Auteur Topic: Spontanfahrt  (gelezen 2587 keer)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Spontanfahrt
« Gepost op: 2017-01-13, 12:14:50 »
Beste Allen,

Heb een vraag aan jullie omtrent onderwerp Spontanfahrt.
Dit, om voor mij beter te begrijpen wat deze functie doet.

Na in de TC handboek  te hebben gelezen, bleef ik op dit onderwerp met verbazing hoe TC een loc rijdt, stopt keurig op de plek waar je het hebben wil (zonder al teveel handelingen een halte en bremsen), maar nog meer dan ik het verwacht had.

Namelijk het volgende.

in de bijgaande screenshot is het testbaantje waar ik al vanaf 2012 met plezier en met succes teste.

Ik heb in de screenshot de plekken waar de TM (Terugmelders c.q Bezetmelders) zijn weergegeven.

Op TM5 staat een loc BR290-1 en op TM1 staat een loc BR290-3
Nu voer ik de Spontanfahrt uit, met in de register automatisch keren (wenden).

Prachtig rijdt de loc BR290-1 van blok 5 naar Blok 6 en nadat de loc is gestopt op blok 6 is de Zugfahrt beëindigt en keert automatisch in de tegengestelde richting als Zugfahrt weer terug.

Nu komt het volgende.
Blijkbaar ziet TC meer dan ik het verwacht had, namelijk dat deze loc BR290-1 naar de andere blokken kijkt, die vrij staat, en gaat vervolgens naar blok 3 rijdt??.

Tevens kijkt TC nog verder, vanaf blok 3 ziet TC dat blok 4 vrij is en blok 5 is bezet.
De loc BR290-1 gaat vervolgens naar blok 4 rijden en keert weer om naar blok 3 terug.
Vanaf blok 3 ziet TC kennelijk dat op volgorde van binnenkomst en vertrek automatisch naar de Startcontact gaat en dat is blok 5 (TM 5).

Mijn vraag is dan het volgende.

- Werkt de Spontanfahrt geheel de Zugfahrten af die in de gedefinieerde blokken die TC het heeft aangemaakt.
- Of, is de bedoeling dat Spontanfahrt alleen enkel van blok 5 naar Blok 6 als pendeldienst doet.
- Kan Spontanfahrt tergelijketijd meerdere locs rijden.

Mvg,
Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.