Auteur Topic: problemen met de z21 app  (gelezen 8458 keer)

Offline ptalkema

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
problemen met de z21 app
« Gepost op: 2016-10-30, 16:11:35 »
 Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.
Zoals ik heb geschreven in de rubriek "even voorstellen" ben ik na een pauze van 50 jaar maar weer eens begonnen met de modelspoor hobby, te meer omdat mijn kleinzoon van 6 hier erg enthousiast over is. Dit was meteen de trigger voor opa om alles maar weer eens onder het stof weg te halen.
Wat is dat Fleischmann spul toch van hoge kwaliteit. Alles draaide direct weer.
Maar ik wilde toch ook een beetje meegaan in de nieuwe technieken en heb mij vorige week een Roco z21 startset aangeschaft.
Het programmeren met de MM lukte, alhoewel de beschrijving wel wat duidelijker had gekund.
Daarna probeerde ik de z21 app voor Android op mijn Galaxy Tab 3 en op mijn smartphone Samsung S5.
Als ik de lovende woorden op het Internet mag geloven dan is het gebruik van de app heel eenvoudig en een fluitje van een cent.
Nou, bij mij niet dus. Het maken van een wifi verbinding was geen probleem.
Bij de set was een BR140 loc bijgeleverd die ik een cv van 2 heb gegeven, zowel in de MM als in de app.
Maar.....De loc reageerde niet op de app behalve dan de noodstop die het wel deed.
Snelheidsveranderingen op de MM werden netjes afgelezen door de app, maar andersom..Ho maar!
Nu ben ik nieuw in deze materie maar ik zie zo niet wat ik eventueel verkeerd gedaan zou hebben.
Om het een en ander te verduidelijken heb ik een YouTube filmpje bijgevoegd van iemand met hetzelfde probleem.

https://youtu.be/HB3GQQMCQsQ

Wie kan mij helpen met dit probleem?

Groetjes Piet Alkema

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: problemen met de z21 app
« Reactie #1 Gepost op: 2016-10-31, 15:09:35 »
Piet,

Dit probleem is nieuw voor mij maar wil wel een poging wagen om tot een oplossing te komen.

Probeer eens om met je S5 zonder dat er verbinding wordt gemaakt met de router (router en baan eventueel uitzetten) de z21 app te starten en dan de control functie te openen waardoor je de schuifregelaar te zijn krijgt.
Mijn vraag is nu, als je nu een willigkeurige lok selecteer kun je dan de schuifregelaar wel bedienen (van groen naar rood  en omgekeerd)
Als nu de schuifregelaar niet werkt dan zou ik een de bestaande app verwijderen en vanuit play store hem opnieuw installeren (niet vanuit de verwijderde app) de laatste versie is 2.6.7.
Als het wel werkt dan zou ik eens proberen om deze willigkeurige lok van adres 2 te voorzien en dan verbinding maken met de baan en kijken of het dan wil werken, dat er een ander plaatje van een willigkeurige lok staat is niet van belang, op deze wijze zou je kunnen zien of er ergens een instelling fout zit

Probeer maar eens en laat het weten, we denken mee om het op te lossen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hansman

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: problemen met de z21 app
« Reactie #2 Gepost op: 2016-10-31, 18:28:04 »
Dag Piet,

Misschien moet je de router opnieuw opstarten?

Groet, Hansman
z21, Multimouse en iPad. Sprog3. Fleischmann wissels en rail, iTrain 4 Pro op Apple iMac met High Sierra

Offline ptalkema

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: problemen met de z21 app
« Reactie #3 Gepost op: 2016-11-01, 20:27:42 »
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Als ik geen verbinding heb met de z21 dan reageert het snelheidspaneel wel. Op het moment dat ik verbinding heb dan kan ik de snelheid niet regelen. Het paneel reageert wel op de MM.
Ook de los heb ik al verwijderd en weer toegevoegd. Alles zonder resultaat.
Reset ten,  nieuw installeren....levert geen resultaat.
Ik heb Roco hierover gemaild, maar nog geen reactie gehad.
Zou ik wat verkeerd kunnen doen of moet ik de z21 verdenken?
Ik zou kunnen proberen de firmware te vernieuwen, maar omdat het een nieuwe set is zal ik waarschijnlijk de mededeling krijgen dat de nieuwste firmware al geïnstalleerd is.

Het blijft een hele rare zaak.

gr. Piet Alkema

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: problemen met de z21 app
« Reactie #4 Gepost op: 2016-11-02, 12:46:11 »
Piet,

zoals je schrijft het blijft een rare zaak, ik ben dit probleem nog niet tegengekomen.


citaat;
Ik zou kunnen proberen de firmware te vernieuwen, maar omdat het een nieuwe set is zal ik waarschijnlijk de mededeling krijgen dat de nieuwste firmware al geïnstalleerd is.

De laatste versie van de update van de Z21 is versie 1.28 van juli 2016. en ga er vanuit dat die ook geldt voor de z21.
Dat je de set nieuw hebt gekocht wil nog niet zeggen dat er geen oude versie op kan staan, wanneer is deze door roco geproduceerd, hoelang hebben ze op voorraad gelegen bij roco, hoelang heeft de winkel zo al op voorraad.

Het kan volgens mij geen kwaad als je de laatste versie er op zet.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ptalkema

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: problemen met de z21 app
« Reactie #5 Gepost op: 2016-11-02, 20:49:17 »
Hallo Piet,

Na veel speurwerk en een antwoord van Roco is de oplossing daar: de z21 moet eerst een ontgrendeld  worden via een code.
Maar dan: de procedure om die inlogcode te krijgen is zeer gebruikers onvriendelijk. Het moet beslist via een laptop
Via een app van Roco is het serienummer van de z21 te achterhalen. Daarna moet je een wifi verbinding opzetten met de z21, vervolgens deze verbreken en bij Roco een aantal codes invullen die bij de router zijn geleverd. Dan wordt er een inlogcode vrijgegeven. Vervolgens je normale wifi verbreken de router loskoppelen van de z21 en via het z21 netwerk weer verbinding maken met de z21 via de speciale app van Roco.
Als dan eindelijk alles is gelukt kun je de inlogcode invuken en wordt de z21 ontgrendeld.
Echt heel gebruikersvriendelijk en ik kan me voorstellen dat het menigeen er de brui aan geeft.
Vreemd is ook dat de winkel waar het de set heb gekocht het ook niet wist. Net alsof ik de enige ben met dit probleem.
Enfin, alles werkt gelukkig.
Bedankt alle reacties.

H.Gr.  Piet Alkema

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: problemen met de z21 app
« Reactie #6 Gepost op: 2016-11-02, 21:14:44 »
Piet.

Ben blij dat het gelukt is.
Is was er vanuit gegaan dat je de vrijschakelcode al ingevoerd had omdat je wel verbinding had.
Weer wat wijzer geworden

Overigens staat er een vidio handleiding hoe het moet in de rubriek kolom
MultiMaus (pro) en Z21 algemeen onder vrijschakelcode voor z21.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2016-11-03, 13:59:07 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders