Auteur Topic: BZN ( Baan Zonder Naam )  (gelezen 5535 keer)

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
BZN ( Baan Zonder Naam )
« Gepost op: 2016-11-21, 21:42:05 »
Hallo ,

Na jaren weer eens begonnen met een modelbaan en digitaal dus das even wennen.
Een eigen baan ontwerpen die goed is en niet snel verveeld is lastig , vandaar dat ik een baan namaak.

Ik ben eens bij een forumlid geweest in Den Haag , en die had een pendelbaantje met Fiddleyard.Daarnaast had hij nog een klein goederenopslag.
Dat zag er zeer mooi uit.
Na uren zoeken op youtube kijken naar andermans baantjes ( altijd leuk ) , kwam ik bij een Engels baantje genaamd ''shelvington & rydes hill.
Een zeer mooie baan en iets wat ik dan ook wel zou willen bouwen , maar dan Nederlands.

Dus zoeken en zoeken en kwam eindelijk een forum tegen waar deze werd besproken.
Hier een video ervan , gaat tot 5:50 min.
https://youtu.be/dhfdfjdiWFw

Ik ga wel wat aanpassingen doen aan de sporenplan , zo zal het enkelspoorlijntje ... onder anderen dubbelspoor worden en via een lus terug gaan naar de kopstation.
Ik ben net begonnen , en moet nog wennen en leren betreft het digitale en programmeren.
Ook hier zal ik eens wat foto's plaatsen als ze de moeite waard zijn.

Gr.Gert

« Laatst bewerkt op: 2016-11-21, 21:46:02 door GertMeering »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #1 Gepost op: 2016-11-21, 22:17:11 »
Hallo Gert,
Prachtig rangeerbaantje is dat inderdaad, zéér fraai afgewerkt. Wat hebben die engelsen dat toch in de vingers. Mooi origineel baanplan natuurlijk ook. En ombouwen naar NL gaat prima. Succes er mee.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #2 Gepost op: 2016-11-25, 18:22:14 »
Hoi ,

Zoals ik al zei , ging ik wel wat aanpassingen doen betreft kopstation.
Achteraan : Mijn kopstation + 2 opstelsporen
Vooraan rechts : 2 sporen die doorgaan naar een tussenstation en via een keerlus terug naar het kopstation.
Vooraan links : 2 sporen die naar een schaduwstation lopen en niet zichtbaar worden , voor de wissels komt dus een viaduct.

Let niet op de rommel , de bouw ligt nu even stil en de baan staat aan de kant vanwege isoleren en aftimmeren van de zolder.
De wissels zijn nu aangesloten via de DR4024 en z21 + PC ( Traincontroller ) straks bezig met seinen en portalen en spoordetails zoals stroomkasten , railpotjes , wisselsmotoren , railtrafo's en vrijbalken.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #3 Gepost op: 2016-11-27, 11:15:16 »
Ahhh, je bent al een eind op schot. Als je van rangeren houdt is dit engelse baanplan echt geweldig. Had nog wat meer materiaal en achtergronden van het engelse origineel bekeken, biedt heel veel mogelijkheden.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #4 Gepost op: 2016-11-27, 11:57:03 »
Klopt , de baan is niet heel groot maar je hebt wel veel rangeer mogelijkheden en je kan gewoon een pendeldienstje draaien.
De baan komt nu op 6m x 61 cm ( Kopstation gedeelte ) en het tussenstationgedeelte komt op 4m x 61cm , dus op zich valt het wel mee betreft kleine baan.

Intussen zijn er bezetmelders besteld , test portalen in de maak met de juiste hoogte / breedte.

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #5 Gepost op: 2016-11-30, 15:51:19 »
Zo de eerste portalen zijn binnen , heb gekozen voor de götischebogen want die zijn gewoon apart en zeer mooi.
Ik heb ze laten maken , en ze zijn goed gelukt.

Nog even spuiten + details erop .. verouderen en dan kunnen ze op de baan.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #6 Gepost op: 2016-11-30, 16:48:50 »
Even een vraagje; wat is de tussen lengte onder aan de twee voeten van deze bogen? Ivm uitzetten van draadeinden in bochten.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline GertMeering

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 28
  • Waardering: 1
Re: BZN ( Baan Zonder Naam )
« Reactie #7 Gepost op: 2016-11-30, 17:13:49 »
Bij een afstand van 30 mm. vanaf het hart van het spoor, resteert een ruimte tussen beide sporen van 45 mm. Omgerekend is dat dus bijna vier meter conform de werkelijkheid.