DSD2010 digitale decoder
« Reactie #14 Gepost op: 2016-12-27, 07:48:55 »
Dag Jan,

En dat verhaal herken ik dan weer...  ;)

Na ruim dertig jaar in de ICT heb ik me omgeschoold naar pastoraal werk (via een drie-jarige HBO niveau studie theologie / pastoraal werk) om zodoende ook meer voor mensen te kunnen betekenen. In dit vak werk ik nu ongeveer 1½ dag per week en hoop dat nog uit te breiden.

Niets is mooier dan 'ontspoorde' levens van mensen waar 'in het rechte spoor' te krijgen!

Gerard